Freddy Spaghetti 2.0 - Review

Pasta! Het hoofdonderwerp uit de game Freddy Spaghetti 2.0. Hoe kan het ook anders? Mocht je trouwens denken dat de oorspronkelijke game Freddy Spaghetti nog van belang is, dan kun je dat loslaten. Zodra je Freddy Spaghetti 2.0 opstart, word je heel duidelijk gemaakt dat dit niet gaat om Freddy Spaghetti, maar om Freddy Spaghetti 2.0! Dat je het even weet, voordat er bepaalde verwachtingen ontstaan.

Maar goed, deze game gaat dus over pasta. Spaghetti welteverstaan. Een essentieel detail. Ik houd van spaghetti by the way. Heerlijke bite (niet te gaar laten worden!) en lekker die lange sliertjes naar binnen slurpen... Met heerlijke geraspte kaas er over en dan gecombineerd met gehakt en groente. Hmmmm, nomnomnom. Oké, ik stop. Ik kan er niks aan doen dat ik enigszins bourgondisch ben ingesteld en van lekker eten hou.

Freddy dan. Het is het hoofdkarakter uit deze game. Een spaghettisliert. Hij heeft een baan en weet daar alle ogen op zich te richten met zijn uitgesproken karakter en gedrag. Zijn baas is niet altijd blij met hem, maar geeft hem een hoop kansen om zichzelf te bewijzen. Zijn mannelijke collega wordt steeds lyrischer over hem, nadat hij zijn tafelvoetbal- en tafeltenniskunsten toont. En zijn vrouwelijke collega... Laten we het er op houden dat zij steeds meer gevoelens krijgt voor dat bijzondere sliertje!

De game bestaat uit 40 levels, waarin je met Freddy Spaghetti 2.0 op pad gaat. Soms is dat letterlijk jezelf bewegen tot een nabij gelegen blauwe cirkel, waardoor je met zes seconden het level kan afronden. Soms moet je wat meer pit tonen. Zo moet je jezelf een trap opwerken, tafelvoetbal spelen en in het aquarium zwemmen. Voor elk level dat je succesvol doorloopt, krijg je een beloning in de vorm van een achievement.

Elke level krijg je een soort intro van je baas of een collega, die als het ware uitlegt wat je moet doen. Eigenlijk zijn deze instructies heel erg simpel, dus dat levert geen problemen op. De dialogen (of eigenlijk monologen) zitten vol flauwekul en gekke humoristische twists. Best leuk gedaan, al moet je daar wel een beetje van houden. In totaal ben je nog geen 45 minuten bezig met deze game, dus dat is helaas dan wel weer wat aan de korte kant.

Wat wel problemen op kan leveren, is de besturing van Freddy. Daar kun je jezelf wel iets bij voorstellen denk ik, want hoe beweeg je jezelf voort als spaghettisliertje? De controls daarvoor zijn relatief simpel. Met de LB- en RB-knop kun je het linker- of rechteruiteinde van Freddy laten op springen. Hoe langer je de knop inhoudt, hoe hoger je beweegt. Maar let op dat je niet te hoog wil, want dat werkt averechts. Met de linkerstick kun je Freddy vervolgens een bepaalde kant op laten bewegen.

Ondanks de besturing van slechts drie knoppen op je controller, is een spaghettisliert bewegen lastiger dan je denkt. Je hebt niet altijd een goed idee bij hoe de sliert zich precies gaat gedragen en vooral in de levels met tafeltennis en -voetbal, kan dat er soms toe leiden dat je het level een paar keer moet proberen. Maar ach, het is niks wat de pret echt kan drukken.

Freddy Spaghetti 2.0 heeft een bijzondere kwaliteit om je mee te zuigen in het verhaal dat bestaat uit 40 levels. Ik heb de game zelfs de eerste keer in één ruk uitgespeeld. Alsof je een hele lange spaghettisliert naar binnen zuigt, je kunt niet halverwege stoppen. Het is natuurlijk verre van hoogstaand, maar absoluut vermakelijk en sommige levels bieden best wat uitdaging door de onvoorspelbare beweging van Freddy.

De humor in de dialogen kon mij ook wel bekoren, maar je moet een beetje van flauwekul houden. Ik neem aan dat dit ook voor jou geldt, als je überhaupt tijd steekt in het lezen van een review over een game met een spaghettisliert als hoofdpersoon. Dan zit je met Freddy Spaghetti 2.0 goed! Het is een smakelijk, maar klein hapje. Freddy Spaghetti 2.0 is voor €4,99 digitaal aan te schaffen in de Store (en de komende 15 dagen zelfs met 20% korting voor €3,99).