Gelly Break Deluxe - Review

Wanneer er weer een nieuwe platformer blijkt uit te komen, spring ik altijd stiekem een gat in de lucht. Zo lukte het Gelly Break ook om voor één van de weinige keren in mijn leven interesse te wekken voor iets dat met gelatine te maken heeft. De vraag blijft natuurlijk of Gelly Break Deluxe deze interesse weet vast te houden of dat het uiteindelijk niet meer blijkt te zijn dan een portie gebakken lucht.

Gelly Break Deluxe is een heruitgebrachte versie van de game Gelly Break. Dit keer is de game volledig onder het beheer van de ontwikkelaar Byterockers' Games. Zelf geven ze aan onder andere het verhaal uitgebreid te hebben. Qua verhaal hoef je echter alsnog niet veel te verwachten. Het is redelijk kort en simpel.

Je speelt in Gelly Break Deluxe als de personages Gel en Lee. Zij hebben de taak gekregen om alle andere Gelly's te verlossen van Evil Blob. Om dit te doen, reizen ze samen de wereld rond, waar ze op diverse locaties onderdanen van Evil Blob uitschakelen en tegelijkertijd andere Gelly's proberen te bevrijden.

Op het gebied van gameplay kun je Gelly Break Deluxe het beste zien als een ware platformer met een vleugje twinstick-shooter. Het originele aan het platform gedeelte is dat je continu van positie kan wisselen met Gel en Lee. Eén van deze personages loopt en springt door het level heen, terwijl de ander als het ware op de rug van de ander meelift en vooral bezig is met het afschieten van vijanden.

Om elkaar te ontlasten kunnen Gel en Lee op commando van positie wisselen met een waar spin-effect waarvan glas zelfs kan barsten. Dit wisselen van positie is vooral belangrijk tijdens de platformgedeeltes in de verschillende levels. Zo zijn er verschillende objecten die groen of oranje van kleur zijn. Deze objecten kunnen alleen gebruikt worden wanneer de Gelly met de juiste kleur eroverheen beweegt.

Ook de spin beweging is belangrijk tijdens zowel het platformen als het vechten tegen vijanden. Tijdens het platformen kan het zomaar gebeuren dat het plateau waar je naartoe springt geblokkeerd wordt door een glazen plaat. De enige oplossing hiervoor is om met de juiste timing Gel en Lee van positie te laten wisselen en zo de plaat te verwoesten. Daarnaast kan het ook voorkomen dat er tijdens gevechten vijanden zijn die gedeeltelijk van glas zijn gemaakt. Deze vijanden kunnen eveneens met de spin beweging verslagen worden.

De twinstick-shooter gameplay van Gelly Break Deluxe komt enigszins voor tijdens het platformen, waar een klein groepje vijanden soms over een plateau beweegt. Op sommige momenten kom je echter in een ware arena terecht en zal je jezelf vooral bezig moeten houden met het afschieten van de vijanden tot ze allemaal verslagen zijn. De toevoeging van de arena's zorgt voor een goede afwisseling van gameplay tijdens het platformen in de levels.

De moeilijkheidsgraad om door het verhaal zelf heen te komen, is niet heel hoog. Het is mogelijk om binnen een paar uurtjes spelen al bij de laatste baas aan te komen. Wanneer je echter afwijkt van het lineaire pad en juist kiest voor de levels die er apart aan verbonden zijn, krijg je een aantal levels voorgeschoteld die een stuk moeilijker zijn dan de andere levels in het spel. Hiermee doet Gelly Break Deluxe de term "Easy to learn, difficult to master" eer aan. Het is dan ook zeker aan te raden om vooral deze levels te proberen wanneer je van een uitdaging houdt.

Gelly Break Deluxe is als single-player game al een originele platformer. Wanneer je er echter voor kiest om gebruik te maken van de couch co-op modus, wordt het spel meteen een stuk interessanter. In de co-op modus besturen de spelers namelijk allebei één van de twee Gelly's en hierdoor kunnen ze ook individueel van elkaar bewegen, wat voor nog meer chaos zorgt. Tijdens het platformen is het echter ook mogelijk om bovenop één van de Gelly's te springen en het level door te gaan zoals in de single-player modus.

Wanneer je graag platformers speelt, is Gelly Break Deluxe zeker een aanrader. De game biedt de standaard platformelementen zoals het springen en ontwijken van hindernissen, aangevuld met originele elementen zoals de twinstick en wissel gameplay. Hoewel het verhaal van de game redelijk aan de korte kant is, zal je er alsnog genoeg gameplay uit kunnen halen wanneer je ervoor kiest om alle levels 100% te voltooien. Daarnaast is de couch co-op modus ook een zeer welkome toevoeging aan deze game, waardoor het ook een echte aanrader is wanneer je vaak samen met iemand op de bank een game speelt.