Greak: Memories of Azur - Review

Er zijn weinig games die echt een grote indruk op mij maken na het zien van een eerste trailer. Greak: Memories of Azur wist dat wel voor elkaar te krijgen. Vooral de kleurrijke stijl en sfeer van de game, maakte diepe indruk op mij. De game stond in mijn geheugen gegrift en ik was uitermate in mijn nopjes toen Team 17 ons een reviewcode stuurde om de game uit te testen.

Deze game speelt zich af in de wereld van Azur, die overlopen is door kwaadaardige Urlag. Je volgt het avontuur van twee broers en een zus; Greak, Raydel en Adara. Zij proberen zich een weg te banen door Azur om te ontkomen aan de Urlag. Veel van de Courines, de oorspronkelijke bevolking, is al voor de Urlag gevlucht.

Greak is het karakter waar je het meeste mee van doen krijgt. Hij is de jongste broer van Raydel en Adara maar hoe jong hij ook is, hij is enorm dapper. Hij raakt gescheiden van zijn broer en zus en moet er alles aan doen om ze te zoeken. Niet alleen omdat het familie is, het heeft ook een andere reden.

De gameplay van Azure wordt namelijk beïnvloed door de broer en zus. Zodra je met twee karakters tegelijk op pad gaat, moet je deze ook beide besturen. Je kunt er voor kiezen om ze met de LT-knop ingehouden beide te besturen, maar je kunt ook via het D-pad wisselen tussen de karakters. De aanwezigheid van een tweede karakter is soms essentieel in het oplossen van puzzels, die boeiend en uitdagend zijn.

Helaas is de besturing soms echt even zoeken. Als je Urlag tegenkomt, kan elke seconde belangrijk zijn en moet je snel bij de pinken zijn. Het ging bij mij regelmatig mis met het wisselen van de karakters, zeker omdat ze ook nog aparte vaardigheden bezitten. Ook het gezamenlijk besturen door middel van de LT-knop, is alles behalve soepel, zeker als je bezig bent met platformen. Voor je het weet, ligt er één karakter net naast het platform. De puzzels die je met twee karakters moet weten te voltooien, zijn echter wel weer erg tof gedaan.

Ook met één karakter is de game hier en daar behoorlijk pittig. Regelmatig heb ik het 'game over' scherm voor mijn neus gekregen, waarna je opnieuw begint bij het laatste checkpoint dat je hebt geactiveerd. Elke keer raak je wat meer bekend met de besturing en hoe je het beste de Urlag te lijf kunt gaan. Op één van de quests speel je ook een map vrij, al heb ik daar persoonlijk vrij weinig aan gehad omdat ie niet echt praktisch is vormgegeven.

Het kan hier en daar wat frustrerend zijn om elke keer opnieuw te moeten beginnen met een quest, maar je wordt absoluut beter. Daarnaast leer je steeds meer ingrediënten kennen in Azur die je in ketels, verdeeld over de wereld, kunt koken tot gerechten die je health wat kunnen herstellen. Ook kun je grote stenen vinden die kunnen dienen als fast travel punt, waar je vanuit de map kunt kiezen van welk punt je naar welk punt wilt.

Laten we eerlijk wezen, het is geen straf om nog eens opnieuw te beginnen nadat je Game Over bent gegaan en om tegen deze game aan te moeten kijken. De handgetekende animaties zijn heel tof gedaan en door de stijl en sfeer van de game, is het geheel bijna betoverend te noemen. De muziek geeft een soort Droomvlucht-achtige ervaring en past er perfect bij. Azur is daarmee echt een magische wereld te noemen, die absoluut de moeite waard is om te ontdekken.

Greak: Memories of Azur is een side-scrolling single-player game met handgetekende animaties. Het is echt een plaaaaaaatje om te zien, ontzettend prachtig. De muziek draagt bij aan de audio-visuele pracht die deze game te bieden heeft. De gameplay bevat leuke, boeiende elementen en de puzzels zijn uitdagend. Behalve de besturing van meerdere karakters en de vage kaart, kan ik weinig negatieve kanten benoemen in deze game.

Score: 83/100