Marvel Avengers: Kate Bishop & Hawkeye DLC - Review

Doordat ik op dit moment alle MCU films aan het herkijken ben, bedacht ik mij dat er ook nieuwe DLC van Hawkeye voor de game Marvel Avengers net uitgekomen was. Een goede reden om de game opnieuw op te pikken, vooral omdat deze DLC volledig gratis te spelen.

Oh ja, mocht je je afvragen waar ik ben in mijn marathon, ik zit nu bij Ant-Man and the Wasp. Ongeveer de slechtste film van alle 23 de films, op Thor: The Dark World na.

Omdat ik de eerste DLC van Kate Bishop ook nog niet had gespeeld, dacht ik meteen twee vliegen in één klap te slaan. Het verhaal begint dan ook met Tony Stark die er op uit wordt gestuurd om de Tachyon disrupties te onderzoeken met enkele Avengers . Wanneer ze bij de plek aankomen, merken ze dat ze dit niet als enige aan het onderzoeken zijn. Kate is ook aanwezig en heeft alvast een kleine voorsprong genomen op de Avengers.

Omdat het verhaal een kleine vier uur duurt, zal ik niet te veel uitweiden hierover. Maar ik vond het zeer vermakelijk in ieder geval. Wat ik ook zeer leuk vond, is dat de tweede DLC van Hawkeye een direct vervolg is op de eerste DLC. Deze speelt zich hoofdzakelijk in de toekomst af, waar iets flink fout is gegaan. De gehele wereld is een wasteland geworden door gebeurtenissen uit het verleden. Wat nieuw is, is dat die wasteland een redelijk open wereld karakter kent. Dit zagen we niet in de basegame en ook niet in de eerste DLC.

Wat geen spoiler is, is dat Maestro een rol speelt in de DLC van Hawkeye. Maestro is de slechte versie van de Hulk. Helaas komt Maestro maar mondjesmaat voor in deze DLC. Ik had graag hier meer van gezien.

Ook het abrupte einde van de tweede DLC is jammer te noemen. Ik zat er echt lekker in en uit het niets was het klaar. Voor mijn gevoel had er nog wel een stuk verhaal aan vastgeplakt kunnen worden. Helemaal omdat je met een ruime twee uur wel klaar bent met de DLC.

Ik snap wel dat Kate Bishop en Clint Barton een beetje bij elkaar horen in het grote verhaal van Marvel. Allebei zijn ze Hawkeye op een gegeven moment in de comics (Clint is de eerste en Katie de derde). Wat ik dan wel jammer vind, is dat de gameplay wel erg op elkaar lijkt zo. Allebei hebben ze een zwaard en natuurlijk de pijl en boog. Waar je met Cap een schild gooit, Iron Man een laserstraal heeft en Thor weer de hamer, is dit wel veel van hetzelfde. Vooral als je de twee DLC direct achter elkaar speelt.

Het levelen en uitbouwen van deze twee characters is niet anders dan in de basegame. Je verzamelt XP door vijanden te verslaan en (verhaal)missies te spelen. Hierdoor stijg je in level en kan je jouw skilltree verder vrij spelen. Je gear krijg je ook door de verschillende missies te voltooien, kistjes te openen of op te pakken van verslagen vijanden. Persoonlijk heb ik mij hier niet echt mee bezig gehouden, omdat ik de DLC eigenlijk alleen voor het verhaal speelde. Ik kan mij wel voorstellen dat dit een welkome toevoeging is, wanneer je als fanatiek speler alle andere hero’s op het maximum hebt gezet.

Het is altijd lekker als er gratis verhalende DLC uitkomt voor een game. Het geeft je een reden om de game nog een keer op te pikken en verder te spelen. De DLC van Kate Bishop is een flinke kluif en mooi afgewerkt. Die van Hawkeye is helaas een stuk minder lang en eindigt in mijn optiek wat te abrupt. Toch heb ik als MCU fan hier van genoten en kan ook niet wachten tot de DLC van Black Panther uitkomt.

Cijfer 75/100