top of page
  • Foto van schrijverGlenn

Gamescom 2023 - Recap

Voor de eerste keer in de 13 jaren van Gamescom, was Xbox Gaming ook van de partij. Dit betekende dan wel vroeg opstaan (05:45u) voor mij, ook al was het 'maar' iets meer dan een uur rijden over de Duitse autosnelweg. Uiteindelijk maar goed ook, want jongens wat is dat terrein groot van de Kölnmesse. Ik heb wel vijf rondjes gereden voor ik doorhad waar ik precies moest parkeren en dan nog een kwartier naar de ingang lopen.

Eenmaal bij de ingang aangekomen, kon ik gelukkig via de pers ingang naar binnen, want jongens wat was het druk bij de normale ingang. Het is dan ook een van de eerste dagen (ik meen de 2e) waar Gamescom open is voor het grote publiek. De eerdere dagen zijn enkel voor pers, maar helaas kon ik niet eerder dan de vrijdag aanwezig zijn i.v.m. mijn dayjob. En daarbij ook een geluk dat ik nog op een vrijdag kon gaan, want dit was tevens de laatste dag dat er PR afspraken gemaakt konden worden.


En toen begon de zoektocht naar de hal waar ik moest zijn, hal 4.2. Dit bleek nog eens een kleine 10 minuten lopen naar mijn eerste meeting met de ontwikkelaar van Autobahn Polizei Simulator 3. Hier heb ik een uitleg gekregen over wat de game nu precies inhoudt, want gespeeld had ik hem nog nooit. Het reden van het bezoek ging echter om de aankomende Off-Road DLC, waarbij je onder andere als verkenningshond kunt spelen (en de auto waarin deze vervoerd word). Maar natuurlijk is dit niet alles, zo zijn er nu ook Off-Road voertuigen en Off-Road missies toegevoegd. Daarmee is de wereld groter geworden, zijn er nieuwe collectibles toegevoegd, random events die plaats vinden en is er onderlinge samenwerking tussen de Off-Road eenheden en Autobahn eenheden. Ook zijn de mechanics een beetje aangepast om het speelbaarder te maken. Deze DLC is de eerste die ze ooit uitbrengen voor een Autobahn Polizei Simulator game, welke veel door de community werd gevraagd. De progressie van de DLC, staat los van de progressie van de base game en is het verhaal in zowel de base game als de DLC lekker casual, waar ook veel freeplay mogelijk is. Wel moet je tot een bepaald punt gespeeld hebben in de base game om de DLC te kunnen starten, maar dit punt ligt niet heel ver in het spel. Er zijn nog wel een paar zaken die ze graag in de game zouden willen zien, maar het is nog niet duidelijk of er een tweede DLC zal komen of dat ze dit bewaren voor een deel 4 (wat er sowieso gaat komen, maar nog geen idee wanneer). Wel is er nog wat nieuws in ontwikkeling voor het einde van 2024, maar hier konden helaas geen details over losgelaten worden en kan ik dus ook niet zeggen of het betrekking heeft op deze game of iets wat nog niet is aangekondigd. Wel zijn ze druk bezig met onderzoek naar wat ervoor kan zorgen om spelers terug te laten komen naar de game, zoals bijvoorbeeld een multiplayer mode. Hier zijn echter nog geen concrete plannen voor.

Na deze eerste meeting, ben ik doorgelopen naar de PR Lounge van Xbox. Hier had ik namelijk een afspraak staan voor een presentatie van Starfield, welke binnenkort uitkomt, met 20 min. aan exclusieve gameplay beelden in het begin van de game. Helaas mochten er hier geen foto's gemaakt worden en moeten jullie mij op mijn blauwe ogen geloven dat de game er echt magnifiek uitziet!


Vervolgens ben ik even in de PR Lounge blijven hangen, want aansluitend had ik een hands-on van zowel Party Animals als Towerborne. Als eerste was Party Animals aan de beurt en heb ik met de developers, xbox teamleden en een perslid van een andere partij, twee gamemodes mogen spelen. In totaal waren we met acht personen aan het spelen. De eerste gamemode was een soort Taam Rumble Deathmatch waarbij je de andere teamleden moest uitschakelen met behulp van slaan, trappen en wapens. Daarnaast moest je ook uitkijken dat je niet werd uitgeschakeld door de gifwolk die steeds dichterbij kwam en de verslagen spelers die je bekogelen met bananenschillen, dode vis en bommen. Een perfect recept voor een leuke en chaotische game die je samen met vrienden kunt spelen. De tweede gamemode was een potje voetbal waarbij het volkomen oké is om je tegenstander neer te halen of je met je handen aan de bal komt. Na drie goals is het potje voorbij.

Towerborne is een nieuwe action-adventure game waarbij je alleen of in totaal met 4 spelers, de wereld betreed om het op te nemen tegen allerlei monsters. De combat stijl van de game doet veel denken aan een ouderwetse street brawler, je loopt namelijk altijd een vast pad van links naar rechts. Maar toch is de game veel meer dan dat, er zitten namelijk zat RPG elementen in en heb je de vrijheid om je loadout aan te passen en te upgraden naar jouw smaak. Dit zorgt ervoor dat elke loadout uniek kan zijn, ook al heb je precies dezelfde gear als een andere speler. De slots waar je je upgrades in zet, die maken het uniek. De ene zorgt bijvoorbeeld voor passief healen van je team en weer een ander zorgt dat je aanvallen krachtiger zijn.


De Gamescom 2023 demo van Towerborne bestond slechts uit één gedeelte van het level, inclusief een (mini) boss fight en hebben we gezien hoe de map eruit ziet en de hub. De map bestond uit allerlei hexagons, welke verdeeld zijn over verschillende moeilijkheidsniveaus. Voor je door kunt naar het volgende moeilijkheidsniveau, moet je eerst een 'trial' voltooien om te bewijzen dat je sterk genoeg bent. Deze trial moet je altijd solo doen, dus hulp van vrienden is hierbij niet mogelijk. Het is dus in zekere zin een echte proef of JIJ er klaar voor bent en niet door je team gecarried hoeft te worden.

In de hub kun je in contact komen met allerlei spelers en kun je samen een team vormen. Zodra een game gestart is, is het niet mogelijk voor spelers om in de game te komen. De hub is dus als het ware jouw base of operations en regel je hier al je zaken voor je op pad gaat. Deze game is echter nog volop in ontwikkeling en wordt pas in 2024 verwacht. Ik heb daarom ook de kans genomen, op verzoek van de aanwezige ontwikkelaars, om nog wat ideeën te opperen die de gameplay ten goede zouden komen. Denk hierbij aan de mogelijkheid om verschillende loadouts te maken en dat je makkelijk kunt switchen tussen loadout 1,2,3, etc. zonder dat je steeds je gear handmatig moet equippen.

Na al deze meetings, heb ik toch even de tijd genomen om even wat te eten en rond te lopen over de Gamescom. De volgende meeting was namelijk pas over een uur na ik Towerborne verlaten had. Dus met mijn flesje vloeibaar Starfield eten, ben ik op speurtocht gegaan in de verschillende hallen. Zo had je een hal die alleen maar vol stond met merchandise en standbeeldjes en dergelijke. Zo veel moois voor het oog, maar te duur voor mijn kleine portemonnee. Zo had je bijvoorbeeld standbeelden van ruim €1000 of meer, maar deze waren ook echt enorm gedetailleerd en groot van formaat. Mijn hart ging er sneller van kloppen en heb me (gelukkig) in kunnen houden om iets te kopen. Als ik alles had gekocht wat ik daar leuk vond, dan had ik een 2e hypotheek moeten aanvragen.


Maar goed, een uur tijd is helaas niet heel veel, vooral niet als je naar de omvang van deze hallen kijkt en al het volk wat er liep, dus was het alweer tijd om de stand te gaan zoeken voor mijn volgende afspraak. Deze bevond zich in het Indie area, wat denk ik wel de grootste hal van ze allemaal was en waar dus ook allemaal kleine stands stonden. Ik heb geloof ik een dikke 20 tot 30 minuten gezocht voor ik er was. En warm dat het me daar was joh...

Maar goed, ik kwam dus aan bij de stand van Triomatica Games, de ontwikkelaar van Boxville. Deze game is de allereerste game van deze studio en is ook de hele reden waarom ze bestaan. De studio is afkomstig uit Ukraïne en heeft dus tijdens de ontwikkeling te kampen gehad met de horrors van de nog steeds lopende oorlog. Hierdoor is de ontwikkeling van Boxville ook tijdelijk stil komen te liggen, maar hebben ze na een tijdje toch de draad weer op kunnen pakken. Na anderhalf jaar werk, is de game dan toch uitgekomen.


Boxville is een kleine puzzel game, waarbij het verhaal verteld word door krabbels die worden weergegeven. Er zit dus geen gesproken of geschreven dialoog in de game verwerkt, wat ook inhoudt dat je als speler alles zelf moet doen. Je handje wordt hier absoluut niet vastgehouden en is dus enige vorm van nadenken vereist om de puzzels op te kunnen lossen.


De wereld en personages in het spel, zijn volledig gemaakt van dozen en blikjes. De blikjes was altijd al het uitgangspunt van het team, want lege blikjes hebben ruimte om dingen in op te slaan (inventory) die je nodig hebt voor de verschillende puzzels. Alleen wisten ze niet zo goed hoe ze de wereld moesten maken zodat deze goed bij de blikjes zou passen. Tot ze op een dag het idee van dozen kregen. Dit hebben ze uitgeprobeerd en dat bleek heel goed te passen, wat ik zelf ook kan beamen na het spelen van de game. Zo is dan ook de naam van de game ontstaan. Er zit dus geen achterliggend motief achter deze keuzes, het is pure creativiteit van het team. En daarover gesproken, de game is volledig met de hand getekend, wat je ook terug ziet. Een kleine en charmante game.


Lukt het je nu echt niet om door de game te komen? Dan staat op hun YouTube kanaal een volledige Walkthrough die je er doorheen kan loodsen. Een playthrough kost je in elk geval tussen de vier tot vijf uurtjes. En wil je meer weten over deze studio en hoe ze de game tijdens de oorlog ontwikkeld hebben? Dan kun je hier verder lezen. Een ding kan ik wel verklappen, een tweede game gaat er ook nog aankomen!

Na ik klaar was met het gesprek, werd ik direct aangesproken door de ontwikkelaar van Through The Nightmares, welke zijn stand naast die van Boxville had staan. Ook dit was een studio uit Ukraïne en gaf deze aan dat de game inmiddels 6 jaar in ontwikkeling is.

Ze hebben veel inspiratie uit de speelstijl van Super Meat Boy gehaald, maar dan zonder al het bloed en dergelijke. De inspiratie heeft vooral betrekking op de gameplay, want doodgaan is hartstikke normaal in deze game en is het een leerproces om door een level te komen.

De game speelt zich af in de dromen van kinderen, welke allemaal betrekking hebben op een angst of trauma wat ze meegemaakt hebben. Alleen weet je aan het begin van de game niet welke angst of trauma dit is.


Alleen door steeds verder te spelen, leer je steeds meer over om welke angst het nu gaat. Dit doe je door collectibles te vinden, welke de voorheen lege kinderkamer steeds meer vullen, tot een punt dat je weet waar het om gaat en je je angst dus overwinnen kunt.

Ik vond het een hele interessante achtergrond bij het verhaal en het was ook heel leuk om te spelen. Weliswaar soms lastig, maar niet dat je ermee zou willen stoppen. Het vele doodgaan zou voor sommige daarvoor een oorzaak kunnen zijn, maar met behulp van een flesje kun je een checkpoint naar keuze maken, maar deze kun je wel maar drie keer gebruiken. Doe je dit niet, of is het flesje leeg, dan start je weer aan het begin van het level. Deze platformer staat gepland voor een release in 2024.

Oké, nu echt tijd om even rond te lopen door alle hallen, want de laatste afspraak is pas om 16:30u. bij Astragon. Camera in de aanslag en gaan met die banaan.

Helaas heb ik niet de tijd gehad om in de rijen te gaan staan om 10 minuten een game te spelen, want de rijen waren veelal twee tot vier uur lang. Toen snapte ik ook meteen waarom iedereen klapstoeltjes bij zich had. Dus ik heb vooral genoten van de dingen die allemaal te zien waren en van alle cosplayers die langsliepen. Ik heb van een aantal ook wat leuke foto's gemaakt en heb (achteraf gezien) ook nog gepraat met de winnares van de Cosplay wedstrijd van Gamescom 2023. De finale vond namelijk plaats op de zaterdag, maar ik heb vrijdag met haar gesproken. Zij was die vrijdag gekleed in een zelfgemaakt pak van Gears of War, wat erg gaaf uitzag.


Bij de Xbox stand, was ook heel veel te zien en te beleven. Hier kon je bijvoorbeeld Starfield spelen, S.T.A.L.K.E.R. 2 en ga zo maar door. Daarnaast kon je ook op de foto met bijvoorbeeld een standbeeld van Diablo 4 of met een bekend persoon. De stand was dan ook enorm groot en denk dat het ook wel de grootste stand was van alle aanwezige partijen.

Een ander leuk ding wat aanwezig was op Gamescom, was een VR arena van EVA. Hier konden acht personen in teams van vier het tegen elkaar opnemen in een VR strijd. Ze konden op dit veld gewoon los rond lopen, want dit was één op één het formaat van de map waar ze in speelden. Erg leuk om te zien wat tegenwoordig allemaal mogelijk is en hoe grafisch mooi dit er dan ook nog uitziet. Alleen neemt het natuurlijk veel plaats in beslag.

Ik heb bij één stand nog een kans gehad om een game te spelen. Dit was de game 'Lightyear Frontier', van de Zweedse studio Frame Break. En het eerste wat mij ten oren kwam, is dat deze game in Game Pass zal verschijnen zodra hij uitkomt. Hij is ontwikkelt in Unreal Engine 4.


De game speelt zich af in een buitenlandse wereld, waar jij met je mech de balans tussen mens en natuur moet behouden. Dus voor alles wat je bouwt, moet je dingen doen die ten goede komen van de natuur. Ik zou de game dan ook wel een combi willen noemen van Titanfall en Satisfactory. En hoe meer je geeft aan de natuur, des te meer krijg je er voor terug. Zo kun je ook je mech steeds verder upgraden en meer gebouwen bouwen.


Een erg leuke en interessante game om de tijd mee door te komen. Ik ben dan ook blij dat ik de kans heb gehad deze game te kunnen spelen. En de Xbox Series X die er naast stond was ook super vet, dus hopelijk worden ze goede vriendjes met Xbox en komt deze als skin uit nu ze daar toch mee begonnen zijn.

Oké, tijd voor de laatste afspraak van vandaag, Astragon.

Zij staan bekend om het uitgever van games zoals Farming Simulator, Police Simulator en Construction Simulator. Kortom, ze houden van simulator games.

Zelf had ik een afspraak gepland voor Police Simulator: Patrol Officers. Deze game had ik namelijk nog nooit gespeeld en word deze binnenkort van een nieuwe update voorzien, welke ik dus op Gamescom uit kon proberen.


Het moge duidelijk zijn wat je in Police Simulator moet doen. Juist, politie agent spelen. In het verleden zijn er al een aantal free updates geweest, welke de game steeds uitgebreider hebben gemaakt. In de nieuwe update worden er misdrijven met zwaar letsel toegevoegd en moet je de crime scene afzetten, bewijs identificeren, mensen ondervragen en uiteindelijk de verdachte identificeren en oppakken. Een voorbeeld hiervan is een overval of een mishandeling met gewonden.


Hoewel er nog wel wat bugs in de update zitten, denk ik dat dit wel een mooie toevoeging gaat zijn aan de game en is er nog wat tijd voor deze uitkomt, dus ook tijd voor bug fixes.

Al met al was Gamescom 2023 dus zeer geslaagd, ondanks dat ik niet overal de kans heb gekregen om een game te spelen. Het is jammer dat ik dit jaar maar één dag aanwezig kon zijn, maar ben wel blij dat ik überhaubt aanwezig kon zijn als pers en de unieke kans heb gekregen om face to face met ontwikkelaars te praten, vragen te stellen en ideeën te opperen voor games die nog in ontwikkeling zijn. Deze ervaring neemt niemand mij meer af.








Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page