Fort Triumph - Review

Nobele paladijnen, schimmige dieven, studerende magiërs, oerdomme barbaren, maniakale slechteriken, een verveelde verteller en een kroeg waar na middernacht niet meer maniakaal gelachen mag worden. Welkom in de wereld der stereotypen van Fort Triumph! Iedereen is natuurlijk wel bekend met films en games die stereotypen tot komedie proberen om te zetten. Fort Triumph probeert ook middels deze stereotypen een leuke game neer te zetten. De vraag blijft natuurlijk of dit gelukt is of is dit juist een van de zoveel slechte parodieën?

Het verhaal van Fort Triumph begint in een klein kroegje, waar een mysterieuze vreemdeling en een goblin-chief plannen maken voor een aankomende invasie van de menselijke dorpen. Aan de andere kant van de muur zitten een drietal aankomende helden (jouw party) te overleggen welke queesten ze kunnen oppakken om hun geld te verdienen. Meteen kom je erachter dat deze helden nog eigenlijk helemaal niets voorstellen en het is dan ook aan jou de taak om ze op nieuwe queesten te leiden en samen met de party het land te verkennen op zoek naar rijkdom en glorie.

Fort Triumph koppelt een aantal verschillende gameplay-elementen zoals het ontdekken van een overworld-kaart, turn-based gevechten en het bouwen van een nederzetting aan elkaar om op deze manier een unieke game-ervaring te creëren. Deze drie elementen zijn altijd samen in de vier verschillende campagnes (die weer onderverdeeld zijn in 3 acts) aanwezig. Zo kun je het spel spelen als human, goblin, forest dweller en undead. De gekozen factie bepaald ook welke helden en gebouwen je kan kopen.

Het overgrote deel van de game zal je vooral doorbrengen in de turn-based gevechten. Per beurt heeft elk personage een aantal Action Points (AP) te besteden. AP gebruik je voor alle acties zoals bewegen, aanvallen en het gebruik van vaardigheden. Wanneer een personage na het beëindigen van de beurt nog AP overheeft, kan dit gebruikt worden voor Overwatch (Ranged helden vallen de eerste vijand aan die in beeld komt) of Brace (Melee helden halveren de inkomende damage). Belangrijk is dat je zelf kan bepalen in welke volgorde de personages aanvallen. Dit kan soms van belang zijn om eerst een vijand met Overwatch uit te schakelen, voordat je melee helden op de vijanden af gaan.

Op het eerste gezicht zijn de turn-based gevechten redelijk hetzelfde als in andere soortgelijke games. Waar Fort Triumph zich echter echt uniek mee maakt is het cover en physics-systeem. Zoals in alle andere turn-based games kun je je helden achter stenen en bomen dekking laten zoeken. Bij Fort Triumph betekent cover echter niet dat je veilig bent. Integendeel zelfs, alle cover kan tegen jou (of tegen je vijanden) gebruikt worden. Zo is het mogelijk om een wervelwind op een vijand af te sturen, die vervolgens de vijand tegen een boom aan duwt en de boom op zijn beurt op de schuilende vijand laat vallen. Ook stenen en zelfs vijanden kunnen gebruikt worden om op deze manier complete kettingreacties van botsingen te creëren en niet alleen de vijand schade toe te brengen, maar zelfs voor één beurt uit te schakelen.

Op de overworld-kaart kun je je groep helden naar de volgende bestemming leiden. Je kan ervoor kiezen om rechtstreeks een pad af te leggen naar de volgende main quest of juist van het pad af te wijken en eerst op zoek te gaan naar verschillende schatten en resources die zowel je avonturiers als je fort kunnen versterken. Het is echter wel belangrijk om te onthouden dat je maar een bepaalde afstand per beurt kan afleggen. Aan het eind van je beurt begint een nieuwe dag en worden upgrades in je fort gebouwd en leggen vijandelijke party's ook hun afstand af. Deze vijandelijke party's zullen per week sterker worden en daarnaast ook op zoek gaan naar dezelfde schatten. Je zal dus elke keer een afweging moeten maken tussen het ontdekken van de kaart en het volgen van het verhaal.

Elke act van Fort Triumph begint bij je eigen fort. Dit fort is de uitvalsbasis van je helden en binnen dit fort kun je nieuwe helden rekruteren en gebouwen plaatsen/upgraden die verschillende bonussen kunnen bieden. Het voornaamste wat je binnen het fort doet, is het plaatsen van gebouwen. Zo kun je gebouwen plaatsen die ervoor zorgen dat je meer afstand op de kaart kan afleggen of juist combat gerichte gebouwen die ervoor zorgen dat je melee helden een klap mogen uitdelen aan andere melee units die hen schade hebben toegebracht.

Het rekruteren van de helden dient voor twee onderdelen. Gerekruteerde helden die in je fort verblijven, zullen enerzijds dienen als reserve units voor je party en anderzijds als extra verdediging voor je fort. Reserve units zal je altijd nodig hebben, want dood binnen Fort Triumph is permanent. Je hoeft echter niet lang te treuren; nieuwe helden zijn niet duur, maar beginnen daarentegen wel weer op level 1. Ook zal je helden moeten achterlaten om je fort te verdedigen; de party's van je tegenstander kunnen namelijk je fort proberen over te nemen. Wanneer je fort is overgenomen verlies je alle upgrades en de mogelijkheid tot het rekruteren van nieuwe helden, waardoor het spelverloop meteen een stuk moeilijker wordt.

Wanneer je de campaign van Fort Triumph even zat bent en het liever rechtstreeks tegen de computer opneemt in plaats van een verhaal te volgen, is dit in de skirmish mode mogelijk. In deze modus is het de bedoeling om het fort van de computer over te nemen en daarnaast alle party's van de computer op de map weg te vagen. Ook binnen deze modus is het weer mogelijk om de kaart te verkennen voor verborgen schatten. Wanneer je toch liever een echte tegenstander hebt, is het ook mogelijk om in de multiplayer modus hetzelfde spelprincipe in couch co-op te volgen.

Op grafisch gebied zal je merken dat Fort Triumph gebruik maakt van verschillende grafische stijlen. Zo vinden de gevechten plaats in mooie en levendige 3D omgevingen, terwijl de overworld en de kaart van het fort juist meer iets weg hebben van een 16-bit grafische stijl. Hierdoor creëren zowel de kaart als het fort een redelijk functioneel en overzichtelijk gevoel.

All in! Games heeft met Fort Triumph een mooie en unieke game ervaring neergezet binnen het turn-based combat genre. Met de daaraan toegevoegde stereotypen humor, zal deze game zeker door de fantasy liefhebbers gewaardeerd worden. Het spel biedt genoeg content om je een hele tijd bezig te houden en daarnaast ook genoeg diversiteit in gameplay om ervoor te zorgen dat je je niet zal vervelen gedurende de vier campaigns die Fort Triumph te bieden heeft.