Metal: Hellsinger - Review
Nobody: "Kom, we gaan een game maken die Doom, Guitar Hero en Dante's Inferno combineert in één!" The Outsiders: "Hold my beer"
Ja, je leest het goed. Metal: Hellsinger is een combinatie van Doom, Guitar Hero (of Rock Band als dat je voorkeur heeft) en Dante's Inferno. De game is namelijk enorm bloederig, fast paced en je gaat door verschillende lagen van de hel terwijl je belaagd wordt door hordes aan demonen. Ondertussen probeer je op het ritme van de muziek je aanvallen te timen. Damn... Beetje veel, maar het speelt verdo(e)md lekker weg! Het is wel lastig concentreren terwijl je zit te headbangen op de supervette muziek die er in zit.

De muziek, die samenhangt met de gameplay, is voor mij dan ook HET grootste pluspunt van Metal: Hellsinger. En ja, zoals je misschien al deed vermoeden, het gaat om het genre metal. Maar let op, we hebben het niet zomaar over 'metal'. De muziek is namelijk speciaal samengesteld voor deze game met de stemmen van wereldberoemde zangers, zoals; Serj Tankian (System of a Down), Matt Heafy (Trivium), Mikael Stanne (Dark Tranquillity), Randy Blythe (Lamb of God), Alissa White-Gluz (Arch Enemy) en Tatiana Shmailyuk (Jinjer). Geloof me, dat zijn geen kleine namen binnen het genre.
Om te kunnen genieten van die stemmen en al het geweld dat metal met zich meebrengt, moet je eerst je score multiplier op 16x zien te krijgen en te houden. Daarvoor is er namelijk alleen maar akoestische muziek te horen. Deze wordt steeds heftiger naarmate je multiplier omhoog gaat.
Hoe doe je dat? Door op het ritme van de muziek je wapens te gebruiken. Wees niet bang, voor aritmische mensen, zoals ikzelf, hebben ze van die pijltjes die constant naar elkaar toe bewegen. Zodra die pijltjes helder wit zijn, moet je dus je trigger induwen om je wapen te gebruiken. Hoe nauwkeuriger je dat doet, hoe sneller het gaat. Zit je er volledig naast? Dan loopt je multiplier net zo hard weer terug. De muziek en de mechanics in de game vullen elkaar dus in zekere zin aan.

Op zich klinkt die mechanic vrij logisch toch? Het voelt ook zo, maar gebruikt wordt het eigenlijk nooit in games, op uitzonderingen na natuurlijk. Wat eigenlijk zonde is, want dit werkt gewoon heel goed en zorgt ervoor dat je constant gefocust bent op de game en op het door willen gaan om die muziek op peil te houden met stemmen en al.
Het spel is ook op dat principe in elkaar gezet, want er is eigenlijk geen ruimte om ergens 'op onderzoek uit te gaan'. Het spel wil dat jij doorgaat en blijft dan ook genadeloos veel waves van demonen op je afsturen. Momenten van pauze zijn zeldzaam. Er is ook geen geheim gangetje om te ontdekken. Ook al was het er, je wilt er gewoon niet heen. Je wil die rammende muziek horen terwijl het bloed je langs de oren vliegt en je jouw zwaard gebruikt om een demon die twee keer groter is te ontdoen van zijn benen. En ja, daardoor zijn de levels erg lineair, maar who cares?

Maar dat is nog niet alles. Er is namelijk nog een combo meter die je 'ultimate' aanval vult bij het goed uitvoeren van je aanvallen. Precies zoals je jouw score multiplier vult, die ook de complexiteit van de muziek beïnvloedt. En nog mooier, deze combo meter is per wapen gescheiden. Dus je kunt ze in theorie eerst allemaal vullen en dan per wapen gebruiken of ze gewoon bewaren tot een later moment in het level. Voor elk wapen is de ultimate aanval anders.
Deze speelstijl ga je niet volhouden zonder tussendoor iets van health erbij te krijgen. Vijanden gaan je hoe dan ook raken en de bosses in de boss fights weten aardig wat schade aan te richten. Die schieten namelijk zoveel op je af, dat je het soms nog niet eens meer op het scherm ziet. Daarvoor heb je dus in levels van die groene kristallen die je kapot kunt maken. De scherven hiervan zorgen ervoor dat je wat health erbij krijgt, maar daarnaast kun je ook finishers uitvoeren op je vijanden door op het juiste moment op RS te drukken. Deze geven namelijk ook wat health. Het is wel jammer dat deze finishers niet erg gevarieerd zijn in uitvoering.

Oh ja, voor ik het vergeet. Er zit ook een soort van verhaal in de game. Maar heel eerlijk? Daar ben je totaal niet mee bezig als je op de beat probeert te blijven en zoveel mogelijk demonen af wilt slachten. Voor wie het wil weten, de duivel (Red Judge) heeft je stem afgenomen en jij zint op wraak en reist dus door de verschillende lagen van de hel om je stem terug te krijgen. Dat is denk ik wel de meest beknopte manier hoe ik het uit kan leggen. Aan het einde van elk level moet je een bossfight doen om het level te voltooien. Helaas zien alle bosses hetzelfde uit, ook al hebben ze wel verschillende aanvallen.
Qua content ben ik niet ontevreden over Metal: Hellsinger. Er zitten best wel wat levels in, maar je geraakt er wel snel doorheen. De speeltijd is dus naar verhouding relatief kort. Na het voltooien van een level, kun je het level wel opnieuw spelen op een hogere moeilijkheidsgraad en met extra challenges, puur om jezelf uit te dagen en hoger in de leaderbords te komen.
Grafisch is Metal: Hellsinger ook absoluut niet slecht, vooral gezien het nog met de Unity engine gemaakt is. Deze is inmiddels wel gedateerd, maar weet toch nog een mooie game neer te zetten als de ontwikkelaars er goed mee kunnen werken. De audio lijkt me inmiddels wel duidelijk dat deze echt meesterlijk goed is.

Conclusie
Metal: Hellsinger is DE game voor liefhebbers van metal, games met ritme en shooters. Deze game weet het gewoon allemaal perfect te combineren en ziet er ook nog eens goed uit. Wees gewaarschuwd, er bestaat een kans dat je headbangend door de game heen gaat, wat het in ritme blijven kan bemoeilijken.
De levels zijn wel aardig lineair, maar daar merk je tijdens het spelen vrij weinig van omdat er zo veel gebeurt waar je op moet letten. Ook heb je genoeg keuzes in wapens om een beetje te variëren en zijn de mechanics erg verfrissend. Wat wel opvalt, is dat de bosses niet erg gevarieerd zijn qua uiterlijk en dat de speelduur van het spel vrij kort is. Wel heb je de optie om levels opnieuw te spelen op een moeilijker niveau en met toegevoegde challenges. Zo kun je jezelf uitdagen om hoger op de leaderbords te komen.
Score: 80/100
Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar in de store voor €39,99