Just Die Already - Review

In Just Die Already kun je met vier verschillende karakters op zoek gaan naar een spectaculaire dood. Normaal gesproken probeer je dat te voorkomen in een game, maar in Just Die Already doen we gewoon lekker het omgekeerde.

Op zich is dat best te verklaren, want de vier karakters zijn gerimpelde oudjes die in een verzorgingstehuis zitten en het daar eigenlijk wel mee hebben gehad en op een interessante manier hun laatste tijd levend willen spenderen. De ondertitel van de game (old people mayhem sandbox) zegt daarin samenvattend eigenlijk voldoende. De makers achter deze game zijn dezelfde als die achter de game Goat Simulator en daarmee weet je precies wat je van de game kan verwachten. Hoe gekker, hoe beter!

Heel veel meer verhaal is er niet toegevoegd aan deze game, die zichzelf allerminst serieus neemt. Het gaat vooral om de gameplay en de checklist die je als to do's afvinkt en die bizarre situaties met zich meebrengt. Dit zijn eigenlijk de missies die je in de game volbrengt, hoewel je natuurlijk ook gewoon kunt freestylen, afhankelijk van wat je in de omgeving ziet en tegenkomt.

Met de checklist kun je in ieder geval inspiratie op doen voor wat spectaculaire gebeurtenissen. Zo moet je verschillende dingen in brand steken, je ledematen van je romp scheiden, jezelf elektrocuteren, je lichaam laten opzwellen tot je niet meer herkenbaar bent, naakte mensen vastgrijpen of jezelf volproppen met eten tot je ontploft. Een kleine greep uit de hoeveelheid lugubere manieren om je karakter van het leven te beroven. Mocht je doelen uit deze checklist weten te bereiken, dan scoor je punten die je kunt inzetten om specifieke items vrij te spelen.

De game is een soort openwereld sandbox game, die is verdeeld in diverse secties. Zo heb je het stadscenter, een park maar bijvoorbeeld ook een havengebied. Elk gebied heeft zijn eigenlijk omgeving en mogelijkheden om onderdelen van je checklist af te vinken. Dat is op zich wel heel leuk gedaan eigenlijk omdat het je toch een soort doel geeft. Een hoog niveau van fantasie hebben is wel handig in deze game, dat draagt direct bij aan hoeveel plezier je er van ervaart.

Grafisch is Just Die Already noch levend noch dood te noemen. Het valt een beetje in de categorie 'meh', zelfs op de Xbox Series X console. Het enige positieve op grafisch vlak is dat het kleurgebruik in de game prima is uitgewerkt, met felle omgevingskleuren die flink afsteken tegen het dieprood van de hoeveelheid bloed die soms bijna uit je scherm spat.

Nou is de grafische staat van deze game uiteraard niet het belangrijkste, maar ook technisch heeft de game behoorlijk wat gebreken. Zo is de besturing behoorlijk onnatuurlijk en onnodig complex. Probeer maar eens te mikken met een voorwerp dat je in je hand hebt. Ik heb me regelmatig afgevraagd of het onderdeel was van de gameplay om het bewust wat minder accuraat te maken, maar het leverde mij behoorlijk wat irritatie op hier en daar.

Ook zitten er diverse bugs in de game waarbij je ineens door het plafond heen gaat of op een andere manier verstrikt raakt in de map. En nee, dat waren geen momenten die bedoeld waren om op een specifieke manier aan je einde te komen, dan had ik het nog begrepen.

Het feit dat de game cross-play in co-op te spelen is, maakt het er iets beter op (hoe meer zielen, hoe meer vreugd zullen we maar zeggen) maar helaas verzacht dat de minpunten van de game uiteraard niet. Het zorgt er daarnaast ook niet voor dat je de game langer speelt, uiteindelijk verliest het na de eerste momenten een flink stuk van zijn charme, voor zover je daar al over kunt spreken.

Just Die Already is echt een lolbroekengame. Als dat nog geen bestaand woord was, dan is het dat bij deze. Als je houdt van diepgaande, serieuze games, dan sla deze gerust over voordat het je dood betekent. Als je het leuk vindt om heerlijk wat aan te modderen, te ontdekken en daarmee over the top situaties te creëren, dan zou ik zeker eens met de oudjes van Just Die Already op pad gaan.

Je moet daarbij wel de minpunten van deze game door de vingers kunnen zien. Als je overstag gaat, dan is de game digitaal te vinden in de Store voor €13,99.

Score: 55/100