Halo Infinite - Review

EINDELIJK!!! Daar is hij dan, het vervolg op Halo 5: Guardians. Het heeft maar liefst zes jaar geduurd. Het was dus een lange zit, vooral na de bekendmaking dat Halo Infinite nog een jaartje op zich moest laten wachten en dus niet op release met de Series X uit zou komen. Wat een domper was dat zeg! Maar het jaar is gelukkig voorbij gevlogen en nu mogen we dan eindelijk genieten van Halo Infinite. Zijn jullie er klaar voor?

Singleplayer

Halo Infinite speelt zich ongeveer 18 maanden na de gebeurtenissen van Halo 5: Guardians af, wat eindigde met een grote chaos. Cortana is rogue gegaan en bedreigt niet alleen de aarde, maar het hele universum, want zij wil heersen over het heelal en zorgen voor 'vrede'. Iedereen die haar in de weg staat, zal weggevaagd worden. Ze heeft zelfs Master Chief proberen op te sluiten, die gelukkig door Locke en Fireteam Osiris weer werd bevrijd. Spelers die het Legendary einde vrijgespeeld hebben, kregen ook al de teaser dat er nog een Halo ring aanwezig was in het heelal.

Dit is waar Halo Infinite weer inspringt. Het is dus 18 maanden na bovenstaande gebeurtenissen. Je gaat een nieuw avontuur aan op Halo Zeta. Het is aan jou om te ontdekken wat er met Cortana gebeurd is en 'The Banished' (en alle andere betrokkenen) te stoppen, voor het te laat is. De precieze details van het verhaal ga ik natuurlijk niet verklappen, maar ik kan in elk geval wel zeggen dat er wat nieuwe vijanden om de hoek komen kijken, die het je niet altijd even makkelijk zullen maken. Alle puzzelstukjes vallen met en met in elkaar.

De campaign, zoals jullie waarschijnlijk al weten, heeft dit keer een open-world jasje gekregen. De hoofdmissies volgen nog altijd een lineair verloop, zoals je dat gewend bent van andere Halo games, maar je hebt nu dus zelf de vrijheid in welk tempo je deze doorloopt. De open-world map van Halo Zeta heeft namelijk veel meer te bieden dan alleen maar hoofdmissies. En natuurlijk zit er ook weer een ondertoon van humor in, zoals het gebrabbel van de Grunts.

Zo zijn er nu FOB's (Forward Operation Bases). Deze FOB's zijn door de Banished gevangen genomen en dienden als basis voor de UNSC troepen op Halo Zeta. Je moet deze eerst terug veroveren voor je ze kunt gebruiken. Hiervoor hoef je alleen maar de aanwezige vijanden in het directe gebied te verslaan. Eenmaal gecaptured, kun je vanuit een FOB je wapens wisselen en voertuigen kiezen waarmee je de rest van de ring wilt verkennen. Verder is een FOB ook een fast travel punt en onthult het interessante objecten in de buurt, zoals Outposts, high value targets en UNSC troepen in nood.

Als je een van die interessante objecten voltooid, word je beloond met 'Valor'. Dit is een nieuw award systeem binnen de campaign, dat weergeeft hoe sterk je staat ten opzichte van de Banished. Hoe meer Valor je hebt, hoe meer spullen er beschikbaar worden in je FOB's. Zo krijg je bijvoorbeeld meer wapens en nieuwe voertuigen ter beschikking.

Er zijn een aantal varianten gekomen op al bestaande wapens met bijvoorbeeld wat extra range. Ook op bestaande voertuigen heb je leuke varianten gekregen. We kennen bijvoorbeeld allemaal wel de Mongoose. Als je genoeg Valor gespaard hebt, speel je de Gungoose vrij, wat in wezen gewoon een Mongoose is met twee granaatwerpers op de voorkant die je zelf af kunt vuren. Ook op de Warthog is er een variant, waarmee je meer troepen kunt vervoeren.

Natuurlijk mag de Master Chief zelf ook genieten van een aantal upgrades. Zo begint de Chief met zijn gloednieuwe grappleshot, waarmee hij als Tarzan door Halo Zeta kan slingeren. Althans, soort van dan. Natuurlijk kun je deze grappleshot ook gebruiken voor andere dingen, zoals het op afstand oprapen van wapens of jezelf naar vijanden toeslingeren om ze een genadeklap van je welste te geven. Dus wees creatief en kijk wat hij allemaal kan, je staat er versteld ervan.

Natuurlijk is dat niet alles, want gedurende de campaign kom je overleden spartans tegen die allemaal een ander soort equipment bij zich hadden. Als een echte graverobber neem je dit zonder schaamte mee en heb je vanaf dat moment de keuze welke equipment jij graag gebruikt. Simpelweg je D-pad gebruiken om te wisselen, wat eveneens het geval is voor het wisselen tussen granaten. Deze verschillende soorten equipment geven je de mogelijkheid om je eigen speelstijl te creëren. Hierdoor is de ervaring voor iedereen anders. Ook is al deze equipment te upgraden met spartan cores, welke je tijdens missies en over de hele map kunt vinden.

Deze gameplay elementen, in combinatie met de open wereld, doen mij heel sterk denken aan de Middle-Earth games Shadow of Mordor en Shadow of War, maar dan in een Halo jasje natuurlijk. Daar is verder niks mis mee, want het werkt verrassend goed voor Halo Infinite. Ik heb er met volle teugen van genoten. De campaign duurt ongeveer 12 uurtjes op 'Normal' en als je hem helemaal op 100% wilt hebben (inclusief het vinden van alle skulls), dan ben je zeker wel een uurtje of 30 bezig, wat voor een Halo game best lang is. Ga maar eens na hoe lang je er dan over doet op Legendary...

Grafisch is de game heel mooi. Op Xbox Series X draait hij op 4K 60fps in de Quality mode en op 1080p 120fps in Performance mode. Op de Series S lijkt er nu nog wat fout te gaan in deze twee modi, want de Quality mode zou 1440p 30fps moeten zijn, maar dat is op dit moment 1080p 30fps, terwijl de Performance mode op 1080p 60fps draait. Heb je dus een Series S? Zet hem dan gewoon op Performance mode tot dit gepatched is. Verder ben ik eigenlijk weinig bugs tegengekomen, buiten de dingen die vooraf bekend gemaakt zijn en bij release gepatched worden. De audio van Halo is natuurlijk weer fenomenaal goed, zoals dat eigenlijk wel bij elke Halo game is. Wat wel jammer is, is dat de co-op campaign pas na het eerste seizoen beschikbaar zal zijn, wat ergens rond mei 2022 is. Tot die tijd moet je dus solo aan de slag.

Multiplayer

De Halo Infinite multiplayer mode is nu officieel nog in beta fase, maar op release van Halo Infinite op 8 december is dat ook afgelopen. De multiplayer krijgt dan ook zijn full release. Maar als we eerlijk zijn, is het dat op dit moment eigenlijk al. Je kunt namelijk al geld uitgeven aan bijvoorbeeld de premium pass en al je voortgang wordt mee overgenomen. Het mooiste is, de hele multiplayer is free to play voor iedereen. Je hoeft dus niet eens een Game Pass abonnement te hebben of de game te kopen om het te kunnen spelen.

De multiplayer bevalt mij persoonlijk in elk geval erg goed op dit moment, ondanks een aantal tekortkomingen. De gameplay is weer lekker snel, maar niet zo snel als bijvoorbeeld Doom of Quake. Het duurt nu voor mijn gevoel minder lang voor je een vijand afschiet en de wapens hebben lekker veel pit. Je start standaard met een MA40 assault rifle en een MK50 Sidekick pistool, wat eigenlijk best al een goede combi is, gezien de MA40 best sterk is geworden. Het is echter altijd goed om te variëren in wapens en zo zul je zien dat er genoeg nieuwe wapens in Halo Infinite zitten, bijvoorbeeld de Mangler.

Vanuit het menu kun je kiezen uit een aantal verschillende modi, namelijk; Quick Play, BOT Bootcamp, Big Team Battle en Ranked Arena.

- In Quick Play speel je in twee teams van 4 tegen elkaar in de modi Slayer en een aantal Objective gametypes in een aantal Arena maps.

- In het BOT Bootcamp kun je eigenlijk alle verschillende modi van de multiplayer spelen, maar dan tegen BOTS in een team van 4. Ideaal dus om je skills een beetje op de proef te stellen en te oefenen voordat je online het gevecht aan gaat tegen echte spelers, wat overigens ook in de 'Academy' kan.

- In Big Team Battle speel je op grotere maps in twee teams van 12 spelers en spawnen er ook veel voertuigen om de chaos nog wat groter te maken. Vroeger waren dit slechts teams van 8, dus daar zit ook nog wat extra chaos in.

- Ben je echt een fanatieke speler? Dan ga je voor de Ranked Arena. Je start hier met een Battle Rifle en je hebt geen radar tot je beschikking. Hier is het dus echt een kwestie van skill of je wint of niet.

Helaas heb je niet de optie om een potje te zoeken in een specifiek gametype binnen deze modi. Het is dus altijd de vraag wat je gaat spelen. Er zijn best wel wat modi, waaronder Slayer, Capture The Flag, Total Control en Stockpile. Je kunt wel een custom match maken waarin je de touwtjes zelf in handen hebt, maar helaas is dit beperkt tot 'friends only' of 'invite only'. Dus als je geen grote vriendengroep hebt, zit je vast aan wat Halo je voorschotelt.

Naast het online spelen tegen anderen of tegen BOTS, heb je ook weer de mogelijkheid om je Spartan aan te passen naar hoe jij dat wilt. MAAR... Daar moet je wel eerst het een en ander voor doen. Zo speel je bijvoorbeeld dingen vrij door het voltooien van challenges, maar het meeste speel je vrij door je rang te verhogen in de Battle Pass. Het is dus een vergelijkbaar systeem met dat van Call of Duty. Er is ook een Premium Battle Pass aan te schaffen waarmee je extra spullen ontgrendeld. Helaas is het wel echt een flinke grind om EXP te verdienen. Hier mag best nog wel wat aan geschroefd worden.

Eenmaal iets vrijgespeeld, kun je dus je spartan wat aanpassen. Je kunt hem nu zelfs voorzien van protheses, wat ik oprecht wel gaaf vind. Natuurlijk kun je ook nog je Spartan ID, lichaamstype, voertuigen en wapens customizen naar jouw smaak. Duurt dat allemaal te lang? Dan kun je in de shop ook gewoon kopen wat je gaaf vindt, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van, vooral als je naar de prijzen kijkt die er gevraagd worden.

Hiernaast is er ook wat nieuws wat je aan kunt passen, namelijk je persoonlijke AI. Deze is zichtbaar als je bijvoorbeeld een punt aan het capturen bent.

Iets wat ik vooral nog mis in de multiplayer, is het overzichtelijke systeem uit Halo 2 en 3. Hierin kon je al je stats zien, maar ook een heatmap waar je het meeste werd neergeschoten. Al deze data, die in de meeste multiplayergames wel terugkomen, is hier helaas niet aanwezig. Ook mis ik nog de Forge mode, maar die wordt ergens rond seizoen 3 toegevoegd aan Halo, wat dus vrij laat in 2022 is.

Halo Infinite is een hele nieuwe weg ingeslagen als het aankomt op de campaign mode. Dit had grandioos fout kunnen gaan, maar gelukkig heeft het goed uitgepakt en is er een campaign tot stand gekomen die niet alleen puzzelstukjes op zijn plaats legt, maar ook spelers de tijd en ruimte geeft die zij zelf denken nodig te hebben. Het open-world principe, wat veel weg heeft van de games Shadow of Mordor en Shadow of War, is hierin de sleutel geweest. Even geen zin in een missie? Dan ga je gewoon lekker collectibles zoeken of FOB's capturen. De keuze is aan jou.

De multiplayer heeft hier en daar nog wel werk nodig. Zo is er weinig keuze in welke gamemode je nu wilt spelen en ben je overgelaten aan het algoritme van Halo Infinite. Ook kun je geen game hosten die open is voor het publiek, enkel voor vrienden of op invite. De gameplay is daarentegen wel echt goed en laat zien wat een goede Halo multiplayer mode kan zijn. Helaas is het progressiesysteem een grind en moet je vaak veel doen voor slechts een kleine beloning.

Op het gebied van graphics en audio is de game heel mooi, alleen moet er nog iets gedaan worden aan de Quality mode op Series S, die nu niet naar behoren functioneert. Verder is deze Halo game bijna alles wat het had moeten zijn en kan ik me geen beter vervolg bedenken. Het is alleen nog even wachten op de co-op campaign na seizoen 1 en de Forge mode rond seizoen 3.

Score: 86/100