Lost in Random - Review

Je kent het vast wel. Af en toe heb je van die dromen die ontzettend willekeurig van het ene uiterste naar het andere uiterste springen met een paar willekeurige bruggetjes die alle delen van je droom met elkaar verbinden. Dit was eigenlijk ook precies het gevoel dat ik kreeg toen ik eindelijk aan de slag mocht gaan met de game Lost in Random. De game doet zijn eigen titel dan ook eer aan, je voelt je echt verdwaalt in deze ontzettend rare en vooral maffe wereld.

Hoewel de hele wereld van in Lost in Random tamelijk vaag lijkt te zijn, mag je wel een ijzersterke verhaallijn verwachten in deze game. In het begin word je midden in de wereld Random gedropt en begint het verhaal zichzelf langzaam maar zeker steeds duidelijker te maken. Vooral in het eerste hoofdstuk voel je je hierdoor tamelijk verdwaald. Het mysterie achter de hele wereld van Random zorgt er ook voor dat je als speler door wilt blijven spelen om op deze manier weer meer van Random te weten te komen.

Zoals al eerder geschreven, speelt het verhaal zich af in de wereld Random. Jij bestuurt het personage Even, een meisje dat op zoek is naar haar zusje Odd. Odd is namelijk een van de gelukkigen (of pechvogels, afhankelijk van wie je het vraagt) die de dobbelsteen van de koningin mocht werpen. Afhankelijk van het aantal gegooide ogen word je dan vervolgens in Onecroft, Two-Town, Threedom, Fourburg, Fivetropolis of Sixtopia geplaatst. In haar zoektocht zal Even door al deze gebieden moeten reizen om Odd terug te vinden. Uiteindelijk wordt ze vergezeld door Dicey, de levende dobbelsteen die Even kan helpen met zijn magische krachten.

Naast de wereld van Random en alle inwoners die er te ontdekken vallen, zijn er ook verschillende collectables te verzamelen. Zo staan er door de levels heen een soort van aardewerken en luikjes verstopt die je kunnen voorzien van muntjes. Met deze munten kun je dan weer nieuwe kaarten kopen. Het kopen van kaarten is meteen vanaf het begin al belangrijk, want hoe meer kaarten je koopt, des te hoger het level van de shop gaat worden. Ook zijn er een aantal kaarten verstopt in de wereld van Random. Deze kaarten kun je door middel van het oplossen van puzzels meestal terugvinden. Als laatste kun je ook nog storybook pages vinden. Deze collectables zijn eveneens achter verschillende puzzels in de wereld van Random verstopt.

Naast het ontspannen verkennen van Random heeft de game ook genoeg actie te bieden. Gevechten vind je in twee soorten: er zijn standaard encounters, waar je blijft doorvechten tot alle vijanden zijn uitgeschakeld, en je hebt arena gevechten. Voor beide soorten geldt dat je Dicey als eerste moet opladen om kaarten in je hand te krijgen. Dit kun je doen door kristallen te verzamelen die je kan krijgen door vijanden met je katapult te raken. Wanneer je hier genoeg van hebt verzameld, kun je Dicey als een ware dobbelsteen werpen en aan de hand van het aantal ogen mag je dan kaarten gebruiken.

Alle kaarten binnen Lost in Random gebruiken een bepaalde hoeveelheid energie en dit betekent dus dat je veelal tactisch moet nadenken over wanneer je welke kaart gebruikt en welke kaarten je in je deck stopt. Sommige kaarten kunnen zelfs meerdere keren ingezet worden, waardoor het effect van de kaart versterkt wordt. In het begin krijg je niet meer dan 2 energie. Dicey mist namelijk een aantal ogen en alleen de ogen die Dicey bezit kunnen meetellen voor de geproduceerde energie. Verder kun je er later in de game ook voor kiezen om kaarten vast te pinnen, zodat je ze bij een volgende beurt alsnog kan inzetten. Door middel van de wapens die je met kaarten krijgt, kun je uiteindelijk je vijanden uitschakelen.

Voor de normale gevechten is dit ook het gros van de gameplay die je mag verwachten. Bij arena gevechten gaat Lost in Random net een stapje verder en worden er naast vijanden ook objectives toegevoegd aan het gevecht. Zo moet je bijvoorbeeld een pion een aantal vakken bewegen door middel van het werpen van Dicey. Het kan dan echter ook zo zijn dat elk vakje weer een bepaald effect aan het gevecht toevoegt, waardoor je je strategie telkens moet aanpassen. Je hoeft je qua combat in ieder geval niet te vervelen.

Grafisch heeft het spel een mooie opzet. Als eerste hebben alle werelden een thema dat weer gelinkt is aan het aantal ogen van de dobbelsteen. Zo hebben de inwoners van Two-Town bijvoorbeeld allemaal een dubbele persoonlijkheid en is er zelfs een ondersteboven gebouwde tweede stad boven Two-Town. Verder lijken de omgevingen inspiratie te hebben getrokken uit films van Tim Burton, met hun enigszins grimmige en vooral chaotische gebouwen. Elk gebied waar je naartoe gaat, is door de verschillende thema's ook uniek, waardoor elk van de zes rijken in Random weer heerlijk fris aanvoelen om doorheen te spelen.

Op het moment van spelen heb ik zelf geen echte bugs opgemerkt. Wel was naar mijn idee de gevoeligheid voor het richting van de katapult enorm hoog afgesteld, maar is er verder geen optie om deze gevoeligheid verder aan te passen. De echte shooter-veteraan zal hier weinig last van hebben, maar de gamers die vooral de wat rustigere games gewend zijn, kunnen hierdoor wat moeilijkheden ervaren met het richten van de katapult.

Wanneer je van verhalende games met daarnaast een vleugje actie houdt, mag je Lost in Random eigenlijk niet laten liggen. Hoewel card-based combat niet per defenitie iets nieuws is, voelt de manier waarop Zoink! dit verwerkt heeft fris en uniek aan. Het aimen kan soms voor moeilijkheden zorgen, maar ook hier zit er enige correctie in verwerkt, waardoor het alsnog niet frustrerend werkt. Al met al denk ik dat Zoink! met de productie van Lost in Random een unieke game heeft neergezet, die zeker niet mag missen in je lijstje!

Score: 92/100

Game is door uitgever beschikbaar gesteld.