Gods Will Fall - Review

De Celtics hebben een probleem met hun goden. Wie niet zijn leven aan hen wijdt, zal een pijnlijke dood tegemoet treden. Toch willen de mensen hier onder uit en besluiten de goden aan te vallen. Vele sneuvelen onderweg naar de goden en maar acht mensen redden het. Zij spoelen aan op het eiland waar de goden huisvesten en besluiten toch maar aan te vallen.

Eerst krijg je een tutorial waar je de basics krijgt uitgelegd. En laat ik maar zeggen, de controls zijn vrij simpel gehouden. Springen, dashen, lichte en zware aanval, dat zijn ze wel. Ook de vijanden in de eerste cave zijn goed te doen. Een paar klappen en je hebt ze verslagen. Vol goede moed trek je met de acht karakters de wijde wereld in.

Wanneer je op de kaart kijkt, zie je waar alle goden zich bevinden. Als je alle tien goden hebt verslagen, dan heb je de game uitgespeeld. Wel lekker overzichtelijk, al zeg ik het zelf. Maar de game is een roguelike, wat wil zeggen dat elke grot steeds veranderd. Zo kun je niet van te voren zeggen wat nu precies de makkelijkste grot is en welke wat moeilijker.

Bij iedere nieuwe playthrough veranderen de vijanden van moeilijkheidsgraad. Zo kan de eerste grot die je tegenkomt direct de moeilijkste blijken of juist het tegenovergestelde. Bij iedere dood van jouw gekozen strijder, ben je hem of haar kwijt. Je kunt wel de strijder weer terug winnen door de god van de desbetreffende grot te verslaan. Dus stuur je direct je beste strijder de grot in of laat je eerst de grot verkennen door een mindere Celtic?

Wanneer alle acht strijders het onderspit gedolven hebben, is het game-over. Alles reset dan, dus ook de mensen. Hierdoor kan het zijn dat ze andere wapens, stats en ability’s hebben. Dit maakt iedere playtrough een verrassing. Tactisch ga je anders spelen naarmate je meer naar het einde gaat. Tenminste, dat denk ik. Gods Will Fall is zeker geen gemakkelijke game. Om eerlijk te zijn is het gewoon een hele moeilijke game. De moeilijkheidsgraad kun je gerust met een Dark Souls vergelijken. Zo heb ik in mijn speelsessies pas één god verslagen en dat was met veel geluk.

De intro van de game doet je vermoeden dat je met een donker en lugubere game te maken gaat krijgen. Dat valt op zich wel mee, als je vrij over het eiland rond rent. De kleuren zijn vrolijk en voelen een beetje kiddy aan. Wanneer je een cave inloopt, wordt de sfeer direct weer wat donkerder en de muziek verandert naar onheilspellend. Al met al ziet de game er goed uit en het geluid versterkt het gevoel van de ruimte waarin je jezelf bevindt.

Gods Will Fall van ontwikkelaar Clever Beans is een game die makkelijker lijkt dan het daadwerkelijk is. De onvoorspelbare hoge moeilijkheidsgraad zorgt er voor dat de herspeelbaarheid groot is. Nooit heb je dezelfde caves die je moet clearen of dezelfde strijders aan je zij. Ook de graphics en geluid zijn van een goed niveau. Al met al een game die mij positief verrast heeft.

Score: 82/100