Foregone - Review
Ik val meteen met de deur in huis. Foregone is visueel een plaatje. Vind ik persoonlijk dan. Ik hou van kleurrijke pixelart, daarmee scoor je bij mij gelijk extra punten. Ik was dus direct visueel aangetrokken tot de game toen ik me ging inlezen. Maar hoe zit het met de gameplay?

Forgone is een 2D actieplatformer. Daarvan hebben we er toch al dertien in één dozijn? Ja, op zich wel. Maar behalve dat Foregone er prachtig uit ziet, zit er ook veel diepgang in. Die diepgang zit met name in de mogelijkheden van de gameplay. Foregone is namelijk een vrij uitgebreide platformer.
Voor elk wapen, elk schild en elke kracht, is een upgrade te kopen. Je verslaat vijanden en als je geluk hebt, laten ze goede loot vallen. Zo kom je aan betere wapens en vaardigheden die je weer kunt upgraden. Het lijkt hier en daar wel RPG-achtige elementen te hebben. Dat maakt deze platformer in ieder geval alles behalve saai. Oh ja, en de bloedvlekken op de muren als je een vijand hebt verslagen, zijn al een prachtig kunstwerkje an sich. Geeft heerlijk veel voldoening al die spetterpatronen!

De gameplay is redelijk vloeiend te noemen. Door de grote hoeveelheid aan mogelijkheden in wapens en krachten, kun je jouw tactiek helemaal aanpassen. Hou je van strijd binnen hardbereik? Een stel messen en een shotgun zijn dan jouw ding. Val je vijanden liever aan vanaf een afstandje om geen schade op te lopen? Activeer een long range wapen dat je hebt opgeraapt en you're good to go.
Daarnaast krijg je verderop in de game nog meer mogelijkheden, namelijk als je speciale aanvallen kunt selecteren. Zo kun je alle mogelijkheden heerlijk combineren. Val de eerste vijand van afstand aan met je geweer, dash met een speciale aanval de volgende vijanden van hun sokken en rijg de laatste aan je zwaard. Heerlijk! Deze details maken Foregone pakkender dan de standaard platformer.

Er zit zo waar ook een verhaal in Foregone verwerkt, nog meer diepgang! De stad Calagan wordt overspoeld door kwade krachten en het is jouw taak als supersoldaat om het kwaad terug te dringen. De Eg, de allesvernietigende kracht, kan doden opwekken en speelt met herinneringen die je liever niet meer op het netvlies hebt. De sfeer is apocalyptisch te noemen. Het verhaal is op zich best interessant, hoewel het niet de boventoon voert.

De game heeft echter ook enkele mindere punten, zoals elke game eigenlijk. Hoewel de gameplay en de gevechten prima en soepeltjes zijn, is dat niet te zeggen van de AI. Wanneer je een vijand met een geweer tegen komt bijvoorbeeld, begint hij met tussenpozen te schieten. Heeft hij een ronde schoten ingezet, dan blijft hij die richting op schieten, ook al ben je ondertussen over hem heen gesprongen om hem van achter aan te vallen.
Het voelt een beetje onnatuurlijk of dom en de gameplay wordt er wat minder uitdagend van. Vergis je echter niet, de vijanden en vooral boss fights in Foregone bieden je uitdaging genoeg.

Een ander minpunt is dat de game op een enkele plek wat hakkelde. Hoewel het grotendeels soepeltjes liep, was dit op sommige punten toch echt te duidelijk aanwezig. Hopelijk kan een patch hier nog wat in repareren, want dit knelpunt in performance is dan slechts een schoonheidsfoutje te noemen.
Conclusie
Foregone is zeker niet extreem uniek, maar wel anders dan de standaard platformer. De game heeft behoorlijk wat mogelijkheden om jouw gear aan te passen aan je favoriete strijdstijl. Dit geeft behoorlijke diepgang.
De onnatuurlijke gedragingen van de AI en de kleine performance issues zijn helaas als minpunten aanwezig. Door de prachtige pixelart en sfeer die Foregone uitstraalt, heb ik dat ontwikkelaar Big Blue Bubble kunnen vergeven. Als je van platformer games met een eigen stijl houdt, zou ik zeker een kijkje nemen in de Store.
Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.