Little Nightmares 2 - Review

In 2017 was Little Nightmares voor mij één van de persoonlijke verrassingen dat jaar, in positieve zin dan wel. Wat is die game me bij gebleven zeg! Ik keek daarom enorm uit naar het vervolg. En ik moet zeggen, dat ik vanaf het moment dat ik Little Nightmares 2 opstartte en het muziekje in mijn oren had, ik al weer helemaal in de stemming was.

Laat ik gelijk voorop stellen dat je deze game prima kunt spelen zonder het eerste deel gespeeld te hebben. Hoewel je hier en daar natuurlijk wel kleine details, die verwijzen naar het eerste deel, mist als je deel 1 niet gespeeld hebt.

Voor de mensen zonder achtergrond met het eerste deel (Bestaan die? Dan mag je jezelf wel een klein beetje schamen eigenlijk). Little Nightmares 2 is een avonturen- en puzzelplatformgame met een horrorsausje eroverheen. Is dat niet te veel van het goede? Nee! Dit is, zeker ook al bij de oorspronkelijke game, een succesvolle combinatie gebleken.

Waar je in Little Nightmares als Six, een klein meisje in een opvallende, gele regenjas, acteerde, ga je in Little Nightmares 2 het avontuur aan met Mono. Mono is een jong kereltje, gevangen in een wereld die bruut verstoord is door een zendmast. De transmissie zorgt voor een verrotting van de wereld, waarin flink wat horrorkarakters hun plek hebben opgeëist. Wat, hoe en waarom? Dat is niet volledig duidelijk, maar dat geeft je fantasie de ruimte.

Dat betekent echter niet dat Six helemaal uit de verhaallijn verdwenen is. In Little Nightmares 2 heeft ze namelijk de rol als sidekick, naast Mono. Ook speelt ze een grote rol in de verhaallijn zelf, maar daarover ga ik uiteraard niks verklappen.

Een andere leuke toevoeging aan de game in dit aspect, is dat je Six als een co-op partner nodig hebt om sommige puzzels op te lossen. Zo geeft ze je een voetje om hoger gelegen gebieden te betreden en kunnen jullie samen zwaardere objecten tot beweging brengen. Een klein minpuntje hieraan is dat ik vind dat deze constructie niet optimaal is benut. Ik hoop stiekem dat ontwikkelaar Tarsier Studios mee leest, want een échte co-op DLC zou geweldig passen in Nightmares 2 wat mij betreft.

Verder is de gameplay weer leuk en intrigerend. De balans tussen platform en puzzels werkt goed en daar is dus weinig aan veranderd. De puzzels zijn meestal niet echt moeilijk, maar soms moet je wel even scherp zijn om iets op te lossen. De game is weer opgebouwd uit vijf verschillende levels, die prima in elkaar verwerkt zijn. De overgangen voelen natuurlijk en daardoor ben je in je hoofd in ieder geval lekker met de game bezig, in plaats van dat je echt spreekt over afzonderlijke levels.

De game ziet er daarnaast prachtig uit, hoewel dat misschien een vreemde term is voor de horrorsetting waarin het zich afspeelt. Er is in ieder geval goed gespeeld met lichtinval en schaduw, waardoor je echt naar dat deel van het scherm gezogen wordt waar op dat moment alles gebeurt.

Nieuw is ook dat je hier en daar niet alleen van links naar rechts of andersom beweegt, zoals de gebruikelijke platformgame in elkaar steekt, maar ook naar voren en achteren zodat je meer diepgang hebt.

Dit is op zich leuk, omdat dit letterlijk het speelveld wat vergroot. Tegelijkertijd liep ik hierdoor tegen een minpunt aan wat ik ook al in het oorspronkelijke deel heb ervaren, maar hierdoor extra versterkt wordt. En dat is het gebruik en de perceptie van diepte.

Door hoe de game is opgebouwd, uit platformperspectief, en een vast camerastandpunt hanteert, is het soms heel moeilijk om de diepte goed in te schatten. Nu geeft dat in het algemeen weinig problemen, maar op enkele punten in de game is dit daadwerkelijk een bron van frustratie. Zo moet je in het tweede level van de ene naar de andere ronde toren met boeken springen. Ik ben daar misschien wel tien keer naar beneden gedonderd omdat ik net achter de tweede toren terecht kwam. Gelukkig komen dit soort situaties relatief weinig voor en is het niet game brekend.

Grafisch is Little Nightmares een plaatje. De sfeer is hierdoor, ook mede door het geluid, weer supergoed neergezet. De gameplay en manier waarop er, zonder dat er één woord gesproken wordt, toch een sterk verhaal wordt neergezet, zijn briljant. De enige twee verbeterpunten die ik kan benoemen zijn het diepteperspectief en het feit dat er veel meer in de combinatie van Mono en Six had gezeten dan dat er nu uit is gekomen.

Score: 88/100