LEGO Brawls - Review

Het is bij mij geen geheim dat LEGO één van mijn grootste guilty pleasures is. Het maakt daarin niet uit of het om de fysieke LEGO-sets gaat of simpelweg het spelen van LEGO-games. Met beide kan ik mij altijd uren vermaken. Ik moet dan ook toegeven dat ik stiekem heel erg benieuwd was naar het party-game concept dat Red Games met LEGO-Brawls probeert neer te zetten. Zou deze game voor net zoveel vermaak kunnen zorgen als de andere LEGO games?

LEGO Brawls is eigenlijk een vrij simpele game. Er zit geen verhaal achter, maar het is net zoals de titel zegt puur knokken met diverse LEGO personages. De levels hebben verschillende LEGO thema's zoals bijvoorbeeld LEGO Castle, Ninjago, Jurassic World of zelfs Blacktron. Je neemt het in teams van 4 vs 4 tegen elkaar op om bijvoorbeeld bepaalde objectives te behouden en zo punten te verzamelen die je de overwinning kunnen bezorgen.

Naast de 4 vs 4 mode is er ook het Free-For-All gametype. In dit gametype strijdt je tegen 7 andere spelers, waarin het ieder voor zich is. Je start deze levels altijd met 3 levens en op het moment dat je gedood bent, verlies je uiteraard een leven. Wanneer al je levens op zijn, ben je volledig af en kun je de rest van de ronde als toeschouwer bijwonen. Dit gametype is heerlijk chaotisch, maar om je een beetje te ondersteunen wordt je HP na elke kill die je maakt weer netjes aangevuld.

De combat-mechanics in de game zijn lekker simpel. Door op X te drukken, val je aan met het wapen van je personage, met A spring je en met de LB en RB knoppen kun je naar links en naar rechts dashen. Wanneer je het nog even extra spannend wil maken, kun je ook een ware dive-bomb uitvoeren door tijdens je sprong naar beneden te bewegen.

Verder zijn er in het veld verschillende upgrade crates te vinden. Wanneer je deze sloopt, krijg je een willekeurige speciale aanval. Dit kan bijvoorbeeld een voertuig zijn, maar ook een kruisboog of zelfs een laserpistool. Vooral deze crates zorgen voor een beetje variatie tijdens het vechten en kunnen je soms ook echt een voordeel tegenover de vijand geven. Voor de rest moet ik helaas bekennen dat het combatsysteem tamelijk snel aanvoelt als alleen maar op de X knop rammen.

Waar de game dan wel echt ontzettend zijn variatie laat zien, is in de aanpasbaarheid van je personage. Net als wanneer je echt met de LEGO bouwt, kun je in LEGO Brawls elk onderdeel van je personage aanpassen. Door te spelen, ontgrendel je steeds meer verschillende bouwsteentjes om je personage aan te passen. Om ervoor te zorgen dat je wat gerichter binnen een bepaald thema kan aanpassen, kun je een LEGO-thema kiezen om daar specifieke rewards van vrij te spelen. Binnen deze thema's kun je dan complete poppetjes, maar ook bijvoorbeeld emotes vrijspelen. Het spelen van de game wordt in ieder geval telkens goed beloond met nieuwe LEGO blokjes!

Naast de verschillende vrij te spelen onderdelen voor je personage, kan je uitgedaagd worden door zogenaamde Champions. Deze Champions zijn speciale personages, die je pas kan vrijspelen om ze na hun uitdaging in een 1 vs 1 gevecht te verslaan. Wanneer dit je lukt, mag je het personage gebruiken, maar mag je nog niets aanpassen. Door het spelen met het personage en bepaalde vaardigheden te gebruiken, kun je de betreffende onderdelen van de Champion langzaam ontgrendelen voor andere personages. Zodra alles is vrijgespeeld, kun je de Champion zelf ook aanpassen.

LEGO Brawls maakt gebruik van een ranking-systeem. Binnen dit systeem krijg je aan de hand van je prestaties rankpoints toegewezen en hoe meer rankpoints je hebt, hoe hoger je in de wereldwijde ranglijst zal komen te staan. Helaas brengt deze ranking ook een aantal nadelen met zich mee. Zo lijkt het erop dat er geen echte balance is, die gebaseerd is op rankpoints. Ik heb toch een aantal rondes meegemaakt waarin ik in een team met beginners tegen een volledig team van spelers met een hoge rank moest spelen. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat cross-play standaard aanstaat en er momenteel geen manier is om deze binnen de game zelf uit te schakelen.

Naast dat LEGO Brawls in de meeste gevallen altijd online wordt gespeeld, heb je ook de optie om samen met vrienden te spelen. Dit kan zowel in een online modus als in een couch co-op modus. In de online modus kun je vrienden uitnodigen middels een uitnodigingscode om je team te versterken. De reden om met een uitnodigingscode te werken is simpelweg vanwege het cross-play gedeelte. Zo maakt het dus niet uit op welk platform je vrienden spelen. In de couch co-op modus kun je met maximaal 8 personen spelen. Wanneer je minder dan 8 spelers hebt, zal de game de resterende posities aanvullen met bots.

Grafisch ziet de game er prima uit, maar je hoeft ook niet bepaald next-gen graphics te verwachten. In veel gevallen worden de levels meestal ook een beetje extra aangekleed door objecten op de achtergrond die een invloed kunnen hebben op het verloop van het gevecht. Verder merkte ik zelf wel op dat het soms tamelijk moeilijk is om je eigen personage terug te vinden in de chaos. Dit was vooral het geval in de Free-For-All modus.

LEGO Brawls is een leuke party game die in het begin lekker wegspeelt, maar door de simpele mechanics misschien net iets te snel als eentonig gaat aanvoelen. De mate waarin je de personages kan aanpassen is daarentegen wel lekker uitgebreid. Verder denk ik dat de game het meest geschikt is voor kinderen of juist om gezellig met vrienden onder het genot van een biertje (of glaasje fris) gezellig op de bank te spelen.

Score: 60/100