HyperX ChargePlay Duo - Review

Bijgewerkt op: nov 18

Dag mijn lieve, lieve, lieve kuikbuiskindertjes,

De dagen worden korter, de nachten langer. Ondanks dat dit natuurlijk gewoon bullshit is, want er zitten nog steeds even veel uren in een dag. Anyway, het weer wordt ook slechter (of is al slecht...) en we zitten meer binnen. Niemand heeft zin om een dikke jas aan te trekken, vervolgens helemaal zeik nat geregend te worden.. Natuurlijk hoef je geen excuus te hebben om een potje te gamen, maar wanneer het kwalitatief uitermate teleurstellend weer is buiten, is het natuurlijk extra lekker om te gamen. Kaarsjes aan, warme chocolademelk met slagroom en een fijn dekentje!

En dan is het mega irritant dat, nét wanneer jij wilt gaan gamen, die @£$%^&* controller weer leeg is. Je kan natuurlijk batterijen gebruiken, maar het is natuurlijk niet zo milieuvriendelijk. Plus, die dingen verdwijnen altijd als sneeuw voor de zon in huis. Bestaat er geen simpele oplossing voor? Natuurlijk! Je hebt natuurlijk die Play and Charge setjes van Microsoft zelf. Een andere oplossing, is de HyperX ChargePlay Duo!

Het is duidelijk dat de HyperX ChargePlay Duo gemaakt is voor de Xbox, aangezien de groene accenten op de verpakking je tegemoet komen. Alhoewel, op de dockingstation zelf zie je alleen maar het merknaampje HyperX.

In de doos komen je dan tegemoet; twee accu's van 1400 mAh, vier afdekplaatjes (twee voor de Xbox Series controller en twee voor de Xbox One controller), een HyperX dockingstation, en een oplaadstekker die in het stopcontact gaat. Daarnaast zit er natuurlijk ook een gebruiksaanwijzing bij.

Het "installeren", dus het klaarzetten van de HyperX ChargePlay Duo, was zo gepiept. Het enige waarop je moet letten is dat je niet per ongeluk het Xbox One-klepje op de Xbox Series controller wil doen (of andersom). Want nope, dat past echt niet. Hoe hard, of met hoeveel "geweld" je ook gebruikt. En ja, ik heb dat ervaren. En nee, ik wil er verder niet meer over praten.

Ik moet wel toegeven dat ik het wel echt een ideale oplossing vind dat HyperX beide setjes in de verpakking heeft gedaan! Dus wanneer je nu nog een One hebt en in de toekomst overgaat naar een Series console, hoef je in ieder geval geen nieuwe accu's te halen!

In een ver... ver grijs verleden... bij de aankoop van mijn Xbox One (dus niet eens de X), had ik ook de Play and Charge-kit van Microsoft erbij gehaald. Ik ben hier altijd heel erg tevreden over geweest. Het heeft natuurlijk zo zijn voordelen, want je kunt zelfs wanneer je controller leeg is, gewoon door gamen. Maar daarbij is de kabel die er standaard bij zat best gevoelig voor kabelbreuk. En je had natuurlijk weer een extra kabel uit je Xbox hangen. Ja, okay.. je zou die iedere keer kunnen opbergen, but nobody has time for that. Daarom vind ik het erg fijn dat er bij de HyperX ChargePlay Duo geen "lastige" kabels aanwezig zijn, het ontwerp is dus compact en het ziet er ook nog gewoon netjes uit in de kast. Daarbij kun je gewoon iedere keer nadat je klaar bent met gamen, de controller weer terug zetten op de charger. Opgeruimd staat netjes en in een utopische wereld zou je ook geen last meer hebben van verdwenen controllers in de bank. Ja, euhm... in een utopie. Aangezien mijn controllers nog steeds rond slingeren. Het gaat natuurlijk gewoon om het idee!

Oh ja, een ander "voordeel" van de Play and Charge-kit van Microsoft, is dat je gewoon de achterkantjes van je controller kan gebruiken die er standaard bij horen. Die van HyperX zijn gewoon standaard zwart. Dus wanneer je standaard zwarte controllers gebruikt is dit natuurlijk geen probleem. Het kan zijn dat je dit wel een beetje jammer vindt wanneer je zo'n fancy pancy limited edition controller hebt... Je zou maar het varkenstaartje van je Minecraft controller moeten missen!

Met de 1400 mAh kun je zo'n zes tot tien uur gamen! Dit is natuurlijk afhankelijk van of je een headset gebruikt of niet. Ik ben zelf geen persoon die meer dan zes uur per dag gamet, ook niet wanneer het de hele dag kwalitatief uitermate teleurstellend weer is en ik alle tijd van de wereld heb. Dus de batterij duur is voor mij sowieso geen issue. Game je wel meer dan zes uur per dag? Misschien is het dan wel aan te raden om een controller te halen met een kabel. In dit geval kun je dan gewoon door gamen terwijl je controller aan het opladen is. Of je pakt gewoon de tweede controller die aan het dockingsysteem hangt!

Het opladen van de controllers gaat overigens retesnel. Wanneer je controller aan het opladen is, zie je een indicatie-LED lampje een soort van knipperen. Dit heet ook wel breathing. Wanneer je de controller helemaal opgeladen is zal dit lampje volledig wit zijn! Het dockingsysteem kan tijdens het laden wel een beetje warm worden, maar het zijn geen temperaturen waar ik mij zorgen over maak.

De HyperX ChargePlay Duo is een compact oplaadstation voor twee controllers. Het grooste voordeel is dat ik nu geen last meer heb van losse kabels. Aangezien je met 1400 mAh heel wat uurtjes kan gamen, hoef je je ook geen zorgen meer te maken over een lege controller. En wanneer dit wel gebeurt, pak je gewoon de andere! De controllers zijn zo weer opgeladen en daarnaast zie je ook in één oogopslag of een controller vol is.

Ik kan eigenlijk geen hele grote nadelen opnoemen, behalve dat je wel eventjes goed moet kijken dat je het goed klepje op de juiste controller stopt. Een Xbox One klepje past dus echt niet op die van een Xbox Series. Echter ligt dat eerder aan mijn eigen onvermogen. Oh ja, wanneer je echt een diehard gamer bent en meer dan zes uur per dag gamet, misschien is het dan wel slimmer om te denken aan een accu met een kabel. Hoewel, je kunt natuurlijk gewoon de twee controllers met elkaar afwisselen (mits je er twee hebt natuurlijk)!

Product beschikbaar gesteld door de uitgever