Kinduo - Review
Kinduo is een kleine puzzel-platformergame waarin twee vrienden 30 levels met verschillende hindernissen moeten doorlopen, om terug te keren naar hun eigen eiland. Dat is gelijk ook de samenvatting van de verhaallijn, die verder weinig aandacht krijgt. Nee, Kinduo draait vooral om de gameplay, waarin de twee karakters perfect moeten samenwerken om hun doel te bereiken.

Het is dit principe wat mij aantrok in de game. Ik hou wel van puzzels waarbij die samenwerking zo essentieel is. In Kinduo is dat verwerkt door de twee karakters te koppelen aan speciale vaardigheden.
Het ene karakter is een steen, die als vanzelfsprekend niet ver en hoog kan springen, maar wel sterk genoeg is om bepaalde objecten te verschuiven en ijsplaten te doorbreken. Het andere karakter is een soort elektrisch stroompje. Je raadt het al, dit karakter kan met zijn elektriciteit switches activeren, waarmee je platforms bestuurt. Hij kan ook verder en hoger springen. Deze elementen gecombineerd moet je, in de juiste volgorde, inzetten om tot het eind van het level te komen.

Het einde van elk level wordt gevisualiseerd door een deur waar je door heen moet, met beide karakters. In het begin zijn de levels vrij simpel en logisch, maar hoe verder je komt, hoe complexer het wordt. Meer platforms, bijzondere voorwerpen en de deuren krijgen uiteindelijk ook een slot, waardoor je eerst op zoek moet naar een sleutel om het level te voltooien. Het niveau wordt echter nooit zo hoog dat het frustrerend is. Het is eigenlijk gewoon een hele laagdrempelige, relaxte puzzelgame.
Naast het feit dat de levels zelf moeilijker worden, krijgen je karakters ook hier en daar nieuwe vaardigheden erbij. Denk bijvoorbeeld aan een soort harde sprong van de steen, waarmee ijsplaten te vernietigen zijn. Of een dash sprong voor het elektrische karakter, waardoor je horizontaal een stuk verder kunt springen.

De pixelstijl van Kinduo sprak mij persoonlijk wel aan, hoewel er weinig variatie is aangebracht in de levels. Eigenlijk zijn er maar drie verschillende omgevingen, de startomgeving voor de eerste levels, een nachtvariant voor de levels daarna en op het einde krijg je nog een aantal ijslevels voor de kiezen. Daar had misschien meer ingezeten, al zit de game grafisch oké in elkaar en loopt hij perfect op Xbox Series X.
Mijn grootste persoonlijke minpunt met Kingduo, is dat ik het jammer vind dat de potentie niet volledig benut is. Zo blijft je de hele game met slechts twee karakters spelen. Er zijn voor mijn gevoel nog zoveel meer mogelijkheden om een hoop variatie aan te brengen. Denk aan wind- of waterkarakters met bijpassende vaardigheden. De game blijft door zijn uitwerking dus klein, maar wel fijn.
Conclusie
Kingduo is een leuke, ontspannen puzzel-platformergame, waarbij je enkele leuke mechanics voorgeschoteld krijgt om de in totaal 30 levels (en één bonuslevel) te voltooien. De stijl en graphics zijn oké. Hoewel ik me prima vermaakt heb in het uurtje waarin ik deze game volledig heb uit kunnen spelen, ligt er naar mijn idee nog een hoop potentie om deze game groter, boeiender en gevarieerder te maken. Wie weet hebben de ontwikkelaars plannen voor een vervolg of DLC?
Score: 65/100
Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever.