Hood: Outlaws & Legends - Review

Iedereen kent wel het verhaal van Robin Hood, de goedhartige boogschutter die van de rijken steelt en het aan de armen geeft. In de boeken en tekenfilms doet hij dit allemaal oh zo lief en zonder een druppeltje bloed te laten vloeien. Maar in Hood: Outlaws & Legends, is Robin Hood niet zo lief en zijn vriendjes Marianne, John en Tooke ook niet. Zo zie je eens de andere kant van het verhaal en hoe Robin Hood daadwerkelijk aan al die centjes komt.

Ja, ik heb het verklapt nu. Er komt heel veel dood en verderf voor in Hood: Outlaws & Legends, maar daar komen jullie ook stiekem voor of niet soms?

In Hood: Outlaws & Legends speel je, zoals je misschien al door had, als een van de vier personages die ik hierboven al benoemd heb. Twee hiervan zijn echt stealthy (Robin en Marianne) en de andere twee zijn grote dommekrachten (John en Tooke).

Elk personage heeft zijn eigen wapens, perks, kleding en skills. Deze zijn volledig aan te passen in het Outlaw Camp, wat ook level up gaat naarmate je meer speelt. Daar heb je wel in-game centjes voor nodig om ze vrij te spelen EN je moet ook nog eens een bepaald character OF player level hebben.

Je leest het goed ja, er zijn 2 soorten level progressie in deze game. Een om je algehele voortgang weer te geven en een die het level van je character bepaalt. Elk character moet je dus levelen als je hier meer voor vrij wilt spelen. Dat betekent ook automatisch meer spelen, want je hebt naast experience ook in-game geld nodig om alles te unlocken.

Zowel de xp als het geld worden je niet in de schoot geworpen. Om meer xp te verdienen moet je dus meer vijanden vermoorden of meer van je gewonnen geld afstaan aan 'het volk'. Heb je nu zoiets van "laat dat volk maar lekker stikken, ik wil die dikke wapenskin hebben!", dan kan dat natuurlijk ook. Aan het einde van elke match krijg je een weegschaal te zien. Jij bepaalt dan zelf hoeveel geld er in je zak gaat en hoeveel naar het volk.

Maar hoe verdien je dan dat geld in het spel? Nou heel simpel eigenlijk. Het doel is om als team van 4 een 'sheriff' te vinden die een sleutel van een kluis bij zich draagt. Deze moet je onopgemerkt van hem stelen, anders maakt hij wel even korte metten met je!

Zodra je die sleutel hebt, moet je op zoek naar de kluis en de schatkist die hier in ligt bemachtigen. Was dat het? Nee hoor, nu moet je naar een van de beschikbare punten lopen met die kist en hem daar in verschillende fases veilig stellen. Hoe meer van die fases op jouw naam staan (als team dan), hoe meer geld je verdient. Win je de game? Dan verdien je nog meer.

Helaas moet ik wel mededelen dat dit de enige game-mode is in het hele spel. Er zijn wel vijf verschillende maps waar je op kunt spelen. Je kunt er voor kiezen om dit in de training mode te doen, waar je alleen tegen AI speelt, maar je kunt ook online tegen een ander team van vier spelers spelen.

Ook online zijn niet alleen de vier tegenspelers je vijand. Hier zit de map namelijk alsnog vol met andere vijanden. Wil je jezelf even niet bezighouden met killen? Er zijn ook collectibles te vinden in de map en daily challenges te voltooien, hoewel je voor dat laatste soms wel moet killen.

Gelukkig houdt de gameplay het wel spannend, ook al speel je steeds hetzelfde. Het gaat hier echt om goed kunnen richten (in geval van Robin en Marianne) of raak kunnen slaan en aanvallen afweren (in geval van John en Tooke). Maar nog veel belangrijker... Samenwerking! Dit is echt je sleutel tot de overwinning in dit spel. Doet iedereen maar wat voor zichzelf en word er niet duidelijk gecommuniceerd? Dan kun je je geld er bijna op inzetten dat je gaat verliezen.

Ik moet wel zeggen dat de melee combat niet altijd even lekker gaat. Het voelt een beetje klunzig en chaotisch aan soms. Hier is dan ook zeker nog wel ruimte voor verbetering wat mij betreft.

Een ander minpuntje in de game, is het matchmaking gedeelte. Het kan soms tergend lang duren voor je een match gevonden hebt en de servers lijken zich niet echt te vullen met mensen. Ook is het zo ongebalanceerd als wat. Ik heb serieus al mensen van level 144 (overall) gezien en hun personages zijn dan ook zeker weten al veel verder gevorderd dan die van mij, wat ze ook hier en daar sterker maakt.

Het feit dat servers zich nog niet snel vullen kan ik nog enigszins begrijpen omdat het spel op moment van schrijven, alleen nog maar speelbaar is voor pre-orders. Dit is hopelijk dan ook opgelost vanaf 10 mei als het spel daadwerkelijk gereleased wordt. Echter vind ik de onbalans in het skillniveau van spelers een kwalijkere zaak. Hier kan best wel wat aan gedaan worden om het eerlijk en vooral leuk te houden voor iedereen.

Grafisch kan ik echter niks aanmerken op deze game. Hij ziet er echt waanzinnig goed uit en is ook geoptimaliseerd voor Xbox Series X|S. Alleen bij het opstarten van de game wil ik nog wel eens opmerken dat textures niet goed inladen bij het Outlaw Camp. Voor de rest draait hij prima op 60fps op de Series S.

Ook de geluiden van de wapens, gevechten en de muziek zijn gewoon prima en bouwen hier en daar ook de nodige spanning op. Vooral als het richting het laatste gedeelte van de game gaat en een van de teams bezig is met het veiligstellen van de schatkist.

Hood: Outlaws & Legends laat je een hele andere kant zien van de goedhartige Robin Hood en zijn vriendjes, alom bekend om het stelen van geld van de rijken voor de armen. Eindelijk kom je er achter wat hij allemaal echt doet om al die centjes te bemachtigen.

Hoewel de gameplay niet perfect of heel gevarieerd is, is dit een game waar je heel veel uren in kwijt kunt raken. De spanning in de strijd om de schatkist zit er goed in gebakken. Ondanks de mooie graphics, spanning en verschillende progressiesystemen, ben ik toch van mening dat er meer uit deze game gehaald had kunnen worden. Zelfs voor die kleine €29,99 die het kost.

Score: 71/100