Matchpoint: Tennis Championships - Review

Een echt goede tennisgame, dat ontbreekt er eigenlijk al jaren op Xbox. Ja, er is in de laatste 10 jaar nog wel één en ander uitgebracht, zoals AO Tennis 2 en Tennis World Tour 2, maar dat was het toch eigenlijk allemaal nét niet.

Mijn hartje verlangt al heel lang naar een tennisgame die de games van de Top Spin serie uit het Xbox 360 tijdperk kunnen overtreffen, of op zijn minste kunnen evenaren. Met Matchpoint Tennis Championships hebben we in ieder geval weer een kandidaat op de baan die een poging doet. Die poging heeft vóór aanvang stiekem al wat extra punten weten te scoren, doordat de game op Day One is toegevoegd aan Xbox Game Pass.

Wanneer je in het menu terecht komt als je de game voor het eerst opstart, valt op dat het design en de indeling relatief strak en simpel zijn gehouden. Het maakt geen hoge indruk, maar kwaliteit zit niet altijd gelijk aan het oppervlak.

Vanuit het menu kun je kiezen voor een aantal trainingsopties, die wat mij betreft zijn verdeeld over te veel losse 'gamemodes'. Zo heb je een tutorial, training én practice omgeving. Waar de tutorial je leert hoe de controls en gameplay in zijn werk gaan, kun je in de gamemode training diverse shots oefenen tegen een echte tegenstander. Je scoort punten voor het succesvol uitvoeren van de juiste shots die linksboven in je scherm benoemt staan en zo kun je elke keer je maximale score proberen op te hogen.

De practice omgeving biedt de mogelijkheid om tegen een machine te oefenen. Iets wat ze wat mij betreft ook wel in de training gamemode hadden kunnen verwerken, want zo los op deze manier heeft het weinig meerwaarde. In de solo variant heb je daarnaast de optie om via quick match snel een wedstrijd op te starten en dan heb je nog het belangrijkste onderdeel, namelijk de carrière gamemode. Net als elke sportgame tegenwoordig, krijg je hierin de kans om een carrière op te bouwen en uiteindelijk de nummer één van de wereld te worden.

Bij de start van je carrière heb je diverse opties om je karakter vorm te geven, hoewel de opties niet eindeloos aanvoelen. Ach ja, de basics zitten er wel in en op die manier kun je kiezen om met een man of vrouw te spelen, een leuk kapsel uit te zoeken en je kleding wat aan te passen naar wens.

De carrière begint midden in een wedstrijd, zonder verdere enige introductie of toelichting en het voelt daardoor een beetje vreemd. Verder is de carrière gamemode best vermakelijk eigenlijk. Behalve de custimization opties kun je uiteraard ook deelnemen aan allerlei events en toernooien en je speler beter maken door goede resultaten neer te zetten op de baan.

Voor mij persoonlijk blijft dit toch één van de leukere gamemodes in een sportgame. Je kunt het zo serieus nemen als je wilt en echt alle details in jezelf opnemen om het onderste uit de kan te halen, of gewoon wat meer casual door je carrière heen te flitsen in plaats van enkele losse wedstrijden te spelen.

Mocht je liever niet in je eentje de baan op gaan, dan kun je uiteraard ook een vriend uitnodigen om een balletje te slaan of jezelf meten met anderen online door een casual of ranked match te starten.

Welke gamemode je ook kiest, de visuele presentatie van de game blijft wat matig aanvoelen. Ik benoemde in het begin al het menu en al is dat niet het belangrijkste aspect van een game, hetzelfde gevoel krijg ik hier en daar bij de grafische uitstraling van bijvoorbeeld de spelers. Het is niet echt next-gen te noemen, al is het ook niet ontzettend slecht. Het publiek is wel vaak weer wat minder natuurlijk uitgewerkt. De animaties zijn daarnaast, op enkele uitzonderingen van enkele bugs na, eigenlijk best goed uitgewerkt juist.

De kwaliteit van Matchpoint Tennis Championships zit wat mij betreft toch wel in de gameplay. Die voelt in combinatie met de controls heerlijk natuurlijk aan. De basics heb je daardoor snel onder de knie, maar de game wordt pas echt leuk als je bijvoorbeeld ook je aim goed op orde hebt.

Het principe easy to learn, hard to master is een klein beetje van toepassing hier, want als je eenmaal weet uit te blinken, dan bereik je snel een hoger niveau en is het hier en daar juist weer wat te gemakkelijk misschien.

Hoewel Matchpoint Tennis Championships best wat dingen redelijk goed weet neer te zetten, zoals de natuurlijke controls en een redelijk niveau van realisme, weet het niet volledig te overtuigen. Grafisch is er niet echt sprake van een next-gen ervaring en soms oogt de game zelfs behoorlijk degelijk, zeker in de menu's en de uitwerking van spelers en het publiek. Het niveau van de oude Top Spin games wordt helaas niet bereikt, maar doordat de gameplay goed op orde is én de game beschikbaar is via Xbox Game Pass, zal het toch een behoorlijk groot publiek weten te bereiken.

Score: 62/100