Insurgency: Sandstorm - Review

Bijgewerkt op: okt 5

Op PC is het aanbod van realistische en tactische shooters inmiddels uitgegroeid tot een aanzienlijk aantal. Helaas is dit op consoles (nog) niet het geval, maar de laatste tijd lijkt daar wat verandering in te komen. Zo komt binnenkort bijvoorbeeld Hell Let Loose naar Xbox, maar ook de game Insurgency: Sandstorm is er onlangs bij gekomen, die al sinds 2018 op PC speelbaar is. Is het een toevalligheid? Of hebben ze door dat console spelers ook behoefte hebben aan meer realistische games?

Insurgency: Sandstorm is dus een tactische multiplayer FPS game die zich afspeelt in een gebied in het Midden-Oosten. Dat lees je goed, multiplayer, er zit dus geen singleplayer campaign in verwerkt met cutscenes en de hele mikmak die je daarbij kunt verwachten.

Er zijn twee teams waar je uit kunt kiezen, namelijk het 'Security' team en de 'Insurgents'.

Security is het best te vergelijken met bijvoorbeeld soldaten van de NATO, SOCOM of YPG, in onze ogen dus de 'good guys'. De Insurgents zijn precies het tegenovergesteld daarvan en zijn te vergelijken met bijvoorbeeld de Al-Qaeda en Taliban.

Met deze teams is het mogelijk om online tegen elkaar te spelen, tegen bots of tegen een mix hiervan. En er zijn ook verschillende gamemodes om uit te kiezen, zowel tegen bots als online.

Tegen bots (co-op) heb je de mogelijkheid om 'Checkpoint', 'Hardcore Checkpoint' en 'Outpost' te spelen. Dit staat tegenover de online gamemodes 'Push', 'Firefight', 'Frontline' en 'Domination'. Al deze game modes hebben de meeste overeenkomsten met deathmatch, domination en conquest. De variatie hierin is dus iets aan de magere kant.

En hoewel dit voor de meesten wel bekende gamemodes zijn, moeten we niet vergeten dat het hier wel om een tactical shooter gaat. Dus ben je gewend om veel Call of Duty te spelen? Dan ga je het in het begin nog moeilijk krijgen hier. Want tactisch houdt bij deze ook in dat het realistischer is. Elke kogel kan dus betekenen dat je aan het kortste eind trekt en vervolgens moet wachten tot je teammates het volgende punt verovert hebben, want dan pas respawn je weer. Dus denk na voor je de straat oversteekt of een gebouw in gaat, gevaar ligt letterlijk overal op de loer. Gelukkig verschilt het wel per gamemode hoe de respawns zijn geregeld.

Een ander punt wat dus heel belangrijk is in dit soort games, is communicatie. Hoe beter de communicatie tussen jou en je teammates, hoe meer kans op overleving je hebt. Bespreek van te voren welke tactiek je gaat toepassen op je vijanden. Dit is zowel online als tegen bots heel belangrijk. De AI is hier namelijk alles behalve dom en zorgt er zeker voor dat je genoeg uitdaging hebt in de game. En een vijandelijk team van echte spelers is natuurlijk ook niet van gisteren.

De gameplay in Insurgency: Sandstorm is ook van hoog niveau. Zo is aan alle vuurmogelijkheden gedacht die er per wapen beschikbaar zijn (single shot, burst fire, full auto), maar ook aan de beschikbare attachments voor op je wapens. Zo kun je bijvoorbeeld een ander vizier, een demper en nog veel meer monteren om het geheel naar jouw smaak te personaliseren. Je hebt hiervoor wel maar een aantal punten wat je kunt besteden, voor elke speler zal zijn loadout dus anders zijn. De wapens voelen en horen ook erg realistisch aan. En hiernaast kunnen de spelers ook nog eens airstrikes en artillery oproepen. En hoe meer je speelt, hoe meer je vrijspeelt.

Maar dat is nog niet alles. Je kunt ook door hout schieten, gebouwen vol pompen met rookgranaten, de kogels laten ricochetten op muren of tracer kogels gebruiken zodat je ziet waar je schiet in het donker. Dit kan ook ten nadele van jezelf werken natuurlijk, want vijanden zien die tracer kogels natuurlijk ook ergens vandaan komen. En dat brengt me ook tegelijk op het punt van het aantal maps. Dit is redelijk ruim namelijk, maar dat is ook omdat alle maps in verschillende tijd en weersomstandigheden te spelen zijn.

Grafisch ziet Insurgency: Sandstorm op dit moment er eigenlijk nog niet zo heel geweldig uit. Op PC ziet de game er een stuk beter uit. Dit zie je vooral terug in de character models, die erg veel detail missen. MAAR... De game is ook nog niet op zijn best. Er komt namelijk komend jaar nog een Series X|S update uit die het overgrote deel aan tekortkomingen in de graphics op zou moeten lossen. Tot die tijd is het dus even leven met slechtere graphics. Maar van de ene kant, de game loopt daardoor wel lekker soepel op de huidige generatie consoles.

Helaas zijn er toch nog wel een paar glitches te vinden in de game, wat ik eigenlijk niet had gehoopt gezien hij al drie jaar uit is op PC. Zo is er bijvoorbeeld ook een glitch die ervoor zorgt dat sommige objecten lijken te zweven. Maar verder ben ik niet echt iets wat game breaking is tegengekomen. Het spel doet meer goed dan fout in elk geval en het realisme in gameplay en de geluidseffecten in het spel steken hier toch ver boven de rest uit.

Insurgency: Sandstorm is een van de meest realistische multiplayer tactical FPS games die je op console gaat vinden. De graphics vallen op dit moment nog een beetje tegen, maar begin 2022 komt er nog een update voor Xbox Series X|S die daar korte metten mee zou moeten maken.

Voor nu is de gameplay en de geluidseffecten in elk geval iets wat ver boven de rest uitsteekt en zal menig gamerhart verblijden. Maar ondanks alles wat de game te bieden heeft, is het aantal gamemodes toch wel een beetje karig en zou ervoor kunnen zorgen dat het sommige spelers gaat vervelen. Hoe dan ook is dit wel een game die niet mag ontbreken in de verzameling van FPS liefhebbers.

Score: 81/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever