Lumote: The Mastermote Chronicles - Review

"Diep in de zee, diep in de zeeeee!" Hoewel je natuurlijk nu meteen denkt dat we het over een nieuwe Karaoke game De Kleine Zeemeermin gaan hebben, gaan we juist de grote diepte in om kennis te maken met Lumote: The Mastermote Chronicles. Is deze game goed genoeg om aan het licht te verschijnen of kan hij beter in de donkere diepte blijven?

Wanneer je Lumote opstart, is er geen introductiefilmpje of dialoog. Logisch eigenlijk, want de game speelt zich diep in de zee af met zogenaamde motes. Dit zijn allemaal wezens die ergens diep in de zee leven. Hoewel de game geen dialogen bevat, betekent dit niet automatisch dat er helemaal niets van communicatie plaats vindt. Door middel van elektronische muziek wordt er namelijk een beeld geschetst over de gemoedstoestand van Lumote. Verder draait het verhaal er vooral om dat de hele onderwaterwereld plotseling rood kleurde. Lumote gaat vervolgens op pad om deze hele wereld weer zijn vreedzame, blauwe kleur terug te geven.

Lumote is een platformer-puzzlegame met eigenlijk verrassend gemakkelijke controls. Met de linkerstick beweeg je, met de A-knop spring je en met de B-knop kun je jezelf vastzetten aan objecten en deze manipuleren. Vooral dit laatste is belangrijk. Er zijn bepaalde pilaren (ook wezens) die je kan bewegen en zelfs zwemmende beestjes die je kan besturen door jezelf erop vast te zetten.

Ook zijn er planten die reageren op jouw aanwezigheid. Wanneer deze blauw zijn, schieten ze omhoog en wanneer ze rood zijn trekken ze zich juist terug. In het begin van de game is dit redelijk simpel en vooral erop gericht dat je alles blauw moet maken. Gaandeweg de game merk je steeds vaker dat je ook objecten rood moet maken om verder te raken in het level. Je uiteindelijke doel is dan nog altijd om aan het eind van het level alles blauw gemaakt te hebben, want alleen dan gaat de poort naar het volgende level open.

Wat apart is aan deze game, is dat elk level zijn eigen poort heeft, maar er eigenlijk geen laadscherm te bekennen is. Sterker nog, je ziet de andere levels gewoon onder je verder doorlopen. Voor mijzelf geeft dit een gevoel van progressie, wanneer ik dat ene punt steeds duidelijker en prominenter in beeld zie verschijnen. En geloof me, de levels zijn soms toch wel zo pittig dat het dan ook echt goed voelt om dat ene stukje opeens van dichtbij te kunnen zien.

Naast het dichterbij zien komen van de verschillende levels, heb je ook de mote towers. Deze torens zijn immens groot en vallen eigenlijk redelijk goed op tegenover de rest van het level. Om deze torens blauw te maken, moet je telkens een goede beheersing van een bepaald aspect laten zien, zoals het omleiden van laserstralen.

De game bevat een aantal collectibles die je kan verzamelen en die ook nog eens verrassend goed verstopt liggen. Wanneer je liever meteen heel snel door de game gaat, kun je het binnen 2 uur uitspelen. Wanneer je echter voor de volle 100% gaat, mag je hier nog een aantal uren aan vastplakken. Voor een game als Lumote is dit zeker een mooie tijd, waarin je de game kan uitspelen.

Op grafisch gebied ziet Lumote er verrassend goed uit. Alle wezens hebben eigenlijk die doorzichtige en vage look zoals je dat van eencellige diepzeedieren mag verwachten. Verder spatten de rode en blauwe kleuren ook echt van je scherm af. Als laatste komt de drawing distance ook heel goed naar voren in Lumote.

De audio in de game heeft ook een ware bijdrage aan de gameplay zelf. Hoewel de achtergrondmuziek vooral vrij rustig en lekker ontspannen is tijdens het puzzelen, speelt er ook een goede elektronische beat op de achtergrond. Deze komt vooral naar voren wanneer je op de "grote" pilaar wezens springt en met deze door het level loopt. Elke pas die je met de pilaar zet, is als het ware de beat van de bass. Mijn inziens een leuke manier om de muziek aan je controls toe te voegen.

Lumote is een heerlijke platformer-puzzlegame die je eigenlijk wel geprobeerd moet hebben. Vooral de manier waarop je jouw progressie kan zien en de manier waarop de muziek een bijdrage levert aan de gameplay, vind ik iets unieks hebben. Daarnaast zorgen de gemakkelijke controls er ook voor dat iedereen deze game moet kunnen spelen. Houdt er alleen wel rekening mee dat de puzzels steeds moeilijker worden. Al met al kun je zeker de sprong in het diepe wagen met Lumote!

Score: 78/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever. Lumote: The Mastermote Chronicles is digitaal beschikbaar in de Store.