Greedfall & De Vespe Conspiracy DLC - Review

Greedfal

Greedfall stamt inmiddels alweer uit 2019, maar heeft recent nog een Xbox Series X|S upgrade mogen krijgen en daarmee ook direct een nieuwe DLC. De naam van deze nieuwe DLC, is "The De Vespe Conspiracy", maar later meer hierover. Eerst nog even een korte recap van Greedfall zelf voor de mensen die hem nog niet kennen.

Greedfall werd destijds vergeleken als een gezonde combinatie van Assassin's Creed en onder andere Dragon Age en The Witcher. Dit is een vergelijking waar ik me na twee jaar nog steeds goed in kan vinden. Echter is Greedfall voor het gevoel wel wat kleinschaliger, ondanks dat er ruim 60 uur aan gameplay in zit. Het is in elk geval wel duidelijk dat het een sappige RPG game is als het met zulke grote titels vergeleken wordt.

De game zelf was in het begin niet helemaal 'afgewerkt' en dat is na twee jaar nog steeds het geval, ondanks de Xbox Series X|S upgrade. De puntjes op de 'i' missen gewoon, maar dat wil absoluut niet zeggen dat hier om een minder goede game gaat. De combat en het verhaal van Greedfall zijn namelijk echt geweldig, hoewel de combat wel een beetje veel van hetzelfde is op den duur.

In Greedfall speel je als De Sardet, een noble van de Merchant Congregation. Je begeeft je in Serene, een stad die te vergelijken is met het vroegere Parijs of Londen en je staat op het punt om af te reizen naar het recent ontdekte paradijs 'Teer Fradee'. Jij zal op dit eiland de rol van 'legate' aannemen voor Prins Constantin d'Orsay, jouw neef en tevens de nieuwe gouverneur van Teer Fradee.

De reden waarom je afreist naar dit paradijs, is de ziekte 'Malichor', die je thuis teistert en steeds meer levens opeist. Zelf heb ik een beetje de vergelijking met de zwarte pest gemaakt, waarom merk je vanzelf wel als je speelt. Maar op dit eiland heeft de Congregation dus haar hoop gevestigd om een geneesmiddel voor deze ziekte te vinden. Tijdens deze zoektocht, ben je ook bezig met het opstellen van diplomatieke relaties met de inboorlingen van het eiland en met twee aangrenzende steden. En zo ontrafelt het hele verhaal zich gaandeweg en heb je zat side quests om te voltooien als je je even niet met het verhaal bezig wilt houden.

Conclusie Base Game:

Greedfall is na twee jaar nog steeds een titel die ik sterk aan kan raden als je van RPG's houdt. Het verhaal is erg goed, er zit genoeg lore in het spel, de combat is uitgebreid (maar soms langdradig) en heb je zat uitbreidingsopties door verschillende skills, attributes en talents. Technisch rammelt het nog steeds hier en daar, maar dat neemt het speelplezier niet weg in dit spel.

Score (Base Game): 81/100

The De Vespe Conspiracy

Om The De Vespe Conpiracy DLC op te kunnen starten, moet je tot een bepaald punt in de base game zijn geraakt. De side quest verschijnt dan in je kamp om te collecteren. Heb je de base game al uitgespeeld? Dan moet je even je laatste save laden en hem dan in je kamp ophalen. Op deze manier hoeven oude spelers dus niet het hele spel opnieuw te spelen om er gebruik van te maken, maar je kan dus wel 'te sterk' zijn, wat deze DLC erg simpel maakt. De DLC zal niet naadloos aansluiten op het basisverhaal als je de game al uitgespeeld hebt, maar dat maakt niet zo heel veel uit.

In deze DLC speel je verder als De Sardet, de Legate van de Congregation of Merchants. Je krijgt het verontrustende nieuws dat de De Vespe familie voet aan land heeft gezet, een rivaliserende familie van de d'Orsay familie in de Congregation met een alom bekende reputatie. Je gaat bij haar op bezoek om te onderzoeken wat haar intenties zijn en vanuit hier ontrafelt het verhaal zich van deze DLC.

Je komt terecht in een nieuw gebied op de map, met nieuwe tegenstanders en al. In de base game was er een beetje geklaag over de lage diversiteit aan vijanden, dat advies hebben ze dus bij deze opgepakt. De nieuwe vijanden zijn een soort grote leeuwen, maar de overige nieuwe 'human' vijanden vechten eigenlijk precies hetzelfde als die in de base game. Dus echt veel variatie hebben ze nu ook weer niet toegevoegd.

Verder moet je veel reizen in deze DLC, want de grond waar De Vespe familie haar kamp heeft opgeslagen, is heilige grond voor de eilandbewoners. Dit zorgt voor wat politieke spanningen, die jij weer moet sussen. Dit alles sluit echt perfect aan op de rest van het verhaal en lijkt wel een soort van missende link die ze er nu aan toegevoegd hebben. Je komt dus ook veel nieuwe lore tegen over De Sardet en de andere personages, die ook een rol spelen in deze DLC.

Hoewel deze DLC uit meerdere quests bestaat, waarbij je veel moet reizen en veel te weten komt, is de opzet van al deze quests niet anders dan die van de base game. Het voelt dus eigenlijk niet aan als iets 'nieuws', maar eerder een kopie wat net zo goed al onderdeel had kunnen zijn van de base game. Wel leuk dat, al je keuzes gedurende deze quests, op het einde weer terug aan bod komen en die invloed hebben op hoe de DLC eindigt.

Ik ben ongeveer twee uur bezig geweest met deze DLC, maar afhankelijk van je keuzes kan het ook wel vier uurtjes duren. In beide gevallen vind ik dit persoonlijk erg kort voor een DLC die €6,99 moet kosten als je niet in het bezit bent van de Gold Edition. Ben je wel in bezit van de Gold Edition? Dan zit de DLC er bij inbegrepen en kun je hem gewoon downloaden in de store. Ook vind ik het jammer dat sommige personages, die veel aan bod komen in de dialogen, afwezig zijn in deze DLC.

Conclusie The De Vespe Conspiracy DLC

De 'De Vespe Conspiracy' DLC is een leuke, maar korte aanvulling op de base game van Greedfall. Het verhaal sluit perfect aan op het verhaal van de base game en is qua stijl ook precies hetzelfde. Helaas laat dit de DLC ook aanvoelen, op het gebied van quests, als een regelrechte kopie met een eigen verhaal en een paar nieuwe vijanden.

Om deze DLC te kunnen spelen, moet je wel tot een bepaald punt in het spel zijn geraakt. Is dit niet het geval? Dan moet je nog even erdoorheen ploegen. Als je de game hebt uitgespeeld, dan kun je je laatste save gewoon laden, maar het verhaal sluit dan niet naadloos aan op de base game.

Score (The De Vespe Conspiracy DLC): 55/100

Game + DLC zijn beschikbaar gesteld door de uitgever.