Iron Harvest: Complete Edition - Review

18 maart 2018, dat is de datum dat ik mijn pre-order voor Iron Harvest heb geplaatst voor PC en Xbox. Ik volgde deze game eigenlijk al vanaf het begin in 2016 toen hij aangekondigd werd. En niet zo zeer vanwege het feit dat ik RTS games leuk vind, maar meer vanwege het verhaal en het feit dat de ontwikkelaars zo open waren naar de community en deze ook echt betrok tijdens de ontwikkeling.

Uiteindelijk heeft KING Art Games ruim 1,5 miljoen dollar bij elkaar weten te verzamelen voor de ontwikkeling van Iron Harvest. Het was eerst alleen de bedoeling om een singleplayer RTS game te ontwikkelen, maar hoe meer geld er in het laadje kwam, hoe meer er mogelijk werd. Denk hierbij aan cut scènes en een multiplayer mode.

Alleen heeft de ontwikkeling wel langer geduurd dan eerst de bedoeling was. Zo werd er altijd gesproken over eind 2019, wat uiteindelijk een jaar later is geworden voor PC en zelfs twee jaar later voor consoles.

Maar goed, het lange wachten is in elk geval voorbij en Iron Harvest is nu dan ook eindelijk op consoles beschikbaar in de vorm van de 'Complete Edition'. Deze editie bevat de base game, maar ook de Rusviet Revolution en Operation Eagle DLC. Deze laatste neemt ook nog een extra leger met zich mee (Usonia), want de base game omvat enkel drie legers, Polania, Rusviet en Saxony.

Al deze legers en DLC, hebben hun eigen campaign in het spel. Elke campaign bestaat uit een aantal levels met elk een diepgaand verhaal. Het verhaal vloeit per leger mooi in elkaar over, wat ervoor zorgt dat het als een groot geheel aanvoelt. En geloof me, het verhaal is ECHT goed! Het hele universum van Iron Harvest is geïnspireerd door de Pools-Russische oorlog in 1919-1920. Het spel speelt zich dan ook ergens af rondom 1920. Maar dan wel in een alternatieve tijdlijn, vlak na de Eerste Wereld Oorlog. Het thema wordt ook wel Dieselpunk Mecha genoemd en is origineel bedacht door de Poolse artiest Jakub Różalski.

De controls zijn vaak een heikel punt van RTS games op een console. In Iron Harvest is dit deels goed, maar grotendeels echt "#$&%@!". Ik begin dan ook gewoon met het slechte... Dat is namelijk het feit dat je de god ganse tijd een enorme cirkel van een cursor, pontificaal in het midden van je scherm hebt met een klein 'selection wheel'. Dit belemmert echt ontiegelijk het zicht en als je te lang ergens overheen hangt zonder te bewegen, dan komt er ook nog een lap tekst bij te staan ook. Om nog uitgebreidere functies van het selection wheel te krijgen, moet je eerst je LT-knop indrukken.

Dit is echt zo ontiegelijk lelijk en onhandig... Ze hebben duidelijk geen onderzoek gedaan naar hoe succesvolle RTS games dit op console doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Halo Wars 2. Van de ene kant zijn er wel gigantisch veel toetsen weg te werken in zo'n kleine controller, dus het feit dat er überhaupt een groter selection wheel is, is wel fijn.

Maar... We zijn nog niet klaar. Ook het selecteren van eenheden is niet altijd even handig. Je kan bijvoorbeeld wel een eenheid selecteren en ze dan een voor een toevoegen aan je groepje, maar als je ALLE eenheden in één keer selecteert, dan zijn dat ook echt ALLE eenheden die je rond hebt lopen, maakt niet uit waar op de map. Dus als je ergens wat troepen hebt achtergelaten om een bepaald punt te verdedigen, dan loopt dat in elk geval al mooi in de soep. Ik had het veel liever gezien dat je gewoon een knop ingedrukt moest houden, zoals de 'A'-knop, om een steeds groter wordende cirkel te maken waarmee je een set troepen selecteert op de map. Vergelijkbaar met een cursor die je sleept op een PC.

Grafisch lijkt Iron Harvest ook een gigantische stap terug te hebben gedaan ten opzichte van zijn release op PC. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar het lijkt wel alsof de game gewoonweg geport is, zonder enige vorm van optimalisatie toe te passen voor consoles. En dan te bedenken dat er een jaar tussen de officiële PC en console release in zit, wat mij genoeg tijd lijkt om dit soort optimalisatie op te kunnen pakken.

De graphics in de game lijken afgevlakt, dit zie je vooral terug in de details van de eenheden. Ook zijn de in-game en echte cut scènes niet echt kwalitatief mooi en voelen vaak 'schokkerig' aan. Alsof de Xbox het niet getrokken krijgt ofzo. De audio van de game vind ik daarentegen wel weer van prima kwaliteit. Elke eenheid, mech, wapen et cetera, heeft een eigen geluid. Zelfs de muziek van het menu sluit naadloos aan bij het thema van Iron Harvest.

De gameplay aan zich is wel echt top van deze game. Zo zijn er tal van verschillende strategieën te gebruiken, mede doordat de game je de tijd geeft om een plan te bedenken. De omgeving in elke map, speelt hier een belangrijke rol in. Je kunt namelijk overal dekking zoeken, bijvoorbeeld achter muren van gebouwen, in loopgraven en achter zandzakken. Maar dekking is geen eeuwige oplossing voor veiligheid, want sterke eenheden zijn in staat om elke vorm van dekking te vernietigen. De line of sight veranderd daarmee dus ook constant en ben je regelmatig bezig met het bijstellen van je tactiek.

Verder is het ook mogelijk om je eigen basis te bouwen in Iron Harvest. In deze basis maak je troepen en doe je onderzoek naar nieuwe eenheden en technologieën. Het is dan ook belangrijk dat je je basis goed verdedigt en blijft voorzien van grondstoffen. Deze grondstoffen vind je onder andere in pallets, die door de map verspreid zijn, maar ook door bijvoorbeeld boorstations te veroveren.

Naast de campaigns van Iron Harvest, zitten er nog meer verschillende modi in het spel om te spelen, zoals we eigenlijk wel van elke RTS game gewend zijn. Zo heeft Iron Harvest dus ook de mogelijkheid om skirmish games te spelen, maar kun je het ook online opnemen tegen andere spelers.

Hiernaast zijn ook afzonderlijke missies te spelen en zijn er enorm veel challenges om te voltooien. Door alles wat je doet, speel je nieuwe dingen vrij om bijvoorbeeld je profiel aan te passen, zoals een nieuwe titel of lijst voor om je profielfoto. Verder zijn er ook skins voor al je troepen vrij te spelen, waarmee je dus je leger kunt personaliseren.

En om het plaatje compleet te maken, is er ook een pagina te vinden met alle lore uit het spel en is er een lijst met enorm veel tutorials. Je hoeft dus niet bang te zijn dat dit een 'kale' game is die je de vinger geeft en het je lekker zelf uit laat zoeken.

Iron Harvest is de nieuwste RTS game die te vinden is op console. Hoewel de game al beschikbaar was op PC, denk ik niet dat de game veel bekijks heeft gekregen, mede doordat er geen (duidelijke) reclame voor gemaakt is. Jammer, want het verhaal van Iron Harvest is echt enorm goed. Helaas is de port naar console minder geslaagd. De controls zijn grotendeels een drama te noemen en de graphics lijken flink achteruit te zijn gegaan ten opzichte van de officiële PC release, die ruim een jaar eerder was dan die van console. Van optimalisatie is dus niet echt sprake.

Gelukkig is de gameplay wel heel goed en zal elke liefhebber van strategy hier wel een vorm van plezier aan beleven. Als je een PC ter beschikking hebt, dan raad ik je wel aan hem daar op te spelen (hij zit ook in Game Pass op PC), want het is echt een goede game. Heb je alleen een console? Dan zou ik er even twee keer over nadenken.

Score: 61/100

Game beschikbaar gesteld door de uitgever