Hell Let Loose - Review

Laatst konden jullie al lezen in de review van Insurgency: Sandstorm, dat er niet gigantisch veel realistische en tactische shooters beschikbaar zijn op console. Met de komst van Hell Let Loose is dat aantal games in elk geval weer opgeschroefd met één.

Hell Let Loose is zelfs een heuse Mil Sim te noemen (military simulator), die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog en je meeneemt naar de meest bekende gevechten en gebieden uit deze periode, zoals D-Day op Omaha Beach. Voor de geschiedenisfanaten onder ons dus zeker interessant.

Het is nat en koud op de Higgins boot waar jij en je maten op zitten, onderweg naar Omaha Beach in een poging om Normandië te heroveren van het Duitse leger. In de verte hoor je kogelschoten, die af en toe de boot raken. Je blijft gebukt zitten en doet een laatste schietgebedje, in de hoop dat de heer je bijstaat in dit gevecht en je het na kunt vertellen. Je hoort de kapitein van de Higgins roepen dat je bijna aan land bent en dan is het zover... Het luik gaat open en de kogels vliegen je om de oren. Je rent van dekking tot dekking en probeert ondertussen je teamgenoten zo goed mogelijk van dekking te voorzien.

Shit... Je ziet de troepen om je heen met bosjes neervallen. Waar heb ik me in godsnaam voor ingeschreven? Je raakt bijna in shock, tot je squad leader tegen je begint te schreeuwen dat je door moet rennen en dekking moet geven. Je ziet een teamgenoot met angstige ogen naar je kijken. Hij heeft de voorraden vast die nodig zijn om de barricades te bouwen. Hij moet hoe dan ook veilig aankomen op het volgende punt. Vooruit... Daar gaan we dan! WAAAAAH!

Als Hell Let Loose geen game was, dan is dit het gevoel wat het je zou geven. Ik kan op een andere manier niet beschrijven wat deze game met je doet. Er is echt aan elk klein aspect gedacht om dit zo realistisch mogelijk te maken. Zo heb je 14 verschillende klassen om uit te kiezen. Je hebt de troepen, die weer onder leiding staan van een squad leader, waarmee ze kunnen communiceren. Deze squad leaders kunnen communiceren met hun troepen, maar ook met de andere squad leaders en met de overkoepelende commandant. De commandant is het orgaan dat het overzicht behoudt en de aanvallende of verdedigende tactiek bepaalt.

Elke klasse heeft zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Ik zal ze hieronder dan ook even kort benoemen:

• Commander: Houdt het overzicht op de hele game, geeft orders en spawnt supply drops, tanks, et cetera.

• Squad Leader (Officer): Heeft leiding over zijn eigen squad en kan garrisons en outposts plaatsen. Kan ook communiceren met de commander en andere squad leaders.

• Rifleman: Kan munitiedozen neergooien.

• Assault: Kan rookgranaten gooien.

• Automatic Rifleman: Standaard soldaat die goed is voor zowel aanvallen als verdedigen.

• Medic: Heeft morphinespuiten en rookgranaten bij zich. Kan andere teamgenoten healen.

• Support: Heeft supplies bij, die gebruikt kunnen worden om garrisons en andere defensieve bouwwerken te maken.

• Engineer: Kan defensieve bouwwerken maken en repareren. Draagt ook anti-tank spullen bij zich en materiaal om zelf tanks te repareren.

• Machine Gunner: Ideaal om de vijand te onderdrukken met zijn machinegeweer.

• Anti-Tank: Kan anti-tank kanonnen plaatsen en is in bezit van een bazooka.

• Spotter: Het maatje van de sniper. Is in het bezit van AP (anti-personal) mijnen en een verrekijker. Kan tevens met de commander en squad leaders praten.

• Sniper: Goed op afstand. Waarom lijkt me vanzelfsprekend.

• Tank Commander: De leider van de tank crew, bestaande uit drie personen.

• Crewman: De andere twee personen van de tank crew die de tank besturen en bedienen.

Zoals je misschien al doorhebt, is communicatie enorm belangrijk in deze game. Heb je een squad (leader) die niet communiceert? Zoek of maak dan een andere squad. Een goede tactiek is hier de sleutel tot de overwinning, vooral als je nagaat dat een potje tot wel 90 minuten duurt en je aan één tactiek vast moet houden, mits het een goed tactiek is natuurlijk.

Helaas is dit allemaal wel iets wat je jezelf aan moet leren of aangeleerd moet krijgen door je squad, want een tutorial zit helaas niet in de game verwerkt. Dit maakt deze Mil Sim niet bepaald gebruiksvriendelijk voor nieuwe spelers. Mensen die dit genre al vaker gespeeld hebben, zullen er minder moeite mee hebben. Gelukkig is het niet erg als je dood gaat, het is nog net niet zo realistisch dat dood ook echt dood betekent. Je kan steeds opnieuw bij een HQ, garrison of outpost spawnen. Belangrijk is dan wel dat je er op let dat je bij je team (in de buurt) spawned, zodat de afgesproken tactiek tenminste gehandhaafd kan worden.

In totaal telt Hell Let Loose negen verschillende maps. De twee maps Koersk en Stalingrad zitten er helaas nog niet in, terwijl die op PC wel speelbaar zijn. Dit houdt ook in dat op Xbox alleen gespeeld kan worden met het Amerikaanse en Duitse leger, terwijl op PC het Soviet leger ook een optie is. Maar goed, dat wil niet zeggen dat de gevechten niet van episch niveau zijn op dit moment. Er wordt namelijk 50 vs 50 gespeeld in Hell Let Loose, met twee verschillende game modes, namelijk Warfare en Offensive.

In Offensive probeert het ene team, punt voor punt, het vijandelijke team te verdringen en dus alle punten te veroveren. Terwijl beide teams in Warfare tegen elkaar vechten voor een vijftal punten. Dit alles gebeurd op die negen maps, die met behulp van satellietbeelden en geografische gegevens tot in detail zijn uitgewerkt. Er is ook gebruik gemaakt van historische gegevens om deze maps zo realistisch mogelijk neer te zetten. Als je een beetje kennis hebt van de Tweede Wereldoorlog, dan weet je ook dat deze gebieden enorm groot waren. De maps in Hell Let Loose zijn dit dus ook.

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat de gameplay niet voor iedereen is weggelegd. Wat ik me ook wel kan voorstellen, want het is geen Call of Duty waarin je wat in het rond rent met je roze geweer en my little pony skin voor je operator. Je moet in Hell Let Loose flink wat geduld hebben met matches van 90 minuten en ook de wil hebben om fatsoenlijk met je teamgenoten te communiceren. Ook is het niet zomaar mogelijk om altijd in de buurt van je team te spawnen, daar heb je weer outposts of garrisons voor nodig, die enkel bepaalde classes neer kunnen zetten.

Het duurt vrij lang voor je levelt met je class en je nieuwe gear en uniformen vrij kunt spelen. Dit moet je voor elke class apart doen als je niet altijd als dezelfde wilt spelen. Persoonlijk had ik liever gezien dat je ook dingen kunt vrijspelen door middel van een algeheel spelerslevel. Oh... en niet te vergeten, je kan geen zee van kogels overleven. Meestal is het one shot, one kill.

Grafisch vind ik dat Hell Let Loose er echt goed uitziet. Vooral als je er nog eens over nadenkt hoe groot deze game is en hoeveel werk er in gestoken is om het realisme te behalen wat hier geleverd wordt. En ja, natuurlijk had het er hier en daar wat mooier uit kunnen zien, zoals de bebossing. Maar zo kunnen we over alles gaan zeuren. De animaties van de terugslag (en het gevoel daarbij) en alle andere grafische aspecten, zijn grotendeels gewoon dik in orde.

Toch heb ik één kanttekening en dat is het feit dat er wat grafische bugs in het spel zitten. Zo lijkt het wapen soms wel eens (gedeeltelijk) van links naar rechts te bewegen en dat ziet dan uit als een oude videoband die niet meer 100% goed is. Nu zal een groot deel van de huidige generatie geen idee hebben wat ik daar nu mee bedoel, maar het moge duidelijk zijn dat het niet zo hoort. Gelukkig wordt er wel al beloofd om constant te werken aan updates en content uitbreidingen.

De audio in Hell Let Loose heeft ook veel aandacht gekregen. De geluidseffecten van de wapens, voertuigen en alles eromheen, zijn echt ongekend goed. De gekozen muziek, zijn veelal ook klassiekers van de Tweede Wereldoorlog, wat net dat beetje extra levert. Er zitten ook wel wat liedjes uit de Eerste Wereldoorlog tussen. Daar is dus waarschijnlijk niet helemaal over nagedacht, maar dat doet verder niks af aan de rest van het spel.

Hell Let Loose is de meest realistische Mil Sim in de Tweede Wereldoorlog, die je op console kunt vinden. Het detail van de maps, veldslagen met 50 vs 50 spelers en nog veel meer, is van ongekend niveau. Door gebruik van historische gegevens, geografische data en satellietbeelden, is er echt een plaatje van een game tot stand gebracht.

Je moet wel geduld hebben bij het spelen van deze game, want een match kan wel tot 90 minuten duren en de af te leggen afstanden op een map zijn erg groot. Je moet er rekening mee houden dat je erg tactisch te werk moet gaan, want één kogel kan al je einde betekenen. Communicatie is daarom heel erg belangrijk in deze game. De game is daarmee niet voor iedereen weggelegd.

Hoewel de game er goed uitziet en de audio van ongekend goed niveau is, zijn er helaas toch wat grafische bugs in de game terug te vinden. Gelukkig betreft het hier niks wat als game brekend gezien kan worden. Bovendien gaat het hier niet om een full price game en is Hell Let Loose al vanaf €39,99 beschikbaar in de store met zelfs een proefperiode.

Score: 81/100