Hades - Review

Hades, Hades... Hades... Een game waarvan ik nooit had verwacht dat het naar de Xbox kwam. En toen was 'ie daar ineens! <3 Een vriendin van mij heeft mij een aantal jaar geleden kennis laten maken met The Binding of Isaac. Ik was meteen verkocht. Inmiddels kan ik mij een fervent fan noemen van deze game en zij heeft mij afgelopen zomer ook kennis laten maken met Hades (via de PC of course). Ik was, zoals al wel een beetje te verwachten viel, meteen verliefd. Hades is een bepaald soort game - you hate it or love it. In mijn geval: I LOOOVE IT. Hades is bae! <3

De gameplay van Hades is lekker simpel. Je waagt een poging; wanneer je het red, heb je geluk en ben je awesome en geweldig. Wanneer faalt, ga je dood en probeer je het (de volgende keer) nog een keer. Hoe vaker je speelt, des te meer resources je verzamelt, die je vervolgens weer aan je karakter kan besteden. Dit zorgt er voor dat de runs uiteindelijk steeds makkelijker gaan. Er zit absoluut een leercurve in de game, maar volgens mij is dat met bijna alles in het leven.

Zoals de titel al wel een beetje verraadt, heeft de game alles te maken met de Griekse mythologie. Ook bekend; ik ben een groot fan van Immortals Fenyx Rising, dus de vele personages in Hades kwamen mij best wel bekend voor. Het grootste verschil is echter wel hoe beide games deze goden heeft neergezet.

Anyway. In Hades speel je Zagreus, de zoon van Hades. Zagreus staat ook wel bekend als de God van de Onderwereld en de Jacht. En niet te vergeten: Wedergeboorte. Vandaar dat hij natuurlijk in staat is om, zodra hij dood is gegaan, weer opnieuw te beginnen. De zoon van Hades dus. Hades zelf is de God van de Onderwereld en de Dood. Zijn naam vertelt al dat het een hele plezierige vent is, maar-niet-heus. Ik heb geen idee of het mag zeggen, maar kort samengevat is Hades een eikel. Dit betekent dat de vader-zoonrelatie nogal op een laag pitje staat.

Vanwege zijn daddy-issues probeert Zagreus met man en macht de ontsnappen uit de letterlijke en de figuurlijke hel. Iedere run, poging dus, ontsnapt Zagreus uit zijn slaapkamerraam om de tirannie van zijn vader achter te laten... In de hoop dat hij het Rijk der Stervelingen kan bereiken. Tijdens deze reis naar de Bovenwereld kom je allerlei verschillende obstakels tegen, moet je enigszins irritante keuzes maken (meer health of een extra vaardigheid?) en kom je natuurlijk een hele lading aan eikels tegen die hun best doen om jouw poging te laten falen.

In Hades heten de extra vaardigheden boons. Afhankelijk van de Goden waarvoor je kiest, krijg je bepaalde soort aanvallen. Zeus, de oppergod in de Griekse mythologie en de god van de Donder en de Lucht, zorgt er bijvoorbeeld voor dat Zagreus krachtige elektrische aanvallen kan uitvoeren. Dionysys zorgt er voor dat al jouw vijanden een godsgruwelijke irritante kater krijgen (zij is blijkbaar de God van onder andere de Wijn).

Daarnaast kun je met die desbetreffende boons Zagreus op meer verscheidende manieren upgraden. Verder kun je in Hades ook gebruik maken van verschillende wapens, die elk natuurlijk voor- en nadelen hebben. Dit geeft de replay waarde van de game een behoorlijke boost. Iedere run is anders. Daarnaast kun je ook uren experimenteren tot jij de juiste build hebt gevonden.

Ik moet toegeven dat het level van details in Hades ook erg hoog is. Aan alles is gedacht. Het ziet er gelikt uit, de personages hebben stuk voor stuk een soort van ziel (voor zover dat natuurlijk mogelijk is), behalve papa want nogmaals, dat is echt een eikel. Daarnaast is alles betreft de Griekse mythologie tot in de verre puntjes uitgewerkt. Ik bedoel, ik kan mijzelf best wel een beetje bestempelen als pro vanwege Immortals Fenyx Rising, maar door Hades heb ik zelfs nog meer geleerd!

Deze game verplicht je ook interacties aan te gaan met de andere goden die je tegen komt, in jouw "thuis basis" c.q. het paleis van Hades. De plek waar je een soort van gevangen bent genomen door je vader. Door het aangaan van dialogen en het geven van cadeautjes, ontvang je hartjes. Hoe meer hartjes je hebt, hoe meer je leert over deze goden. ENNNN soms krijg je zelfs voorwerpen, die je weer hard kunt gebruiken in je runs.

Oh ja, voordat ik het vergeet: de muziek in Hades is simpelweg g-e-w-e-l-d-i-g. Dit moest ik gewoon eventjes vermelden. Zou er inmiddels een playlist van beschikbaar zijn op Spotify/Apple Music?

Eindoordeel

Ugh, het klinkt nu net alsof ik geen nadelen kan opnoemen van Hades. En om heel eerlijk te zijn, klopt dat ook wel. Sure, wanneer je niet van dit soort games houdt, ga je een lastige tijd beleven. MAARRRR, als je dus wel van dit soort type games houdt, is het dus wel echt perfect. Oké, oké. Ik heb misschien toch één nadeeltje. Inmiddels heb ik mijzelf al een aantal keer fiks in de vingers gesneden door te denken "Ach, één run kan nog wel, want ik ben toch zo dood...". Vervolgens:

gif

Met het volgende wil ik graag afsluiten. Mijn tekenleraar zei altijd tegen mij: "één 8 is voor de leerling, één 9 is voor de leraar en één 10 is voor God...". Aangezien dit zich in een wereld afspeelt vol mythische Griekse goden, durf ik Hades met een beoordelen met een:

...

...

...