King of Fighters XV - Review

SNK is een legendarische ontwikkelaar. Nadat ze in de jaren '80 diverse games voor de arcadehallen hadden uitgebracht, werd in de jaren '90 de Neo-Geo console gemaakt. De meest krachtige console van die tijd, maar ook direct de duurste. Vandaar dat het ook geen groot succes is geworden. Toch kwamen daar games op uit, die vandaag de dag nog steeds naamsbekendheid genieten zoals Metal Slug, Samurai Shodown en waar deze review over gaat: King of Fighters.

King of Fighters werd voor het eerst uitgebracht in 1994 en in 2022 zijn we bij deel vijftien aanbeland. Om direct maar eerlijk te zijn, alle vorige veertien delen heb ik nooit gespeeld. Dat heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Het voordeel is dat ik er heel neutraal in stap, maar het grote nadeel is toch wel de basiskennis die ik mis met deze game. Dat werd pijnlijk duidelijk toen ik de story mode van King of Fighters XV ging spelen.

Wanneer je het verhaal begint, kan je drie personages kiezen om de story mee te doorlopen. Omdat alle 39 karakters mij niets zegden, had ik de eerste keer de knop ingedrukt waarmee de game zelf mijn team samenstelde. Daarna volgde ik het verhaal en kreeg het einde te zien. Toen dacht ik dat wanneer ik zelf drie andere vechters kies, ik ook een ander einde kreeg te zien. Dit was dus niet het geval. Ik was eigenlijk wel klaar met de story toen ook de derde keer niets veranderde aan het verhaal.

Later viel mij via de achievements op dat je ook met vooraf geselecteerde teams kon spelen. En toen viel dus het kwartje om andere eindes te kunnen bekijken. Zo heb ik dus nogmaals de game drie keer uitgespeeld om hier een beeld van te krijgen. Want om eerlijk te zijn, snapte ik het verhaal niet echt. Ik mis hier voorkennis om met volle teugen te kunnen genieten van de game. Het is wel een beetje kort, want binnen een uur ben je er met een team doorheen. Het voordeel is dan wel weer dat er dertien teams zijn, dus ook dertien verschillende eindes.

Maar goed, wat is het verhaal dan? Het kwam op mij over als simpel. Want er wordt een nieuw King of Fighters toernooi georganiseerd en daar doe jij, samen met een willekeurig team, aan mee. Verder volgt het verhaal het Hero team met Shun’ei en het Rival team met Isla. Echt heel veel meer kan ik er niet over vertellen, omdat ik anders al snel spoilers weg ga geven. Je kan uiteraard ook zelf met het Hero en Rival spelen om zo de belangrijkste verhaallijn te volgen.

Uiteraard is de story mode niet de enige modus die je kunt spelen. Zo kan je tegen iemand spelen op de bank in versus, trainen en zit er een uitgebreide online component in. Daar kun je casual, ranked en room match doen. In de room match kan je online tegen vrienden spelen. Het was even zoeken hoe dit precies werkte, maar ik heb een aantal online potjes tegen een vriend kunnen spelen. Dit verliep zeer vloeiend, zonder enige haperingen. Ook het zoeken naar casual wedstrijden ging voorspoedig. Ik had binnen no-time iemand gevonden om tegen te vechten.

Omdat dit mijn eerste King of Fighters is, ben ik niet zo bekend met de gameplay. Maar ik hoorde iemand een vergelijking maken die ik wel treffend vond. Als Tekken, Mortal Kombat en King of Fighters rode wijnen zijn, dan zijn Tekken en Mortal Kombat goedkope, kartonnen dozen, huismerk Aldi bocht. King of Fighters kan je dan vergelijken met een 80 euro dure Cabernet Sauvignon met een lekkere kaasplank erbij. Voor de echte fijnproever dus.

Waar je bijvoorbeeld met Mortal Kombat al snel doorhebt waar de special moves zitten, ben ik dit met King of Fighters na een flink aantal uur nog steeds aan het uitvinden. Je maakt soms combo’s en dan opeens komt er special move waarvan je dan later denkt ‘hoe deed ik dat?!’. Ook ligt voor mijn gevoel het tempo een stuk lager en komt er meer tactiek bij kijken. Dit was voor mij in het begin anders, maar het went wel.

Waar nog meer tactiek bij komt kijken, is het uitzoeken van de drie personages waarmee je wilt vechten. Ga je voor drie snelle of maak je juist een mix tussen traag en krachtig en bijvoorbeeld personages waarmee je op afstand kan aanvallen.

Wanneer je die keuze gemaakt hebt, krijg je nog de vrijheid om zelf te kiezen wie je als eerste, tweede en laatste in de ring wilt hebben. Allemaal belangrijke beslissingen.

De graphics en framerate zijn simpelweg goed te noemen. Het is allemaal zeer stabiel en ‘smooth’. Ook de verschillende levels zijn divers en met een stuk vijftien arena’s ook nog uitgebreid. Waar ik wel een beetje moeite mee had, is dat de levels niet dynamisch zijn. Het enige wat je kan is naar links en rechts. Nergens word je bij wijze van door een bushokje gegooid of verplaatst het level zich naar een ander gedeelte. In dat opzicht is het zeer traditioneel.

Waar de game wel in uitblinkt is de muziek. Niet dat het mijn muziek is, maar je kan oude soundtracks vrij spelen van vorige delen. Ik vind dat wel tof, dat daar zo mee omgegaan wordt. Het geeft extra motivatie om het verhaal met verschillende samenstellingen te doorspelen. Het jammere is wel dat er maar twee namen worden vrijgegeven. Voor een derde vechter moet je gokken om te weten wat je vrij kan spelen.

Een conclusie aan King of Fighters XV van ontwikkelaar SNK verbinden vind ik lastig. Een doorgewinterde speler van de serie zal zich ergeren aan deze review en schelden dat ik vergeten ben om dat belangrijke punt te vermelden. Daarom beperk ik mij ook tot hetgeen wat mij opviel. Zo is het verhaal kort, niet heel duidelijk voor een beginner en met een uurtje uit te spelen. Gelukkig kan je er met dertien verschillende teams toch nog genoeg replay waarde uithalen.

Om alles uit één personage te halen en de controls ervan te leren, daarmee ben je ook uren zoet. Omdat je in een team van drie speelt, heb je nog meer tijd nodig om alles te doorgronden. Voor een nieuweling is dat bijna niet te doen zonder doorzettingsvermogen. Maar goed, als jij een King of Fighters connaisseur bent, dan telt al dat geklaag van mij niet. Dan is dit gewoon een topgame waar je ongelooflijk veel plezier aan gaat beleven.

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever.