G.I. Joe: Operation Blackout - Review

Als kind van de jaren '80, ben ik opgegroeid met cartoons. Als ik erop terug denk, dan komen vooral de actie tekenfilms in mijn geheugen. Want wie keek er niet naar Teenage Mutant Ninja Turtles, Bikermice from Mars, Transformers en He-Man. Stuk voor stuk top cartoons die mij flink van het buitenspelen af hebben gehouden. Ook was daar G.I. Joe, een tekenfilmserie over Amerikaanse elite soldaten. Bij het opzoeken van wat informatie kwam ik erachter dat er toch 95 afleveringen van gemaakt zijn.

Toch zou je G.I. Joe niet alleen van de tekenfilms hoeven te kennen. Zo zijn er afgelopen jaren twee films uitgebracht en lopen de comics al sinds de Tweede Wereldoorlog. Zoals ik al eerder vermeldde zijn de G.I. Joe’s Amerikaanse elite soldaten. Cobra daarentegen wilt de wereld onderwerpen naar hun macht en het is aan de soldaten van G.I. Joe om dat te stoppen. Zo gaat dat in de comics, cartoons en films en zo gaat dat ook in de nieuwe game van Gamemill Entertainment, G.I. Joe: Operation Blackout.

Uiteraard gaat het verhaal wel iets meer dieper dan ik beschreven heb. Tijdens een verrassingsaanval van Cobra Commander, weet hij het schip de USS Flagg te overmeesteren. Hiermee kan hij met hulp van satellieten alle stroom op de wereld uitschakelen. Alleen speciale voertuigen van Cobra hebben de power om door te gaan. Het is dan ook een koud kunstje de wereld zonder echte tegenstand te overmeesteren. Ook bijna alle G.I. Joe’s worden opgepakt. Een kleine groep Joe’s weet te ontkomen en het is aan jou dit weer recht te trekken.

G.I. Joe: Operation Blackout speelt met een aantal elementen flink leentje buur van andere grote game franchises. Zo komt het herladen van je wapen één op één over van de Gears serie. Dezelfde knop wordt er voor gebruikt en als je op het juiste moment herlaadt, dan herlaad je sneller. De third-person view zie je wel vaker in shooters, dus daar is deze game ook niet echt uniek in. Wat wel een beetje vreemd is, is dat je geen dekking kan zoeken. Dat zou je toch wel verwachten op zijn minst. Nee, wat gameplay betreft is het matig te noemen.

Wat wel dan weer leuk is aan de game, is dat je de levels met zijn tweeën kan doorspelen. Er zit een kleine competitie in met wie de meeste punten scoort aan het eind van het level. Ook zit er een soort van multiplayer in Operation Blackout. Jammer is dan wel dat je alleen couch co-op kan spelen. Over Xbox Live zit dat er niet in en dat is wel een gemiste kans.

Voordat je alleen een level begint, kun je altijd kiezen tussen twee personages waarmee je speelt. De ander wordt dan jouw hulpje, maar echt veel heb je er niet aan. De CPU loopt meer in de weg, dan dat je er wat aan hebt.

De grafische stijl is cell shaded. Persoonlijk hou ik van iets meer realisme, maar ik begrijp wel waarom ontwikkelaars hier voor kiezen. Het ziet er al snel beter uit en het past beter bij G.I.Joe met de comics en cartoons. Sowieso lijken de cutscenes net plaatjes van comicboeken, dat ziet er wel tof uit. Het geluid is net als de gameplay, matig dus. Het blinkt nergens in uit, is vergetelijk en wanneer er tijdens de missies wat gezegd word, mis je de helft omdat het hectisch op je beeldscherm is.

G.I. Joe: Operation Blackout is een tussendoortje als game. Normaal hoort daar het woord ‘leuk’ tussen te staan, maar je moet wel fan zijn G.I. Joe om hier je plezier uit te halen. Voor de rest is het een matige third-person shooter. Er zijn zoveel andere games die het beter gedaan hebben.

Toch heeft deze game ook goede punten. Denk bijvoorbeeld aan de couch co-op, daar scoor je bij mij altijd bonuspunten mee.

Koop G.I. Joe: Operation Blackout op disc of digitaal via de Store. Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Score: 60/100