• Stefan

Godfall: Ultimate Edition - Review

Godfall is een game die ondertussen al anderhalf jaar uit is, maar nu toch eindelijk ook op de Xbox verschenen is. De game is namelijk als PS5 console exclusive en Epic Game Store exclusive uitgebracht in november 2020. Wachten wordt uiteindelijk beloond, ook op de Xbox mogen wij nu genieten van Godfall en dan niet zomaar een editie, maar meteen de Ultimate Edition met alles erop en eraan (dus ook alle DLC!).


Het verhaal van Godfall is tamelijk makkelijk om in te komen. In de openings-cutscene van de game zie je dat jij, Orin, verraden wordt door je broer Macros. De game begint wanneer je zelf met twee van je strijders op pad gaat om je wraak op Macros te plannen. Je strijders zijn er overigens alleen in stem bij, voor de rest van de missies sta je er eigenlijk alleen voor. Wel kom je jouw strijders steeds in je hub tegen, waar je met ze in gesprek kan gaan en eigenlijk als een soort side-story de ontwikkeling van de oorlog tegen Macros meekrijgt.

Om je wraak uit te voeren ga je eerst op zoek naar een zogenaamd Sanctum. Dit is een plek waar je uiteindelijk zelf je wapens kan laten upgraden, maar nog belangrijker; dit is de plek waar je je Valorplates kan laten bouwen. Vooral dit laatste is belangrijk, want de Valorplates zijn namelijk niet zomaar een alternatieve skin voor je character, maar eigenlijk zijn het gewoon volledig op zichzelf staande classes met elk hun eigen bijzonderheden en speciale vaardigheden. Zo heeft elke Valorplate bijvoorbeeld een eigen Archon Fury die de geesten van strijders oproept, of juist een shockwave van elemental damage kan oproepen. Daarnaast kun je ook elke Valorplate apart inrichten met de door jou verdiende skillpoints en ze een eigen build geven aan de hand van jouw speelstijl met deze specifieke skillsets.


Verder hebben de Valorplates ook nog hun eigen shards. Deze shards kun je vrijspelen door aan bepaalde doelstellingen te voldoen met die specifieke Valorplate. Wanneer je alle shards van een Valorplate vrijspeelt (en ook wanneer je ze allemaal volledig hebt geüpgraded) kan je Valorplate in rank stijgen, wat het nog krachtiger maakt. Verder heb je de kans om tijdens het spelen van de game verschillende augments voor je Valorplate te vinden. Deze kunnen eveneens ingezet worden om je Valorplate te verbeteren.

Naast een plek voor wapenupgrades en de opslag voor je Valorplates is het Sanctum ook je hub waar je missies kan starten om zowel de wereld te verkennen als het voortzetten van je campagne tegen Macros. Het grote plan van Macros is om de Monolith (een toren welke door alle Realms heen stijgt) te gebruiken om zichzelf in een god te veranderen. Het is aan jou uiteindelijk de taak om de realms van Earth, Water, Fire en Air af te reizen om daar de luitenants uit te schakelen die voor Macros de speciale krachten van die specifieke Realms verzamelen.


Concreet betekent dit dat je een aantal standaard story missions speelt. Naast de gewone story missions heb je nog unique missions (groen icoon), hunt missions (blauw icoon) en boss missions (rood icoon).

Boss en hunt missions zijn eigenlijk altijd de opvolgende missions van de story missions. Je speelt eerst een aantal story missions waarna je de keuze krijgt om rechtstreeks naar de eindbaas van de realm te gaan, of eerst een aantal aanhangers van de eindbaas uit te schakelen in de hunt missions.


Dit laatste is vooral aan te raden om te doen. Het is namelijk niet alleen zo dat de aanhangers een extra vijand tijdens het gevecht kunnen zijn, ze voegen ook banes toe aan het gevecht (debuffs die op jou van toepassing zijn). Deze banes kunnen er zomaar voor zorgen dat het gevecht bijna onmogelijk wordt. Als laatste zijn er nog de unique missions. Deze missions zijn eigenlijk vooral missies waar je de map kan verkennen. Naast het vrij verkennen zijn er ook nog verschillende objectives die je kan uitvoeren om zo wat extra loot te krijgen.

Naast de vier realms van de story heb je ook nog de Spirit Realm en de Tower of Trials. In de Spirit Realm krijg je weer aparte missies die je moet uitvoeren en een heel nieuwe wereld om te verkennen. Deze wereld is daarnaast ook gelinkt aan de vier Realms uit het hoofdverhaal. Combat krijgt hier wel een extra moeilijkheidsgraad. Sommige vijanden zijn alleen maar te raken wanneer je Spirit Vision (normaal gebruikt om collectibles te vinden) gebruikt. De twist is echter dat je de vijanden die je zonder Spirit Vision kon raken, op dit moment dan weer niet kan raken. Zo moet je tijdens gevechten voortdurend wisselen.


In de Tower of Trials kun je jouw eigen gevechtsvaardigheden testen door de verschillende verdiepingen van de toren te lijf te gaan. Hoe hoger je uiteindelijk in de toren komt, des te moeilijker de uitdagingen worden.

Qua vechtstijl vind ik persoonlijk dat de game iets weg heeft van Dark Souls. Dodge, Block en Parry zijn tamelijk belangrijke aspecten van de game, maar (voor mij) gelukkig niet zo straffend als je het één keer niet goed uitvoert. Verder kun je in principe twee wapens uitrusten. Wanneer je wisselt van wapen, voer je een zogeheten Polarity Attack uit. Dit kan dan elemental damage aan je tegenstander toebrengen. Verder beschik je ook over een schild waarmee je zelfs projectielen van vijanden kan weerkaatsen. Voor het overgrote deel zal je echter met je twee uitgeruste wapens vechten. Deze beschikken over light en heavy attacks. Light attacks zorgen daarnaast voor een soulshatter build-up. Met heavy attacks kun je deze soulshatter build-up als schade toebrengen, waardoor vijanden met een ware lichtshow het loodje leggen en soms zelfs wat health voor je achterlaten.


Grafisch is de game geweldig opgezet. De kleuren en effecten spatten van je scherm af! Ook de wereld waarin de game zich afspeelt, is zeker geweldig om op je gemak te bekijken. Wat echter wel jammer is, is dat de game soms moeite heeft om te presteren wanneer je graphics prioriteit geeft. Op mijn Series X heb ik in deze modus de nodige haperingen meegemaakt. In performance mode draait de game gelukkig wel stabiel en ik moet eerlijk bekennen dat de game er ook in deze modus echt goed uitziet.

Op het gebied van geluid heb ik niet veel te klagen. De muziek is gecomponeerd door Ben MacDougall en de muziek klinkt in één woord episch! Wat ik dan wel jammer vind, is dat ik soms grote delen van het spel zonder muziek op de achtergrond heb moeten doorbrengen. Wat mij betreft mocht dit, vooral tijdens het verkennen van de levels, wat meer aanwezig zijn.


Tijdens de eerste release op de PS5 bleek Godfall tamelijk wat last te hebben van bugs. Het schijnt dat wij op de Xbox het geluk hebben dat de meeste van deze bugs ondertussen zijn verholpen. Zelf heb ik in ieder geval naast de grafische haperingen niets noemenswaardigs meegemaakt.


Conclusie:

Hoewel Godfall misschien niet de meest soepele release heeft gehad en zelfs tamelijk negatief is ontvangen in 2020, heb ik het idee dat Counterplay Games goed heeft gewerkt aan een verbeterslag voor de game. Hoewel ik de game pas voor het eerst op de Xbox heb gespeeld kan ik in ieder geval met zekerheid zeggen dat ik mij hier goed mee vermaakt heb. Met alle uitgebrachte DLC en verbeteringen in één pakket is Godfall het zeker waard om aan te schaffen voor de Xbox!


Score: 75/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Godfall: Ultimate Edition is digitaal beschikbaar in de Store.

Recente blogposts

Alles weergeven