• Glenn

Isonzo - Review

Na Tannenberg en Verdun komt Blackmill Games met weer een WW1 shooter namelijk, Isonzo. Ik wacht al zo lang op deze game! We hebben de lijntjes kort gehouden met de ontwikkelaar, om er zo snel mogelijk mee aan de slag te kunnen. Afgelopen week was het dan zover en kregen wij een key binnen, maar wel met wat kanttekeningen.


De game was namelijk nog niet geüpdate en verkeerde in een staat waar er nog veel problemen ervaren konden worden, er waren dus nog niet heel veel mensen die een key hadden. Dat heb ik ook gemerkt, want ik ben online welgeteld DRIE personen tegengekomen. De rest van de spelers waren (oliedomme en ongebalanceerde) bots. Maar niet getreurd, de servers zitten nu goed vol sinds de release en is er een day-one patch geweest. Ook nu zijn ze nog druk bezig met nieuwe verbeteringen om de game te optimaliseren.

Waar Tannenberg en Verdun de wat meer bekendere veldslagen uit WW1 behandelden, slaat Isonzo een andere weg in. Isonzo gaat namelijk om het Italiaanse front, dat in strijd was met de Oostenrijks-Hongaarse soldaten in de bergen rondom de rivier 'Isonzo'. Vandaar dan ook de naam van de game. Wie bekend is met shooters weet ook vast wel dat degene de 'high ground' heeft, altijd in het voordeel is. Je kunt je dus nu vast wel een beeld vormen van hoe gruwelijk de slagen waren in deze tijd, aangezien het zich in de bergen afspeelt en je hier weinig aan loopgraven hebt. WW1 stond bekend als de trench war en ook in Isonzo vind je ze wel, maar niet zoveel als je ergens anders ziet.


Nog een kleine geschiedenisles voor wat extra lore. Geen interesse? Even een alinea naar beneden skippen dan. De gevechten rondom de Isonzo begonnen vanaf 1915, nadat Italië de oorlog verklaarde aan Oostenrijk-Hongarije. De Italianen openden een nieuw front in WW1 van ruim 600km door voornamelijk de bergen aan de grens. Het nadeel voor de Italianen was dat ze, net zoals de Russen destijds, een vrij primitieve strijdkracht waren. Ze waren dus een stuk minder industrieel en absoluut niet klaar voor een grootschalige oorlog. Hoewel ze 1,2 miljoen strijdkrachten hadden, hadden ze maar het materiaal voor slechts 732.000 troepen. Dus toen ze de oorlog verklaarden, zijn ze direct vertrokken naar zuid-Tirol en de Isonzo rivier, wat een extreem gevaarlijk terrein is wat niet geschikt is voor het offensief. Na aardig wat hevige gevechten, is het een 'gelijkspel' geworden. Een van deze veldslagen (de zesde) vind je ook terug in de game Isonzo. Verdeeld over drie plekken, namelijk op de berg bij het Carso plateau en rond de brug Sabatino die naar de stad Gorizia leidt. Uiteraard zitten er nog meer waargebeurde gevechtslocaties in de game, waaronder in de Alpen, maar het is mooi om te zien dat ze zo'n natuurgetrouwe game neer willen zetten.

Wat is dan nu de beste manier om je in de bergen voort te bewegen? Veel gebruik maken van je omgeving, zoals uitstekende rotspartijen of aflopende paden. Het is verstandig om zo snel als mogelijk de command posts te bouwen, zodat je een extra spawnplekje hebt en je weer sneller vooruit komt. Voor de afwisseling zijn er ook een aantal maps in stedelijke gebieden, wat ook zorgt voor een hele andere stijl van spelen om je doel te bereiken.


Het is dus nooit saai in de game Isonzo. Er is heel veel variatie in gebieden en tactieken. Dit komt omdat je maps hebt in de bergen, waarbij de high ground dus belangrijk is, maar ook maps in vlakkere gebieden, waar het makkelijker is om dekking te vinden. Daarnaast ben je ook niet zomaar klaar met een potje. De oorlog was namelijk ook niet op één dag gewonnen. Ik denk dat je gemiddeld wel een 45 minuten uit mag trekken voor één potje in Isonzo, afhankelijk van hoe goed de teams zijn natuurlijk. En stel je hebt nu een geweldig goed team en je zit aan de kant van de verdedigers, dan kan het wel eens heel lang gaan duren. De game blijft namelijk doorgaan tot de aanvallers geen versterkingen meer over hebben of tot de aanvallers alle punten veroverd hebben van de verdedigers.

Het doel in de game is inmiddels wel duidelijk, denk ik. Maar als wat ga jij door het leven? Infanterie? Officier? Engineer? Nou, er zijn in totaal zes verschillende classes waar je uit kunt kiezen. Je bent echter wel beperkt, want met al die mensen in één potje, kunnen van alle classes, behalve de assault class, slechts een aantal mensen deze kiezen. Bij de assault class is er geen limiet ingesteld. Wat eigenlijk wel de meest interessante class is, is de officier. Waarom? Deze heeft namelijk de mogelijkheid om luchtaanvallen op te roepen in drie verschillende vormen en dan ook nog eens in verschillende gradaties. Zo kun je bijvoorbeeld een giftige wolk mosterdgas oproepen die neerslaat op de vijand of een bombing run. Erg handig als je de overhand wilt krijgen in het gevecht. Vergeet alleen niet je gasmasker op te zetten als je die onbekende gaswolk in wilt rennen, dat kan namelijk fout aflopen.


Elke class kun je levelen, wat los staat van je algemene player level. Als je jouw class levelt, dan speel je ook meer wapens en andere voorwerpen vrij die je kunt gebruiken. Bij andere voorwerpen moet je bijvoorbeeld denken aan granaten en de ability om meer granaten te dragen in plaats van dat je een ammo crate meeneemt. Hoe meer je dus speelt, hoe meer er mogelijk is. Daarnaast kun je tijdens het gevecht elke keer wisselen van class als je dood gaat, zo maak je misschien toch nog kans om die ene class te spelen omdat net een andere speler die plek bezet hield, maar soms is het ook strategisch wenselijk om te wisselen. Het is echter niet mogelijk om zomaar ergens te spawnen. Je hebt een aantal vaste spawnpoints op het door jouw bezette front. Daarnaast heb je command posts die je kunt veroveren en waar je daarna kunt spawnen of je kunt op je teammates spawnen.

Dat je niet overal kunt spawnen, is soms wel eens vervelend. De maps zijn namelijk immens groot en dat vereist dan soms wat loopwerk. Er zijn namelijk geen voertuigen in Isonzo die je kunt besturen. Vind ik ook niet gek, want WW1 was meer een infanterie oorlog, wat dus inhoudt dat er veel te voet gebeurde. Vandaar ook al die loopgraven. Ook spawn je vaker wel eens redelijk ver van het punt wat je geselecteerd hebt en als je pech hebt, spawn je toevallig net boven op een vijand die achter de linie is gekropen. Het spawnen mag van mij dus ook nog iets verbeterd worden, althans als je een normaal punt uitzoekt. Als je in de buurt van een vijand spawnt als je op je teammate wil spawnen die in combat is, vind ik dat niet meer dan logisch, maar niet als ik in veilig gebied wil spawnen.


En, vergeet niet dat je in WW1 zit, dus de wapens zijn allemaal net wat primitiever dan je gewend bent. Het is dus geen CoD of BF2042 waar we mee te maken hebben. Nee, je hoeft nog net niet met een stok in je wapen te duwen om het kruid aan te stampen om je kogel af te vuren. Gelukkig zitten er wel allemaal magazijnen in je wapens, maar negen van de wapens zijn bolt-action rifles. Dit houdt dus in dat je na elk schot moet herladen, wat best wel tijdrovend en levensbepalend kan zijn in geval je neus aan neus komt te staan met een vijand. Wat je dan nog altijd kunt proberen is om je vijand neer te steken met je bajonet wat (hopelijk) op je geweer zit. Hiernaast zitten er ook wat pistooltjes en een klein aantal SMG's in de game, waaronder de villar perosa 9mm mo15, wat technisch gezien de eerste SMG ter wereld is. Mikken is ook net wat lastiger dan je misschien gewend bent van de standaard shooter, maar de game is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen. Let wel op, bijna altijd is het one shot, one kill. Dus ga niet de rambo uithangen, die bestond nog niet in WW1.

Verder heb je ook nog de mogelijkheid om strategische punten te voorzien van bijvoorbeeld een LMG en zijn er her en der ouderwetse mortieren en kanonnen te vinden die je kunt gebruiken in je slag om de overwinning. Bepaalde zaken, zoals die LMG's, kunnen alleen door een specifieke class opgebouwd worden, maar je kan ze wel als elke class van de vijand slopen.

En dat puntje met die LMG's brengt me meteen op een vrij grappige glitch. Als personages deze namelijk vasthouden, is het net alsof ze met gestrekte armen en zonder ook maar iets te zien van waar ze schieten, dat ding vasthouden. Zo zijn er nog wel meer komische glitches en bugs, maar er zijn er al heel veel opgelost met de day-one patch, waaronder een minimap met enorme plaatjes erop zodat je niks meer zag. Ook zou er na release een fout in het spel gekomen zijn waardoor de game ineens kan crashen, maar zelf heb ik hier nog geen last van gehad. Dit is in elk geval bekend en er wordt aan gewerkt.


De AI van de game is wel iets waar nog aan gesleuteld mag worden. Deze is namelijk erg ongebalanceerd en oerdom. Zo blijven de bots vaker op een spawnpunt gewoon in een rij stil staan tot je net binnen een bepaald bereik komt, waardoor je ze triggert. Als je dus op afstand blijft staan, is het een kwestie van prijsschieten. Ook helpen ze onregelmatig mee met het veroveren of verdedigen van doelen op de map en de ene keer zijn ze supergoed in raak schieten en de andere keer zijn het net storm troopers. Ze raken dus nagenoeg niks, voor wie die referentie niet zou snappen.

Grafisch heb ik eigenlijk niks aan te merken op Isonzo. De maps zijn groot, gedetailleerd en dat detail zie je ook terug in de personages en wapens. Je kunt zelfs je personage helemaal naar eigen smaak aanpassen. Zo heeft die van mij een ander petje op en heeft een krulsnor met een sigaret in z'n bakkes. Het is wat dat betreft echt wel een mooie game, zeker als je kijkt naar het prijskaartje van slechts €29,99. Ik hoop wel dat ze in de toekomst nog wat extra maps gaan toevoegen om het interessant te houden, vooral als elk potje zo lang moet duren.


Qua audio is de game ook echt 'eccezionale' om even in het Italiaanse sfeertje te blijven. In het hoofdmenu hoor je niet alleen de geluiden van kanonnen en geweren op de achtergrond, maar worden je oren ook toegezongen met een bijpassend Italiaans lied met uitzicht op de Italiaanse bergen. In game worden ook de originele talen gebruikt van het desbetreffende team wat je speelt. Dus als jij een commando 'attack' geeft, dan hoor je dat terug in bijvoorbeeld het Italiaans. Leuk detail.

Conclusie

Isonzo is een waar meesterwerk en een zeer natuurgetrouwe WW1 shooter. Ik ben inmiddels ook niet anders gewend van Blackmill Games, maar toch zijn hun games net wat vergeeflijker dan bijvoorbeeld Hell Let Loose (PC), wat een echte mil sim is. Dit maakt Isonzo en zijn voorgangers wel toegankelijker voor meer spelers en is het gewoon een stuk simpeler om op te pakken en onder de knie te krijgen.


Buiten een aantal glitches, ben ik eigenlijk niks geks tegengekomen tijdens het spelen van Isonzo. De fouten die nu nog in de game zitten, zijn bekend bij Blackmill Games en er wordt hard aan gewerkt om deze zo snel mogelijk op te lossen. Veel van de fouten zijn met de day-one patch zelfs al opgelost, maar zelf heb ik vrij weinig gemerkt van de door hun benoemde bugs en glitches. Wat mij betreft dus een must have voor liefhebbers in het shooter genre, maar hou er wel rekening mee dat het absoluut niet te vergelijken is met bijvoorbeeld CoD of Battlefield.


Score: 87/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €29,99.

Recente blogposts

Alles weergeven