Life is Strange: True Colors Wavelengths DLC - Review

Nog geen vier weken geleden was daar eindelijk de release van Life is Strange: True Colors. Het was even wachten, maar dan heb je ook wat. Dat wachten op meer nieuwe content heeft echter niet lang geduurd, want deze week kwam er al weer een nieuwe DLC uit!

De DLC heet Wavelengths, ofwel golflengte. Dat is een subtiele verwijzing naar het radiostation waar je werkt. Ja, je interpreteert het goed! In deze DLC speel je als Steph Gingrich, misschien wel één van de meest populaire karakters uit de Life is Strange serie. Naast een rol in True Colors, was ze namelijk ook al aanwezig in Life is Strange: Before the Storm, de proloog van de eerste Life is Strange game. De DLC wordt dan ook liefkozend betiteld als 'liefdesbrief' aan het karakter.

In deze DLC krijgen we meer achtergrondinformatie over Steph en zien we hoe ze via Gabe aan haar baantje in de record shop en het radiostation is gekomen. De gebeurtenissen in Arcadia Bay hebben haar behoorlijk gevormd als persoon en dat wordt mooi bloot gelegd. Ondanks haar optimistische en enigszins baldadige persoonlijkheid, heeft ook Steph emoties en zal zij hiermee moeten leren dealen.

Het verhaal ontvouwt zicht terwijl Steph, stukje bij beetje, de record shop onder handen neemt. Ze ruimt op, richt opnieuw in en repareert zelfs dingen. Het kapotte ventilatierooster biedt nog een bijzondere verrassing... Daarnaast krijg je een aantal taken en werkzaamheden via een takenlijst, waardoor je eigenlijk constant bezig bent en blijft.

Er zijn ook wat leuke persoonlijkere elementen toegevoegd. Zo is het liefdesleven van Steph niet altijd rozengeur en maneschijn geweest in het verleden. Via haar smartphone kan ze op een dating app (die verdacht veel weg heeft van Tinder) een profiel aanmaken en in contact komen met geïnteresseerde dames. Het bekende SMS menu geeft verder inzicht in de onderlinge relaties, die Steph onderhoudt met vrienden en kennissen uit Haven Springs en daarbuiten.

Tijdens de radioshows kan het zijn dat de telefoon gaat in de studio. Je hebt expliciete opdracht om deze op te nemen en dit levert soms bijzondere en grappige dialogen op. Allemaal op een manier die kenmerkend is voor Steph, vooral met een vleugje sarcastische humor en een berg energie en enthousiasme.

Met het karakter zit het dus wel goed. De DLC heeft verder dezelfde stijl en gameplay elementen als de main game, Life is Strange: True Colors. Wat echter jammer is aan Wavelengths, is dat de omgeving wat beperkt voelt. Je ben moederziel alleen met Steph, er is alleen communicatie met anderen via radio of telefoon. Daarnaast kun je alleen de record store en radio boot verkennen. Dat voelt wel wat krapjes.

Ook de diepgang en meer shockende en emotionele gebeurtenissen, die je normaal in de verhaallijnen van Life is Strange games tegenkomt, lijken wat afwezig. Het heeft weinig sparkle en dat vind ik persoonlijk jammer. Steph had als flamboyant karakter meer spektakel verdiend wat mij betreft.

De Wavelengths DLC biedt ongeveer drie uur aan extra content voor de Life is Strange liefhebber. Het is tof om te zien dat de ontwikkelaars goed hebben geluisterd naar de fans en Steph een eigen podium hebben gegeven. Helaas voelt de omgeving wat beperkt en ontbreekt er ook wat diepgang hier en daar. Life is Strange fans gaan deze extra content absoluut waarderen en met plezier spelen, maar het is geen DLC waar nog jaren over gepraat zal worden.