Journey to the Savage Planet - Review

Journey to the Savage Planet is een game waar ik in eerste instantie nog nooit van gehoord had. Wat eigenlijk jammer is, want dit is stiekem wel een parel die verstopt zit in een oester, verweven met een dosis humor. Ik kan dit dus gewoon al een grote verrassing van 2020 noemen, met aardig wat diepgaande elementen voor een redelijk korte game (6 uurtjes).

Je speelt als kersvers lid van de Kindred Aerospace Pioneer Program en wordt naar de planeet AR-Y 26 gestuurd. Jouw taak is om deze te verkennen en te onderzoeken of de planeet bewoonbaar is. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet je hem strippen voor grondstoffen. Geen zin om dit alleen te doen? Dan kan dat ook samen met een online vriend.

Al snel kom je er achter dat de planeet geen dagelijkse kost is en dat deze veel meer (gevaren) met zich mee brengt dan je aanvankelijk gehoopt had. Je werkgever lijkt er echter weinig om te geven, want ze klonen je toch weer als je dood gaat... Dit alles zorgt voor een vrij kapitalistisch en klimaat-veranderend verhaal vol satire.

Journey to the Savage Planet is een first-person action-platformer waarin het voornamelijk draait om grondstoffen verzamelen en upgrades craften. Deze upgrades gebruik je om de planeet te verkennen en de buitenaardse wezens die in je weg staan uit te roeien. Wat dit betreft dus niks schokkends, het is precies wat je van een rpg zou verwachten.

De tijd waarin het spel zich afspeelt, is een tijd waarin de aarde officieel ten dode is opgeschreven wegens klimaatverandering. Een probleem dat we hedendaags steeds vaker voorgeschoteld krijgen. Ik denk dan ook dat dit spel een subtiele boodschap is naar de daadwerkelijke problemen waar we nu mee kampen. De mensheid is in elk geval gedwongen om op zoek te gaan naar een nieuwe en bewoonbare planeet. Om het nog erger te maken, je werkgever lijkt zo'n kwaadaardige corporatie die alleen maar aan geld denkt en daar alles voor doet.

Waarom zou iemand zich vrijwillig aanmelden voor zo'n project, zou je denken? Heel simpel, je hebt ongeveer $500.000 aan schulden open staan. Simpelweg door het aannemen van de baan is aan ongeveer de helft van deze schuld voldaan. Voor de rest moet je werken. Nou prima, dan laat ik mezelf dood gaan, zou je dan misschien denken... Helaas, zoals ik al eerder zei, klonen ze je gewoon tot je je schuld hebt voldaan en heb je gewoon al je herinneringen die je had voor je dood ging.

Nu worden de dingen in het spel natuurlijk wel erg overdreven, zoals je bijvoorbeeld ook in films ziet die dit soort onderwerpen hebben. Het komt ook wel akelig dichtbij gezien het veel overeenkomsten heeft met onze hedendaagse, wereldse problemen. Van de ene kant wel goed dat ze in de gamingwereld hier ook aandacht aan besteden.

Maar goed, deze nieuwe planeet zou qua kleuren en uitzicht eigenlijk nog niet zo slecht zijn om op te wonen. De wereld is werkelijk prachtig in beeld gebracht en er zitten zoveel felle kleuren in dat je wel high kon zijn. Zelfs de planten, monsters en eigenlijk alles wat je tegen komt, heeft zo een laagje schattigheid over zich heen. In je journal verzamel je gegevens van alle planten en dieren die je tegen komt. De meeste beschrijvingen zijn gewoonweg hilarisch.

De gegevens van alle planten en dieren verzamel je met behulp van een scanner. Je krijgt hierdoor ook vaak hints over wat te doen. Het is soms wel zielig wat je met de schattige monsters moet doen om verder te komen, maar stiekem moet je ook wel lachen. Hoezo leedvermaak... Hiernaast zitten er ook een aantal verborgen dialogen in, maar die mag je lekker zelf uitvogelen.

Journey to the Savage Planet is een van de verrassingen van 2020 als je het mij vraagt. Ik had niet verwacht dat zo'n korte game zoveel diepgang, humor en plezier kon bieden. Het verhaal is sterk en toont veel overeenkomsten met de huidige wereldproblematiek zoals klimaatverandering, maar hint ook naar de macht die grote corporaties hebben in ons leven.

Verder is het grafisch een prachtig spel, dat echt van je scherm spat. Het is alleen jammer dat het in pakweg 6 uurtjes uit te spelen is. Wat dan wel weer tof is, is dat het spel online met een vriend te spelen is.

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €29,99.

Score: 81/100