Marvel's Guardians of the Galaxy - Review

Wanneer er weer een nieuwe Marvel game of film uitkomt, maak ik eigenlijk stiekem elke keer een sprongetje van blijdschap. Datzelfde gold ook op het moment dat Marvel's Guardians of the Galaxy werd aangekondigd. Al was het dit keer wel met enige voorzichtigheid, aangezien zijn voorganger Marvel's the Avengers niet helemaal lekker uit de bus kwam. Toch bleef ik wel hoop houden dat de misstappen uit de eerste game in de productie Marvel's Guardians of the Galaxy weer zou rechttrekken.

Middels deze review heb ik dan ook proberen uit te zoeken of Guardians of the Galaxy een Marvel game is zoals het hoort te zijn, of dat deze juist ook weer een snel afgewerkte story-mode blijkt te hebben.

Qua verhaal is het belangrijk om je er meteen vanaf het begin bewust van te zijn dat de game een andere versie volgt dan de versie van Guardians of the Galaxy zoals we hem kennen uit het Marvel Cinematic Universe. Hierdoor is niet alleen het verhaal voor een groot deel anders, maar zien ook de personages er voor een gedeelte anders uit. Het verhaal weet je gedurende je hele speeltijd vast te houden en eigenlijk zijn er ook weinig momenten waarin er nauwelijks actie te vinden is.

Het verhaal speelt zich af na een grote intergalactische oorlog met Thanos, waar alle leden van de Guardians of the Galaxy op de een of andere manier mee te maken hebben gehad. Na het winnen van deze oorlog worden de Guardians of the Galaxy gevormd. Door een gebrek aan bekendheid moeten ze helaas alle beschikbare klusjes doen die er maar zijn, wat erin resulteert dat ze uiteindelijk binnen een verboden zone worden opgepakt. Vanaf dit moment raak je steeds dieper in een complot omtrent een oude sekte en is het uiteindelijk aan jou als Peter Quill om samen met Rocket, Drax, Groot, Gamora en de nodige dosis aan humor het universum te redden.

Binnen Marvel's Guardians of the Galaxy is er dit keer geen online/offline co-op aanwezig. Hierdoor ligt de focus volledig op het verhaal en dit is ook goed terug te zien. Zo krijg je binnen de game verschillende dialoogopties waar je uit kan kiezen. In het begin lijken deze keuzes misschien niet even belangrijk, maar zelfs de keuzes in het begin kunnen er een aantal hoofdstukken later alsnog voor zorgen dat bepaalde deuren bijvoorbeeld niet te openen zijn. Meestal is er dan alsnog een weg omheen te vinden, maar het kan hierdoor wel voorkomen dat je net dat stapje extra moet nemen wanneer je een 'verkeerde' keuze hebt gemaakt.

Het gehele spel speel je door de ogen van Peter Quill. Dit zijn zowel de versies van Star-Lord (heden) als Peter Quill als kind in flashbacks. De rest van het team is wel in je missies aanwezig, maar zijn verder niet speelbaar als personage. Om je toch enige mate van controle over de personages te geven, is er de mogelijkheid om tijdens combat commando's naar je teamgenoten te roepen waardoor ze speciale aanvallen kunnen uitvoeren of in sommige gevallen zelfs de omgeving in het gevecht betrekken. Daarnaast kun je ook buiten combat je teamgenoten commando's geven om bijvoorbeeld kabels door te snijden, ventilatieschachten te verkennen of bruggen te creëren. Meestal kom je deze gameplay tegen in de vorm van puzzels, waar je verschillende vaardigheden van je teamgenoten moet combineren om verder te raken in het hoofdstuk.

Combat speelt een grote rol binnen Guardians of the Galaxy en hiervoor worden ook tamelijk wat vijanden aangeboden waarmee je je schietplezier maar al te graag op kan. Het standaardprincipe van combat is dat je als Peter Quill door middel van je blasters je vijanden van het leven berooft. Om aanvallen te ontwijken is het mogelijk om door middel van je straallaarzen even kort de lucht in te schieten of gewoon simpelweg te dodgen. Daarnaast heb je de beschikking tot een aantal skills (welke je eerst moet vrijspelen). Ook je teamgenoten kunnen over een viertal skills beschikken, maar ook deze skills moet je weer met skill points vrijspelen. Door middel van het verdienen van punten (hoe beter je prestatie tijdens combat, des te meer punten) kun je telkens skillpoints verdienen.

Naast het het vrijspelen van de verschillende skills is het ook mogelijk om zowel je wapen als je pak te verbeteren. Op bepaalde punten in de hoofdstukken en in je eigen schip zijn er werkbanken beschikbaar waar je door middel van components en advanced components upgrades kan kopen. Zo kun je ervoor kiezen om je blasters meer schade te laten aanrichten wanneer je bijvoorbeeld minder leven hebt of er simpelweg voor kiezen om meer HP te hebben. De benodigde materialen zijn overal in de spelwereld te vinden, maar hiervoor zal je wel meestal van het oorspronkelijke pad in het hoofdstuk moeten afwijken. Soms is het best omslachtig om een heel stuk af te leggen om vervolgens alleen maar wat normale components te vinden, maar andere keren word je er ook juist voor beloond met nieuwe outfits voor je Guardians of andere collectibles.

Verder vul je tijdens combat ook langzaam maar zeker je huddle-meter op. Wanneer deze meter vol is, kun je je team bij elkaar roepen om een korte peptalk te geven. Door in te spelen op de woorden van je teamgenoten, kun je dan wanneer je de goede keuze maakt een extra schade boost activeren. Het allerbelangrijkste van deze peptalk is echter dat er daarna een boost van 80's muziek wordt afgespeeld. En laten we eerlijk zijn, wat is er nou lekkerder dan in het wilde weg schieten op muziek uit de jaren '80?

Als laatste krijg je later ook beheersing over bepaalde elementen in de game. Deze worden op vaste momenten door middel van een quick time event tijdens een cutscene vrijgespeeld. Zo kun je uiteindelijk niet alleen normale projectielen afvuren, maar ook ijs, bliksem, wind en plasma. Deze elementen zal je vooral gebruiken om schilden van specifieke vijanden uit te schakelen, maar ook zonder schilden heeft het zeker nut om de elementen in combat in te zetten. Zo kun je met ijs bijvoorbeeld je vijanden letterlijk bevriezen, om ze vervolgens in stukken te slaan.

Grafisch ziet de game er enorm goed uit en voelt het ook echt als een next-gen game. Zo gaan de achtergronden eigenlijk oneindig door en spatten de explosies als het ware van je scherm. Ook draait de game ontzettend soepel en zijn er eigenlijk geen haperingen of fps-dips opgemerkt. De graphics in combinatie met de soundtrack waarin zowel Marvel muziek als 80's muziek worden gecombineerd, laten het geheel aanvoelen alsof je door een Marvel film heen speelt.

Zoals de game momenteel is, voelt het ook als een goede release aan. Er zijn enkele kleine bugs geconstateerd waarin bijvoorbeeld het dialoogkeuzevenster in beeld bleef staan en een enkele stottering tijdens een cutscene. Buiten deze twee gevallen zijn er eigenlijk in de gehele speeltijd geen andere zaken opgevallen.

Wanneer je een echte Marvel fan bent, mag je deze game eigenlijk niet overslaan. Houdt er echter wel rekening mee dat het verhaal en de personages niet aansluiten bij wat je gewend bent uit het Cinematic Universe. Verder is de game redelijk lineair met verschillende aftakkingen die je kan nemen voor collectibles. Voor deze game is dat eigenlijk juist de goede keuze, aangezien er hierdoor veel meer aandacht voor het verhaal is. Ook de aandacht die er geschonken is aan de graphics en soundtrack laat het geheel als een echte Guardians of the Galaxy game aanvoelen. Eigenlijk zit het enige minpuntje hem in de quick time events (vooral tijdens cutscenes) aangezien het falen of het even niet opletten erin kunnen resulteren dat je bijvoorbeeld weer de hele cutscene opnieuw mag bekijken. Al met al is Marvel's Guardians of the Galaxy een game die je zeker gespeeld moet hebben!