Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures - Review

Ik ben een groot fan van animatiefilms. Met mijn kinderen als excuus heb ik menig film gezien en er van genoten. Ik ben ook niet onbekend met de Hotel Transylvania serie, waar een hoop aandoenlijke spookjes, monsters, vampiers en andere gedrochten het horrorgenre op een toegankelijke manier bij je kinderen introduceren.

Hoewel een hoop karakters uit Hotel Transylvania gebaseerd zijn op enge figuren, hebben vooral de kinderen uit de serie een superschattige flow over zich heen. Die wordt vaak gecombineerd met heerlijke, droge humor. Ideaal voor mij dus! Ik hou namelijk niet van 'grote mensen horror', maar dit moet toch te doen zijn, zonder extra schone onderbroek.

Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures is een 3D platformergame die simpel is in opzet. Je kruipt in de huid van twee favoriete karakters uit Hotel Transylvania, Drac en Mavis. Met hen doorloop je levels waarin je vijanden verslaat en munten en kaarten verzamelt. Waarvoor je dit doet, is me echter totaal niet duidelijk en deze verzamelitems lijken meer toegevoegd als opvulling.

De gameplay, één van de belangrijkste onderdelen uit een game wat mij betreft, valt daarmee erg tegen. Natuurlijk, het gaat om een game die zich richt op een vrij jonge doelgroep, die misschien nog weinig torenhoge verwachtingen heeft van een game, maar toch. Ik had gehoopt op iets meer variatie in leveldesign, magie en platforming om me meer te entertainen gedurende deze game, zeker omdat de wereld van Hotel Transylvania zoveel potentie met zich mee lijkt te brengen.

Helaas zit daar dus weinig positief in. Er gebeurt niks spectaculairs dat echt blijft hangen. Speel een level uit en je kunt je er weinig speciaals meer van herinneren. Het blijft gewoon niet plakken. De karakters uit Hotel Transylvania en de humor in dialogen en opdrachten weten zeker nog iets goed te maken, maar zelfs daar had meer in gezeten wat mij betreft. Ook hier is het een gevalletje 'net niet'.

Datzelfde geldt voor de combat elementen die in de game verwerkt zijn. Je kunt met het D-pad speciale krachten selecteren om in te zetten, maar elke vorm van diepgang ontbreekt en het werkt eigenlijk niet eens heel handig op deze manier. Ook de camera is behoorlijk irritant, die vliegt soms alle kanten op. Je kunt deze wel corrigeren met de LB-knop, maar dit geeft niet altijd het juiste effect.

De game ziet er op Xbox Series X oké uit, maar niet meer dan dat. Hier en daar is het zelfs wat conflicterend. Zo hebben sommige gedeeltes uit je omgeving best nog wat details in zich, zoals de groene graslagen, terwijl andere oppervlakten compleet detail loos zijn, zoals houten hekwerken en palen.

Grafisch is het dus geen hoogvlieger, hoewel ik wel kan benoemen dat ik technisch verder weinig kritische punten heb ontdekt. Het is daarmee zowel technisch als inhoudelijk geen hoogvlieger en de ontwikkelaar lijkt zich daarmee echt op de jongere doelgroep te richten. Voor hen is dit op zich een prima game, maar persoonlijk had ik toch hogere verwachtingen.

Hotel Transylvania is een reünie aan ontmoetingen met bekende karakters uit Hotel Transylvania, die deze game voor een groot gedeelte overeind proberen te houden, met hun humor en geweldige uitstaling. Grafisch is de game geen hoogstandje en de gameplay voelt helaas al vrij snel saai en repetitief aan. Hoewel deze game zijn jonge doelgroep misschien wat langer weet vast te houden en daarmee een goede introductiegame kan zijn wat betreft het platformergenre, weet het mij niet te overtuigen. Het is daarmee een game die vrij snel van je geheugen gewist zal worden, zowel in je hoofd als op je console. Mijn advies? Houd het bij de Transylvania films, want die zijn ten minste vermakelijk!

Score: 50/100

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever. Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures is digitaal beschikbaar in de Store.