Metal Tales: Overkill - Review

Gitaargoden, bezeten festivalgangers en laserschietende gitaren. Neem je plectrum maar stevig in de hand, want dit is niet je standaard metal concert! We hebben het hier natuurlijk over Metal Tales: Overkill, maar is deze game ook daadwerkelijk zo metal als hij zich voordoet?

Metal Tales: Overkill begint met een klein introductieverhaal over de Gitaargoden die vervloekt werden en op deze manier langzaam maar zeker alle metal fans van dezelfde vloek gingen voorzien. Het is aan jou (en het personage dat je uitkiest) om de metal concerten in barretjes, op festivals en zelfs in de hel af te reizen en de wereld te verlossen van deze vloek. Buiten dit stuk hoef je verder niet veel meer diepgang in het verhaal te zoeken. Naast de introductie wordt er namelijk eigenlijk niets meer aan het verhaal gedaan door middel van cutscenes of zelfs dialogen.

Hoewel het verhaal misschien niet zo sterk aanwezig is, is de gameplay in ieder geval wel goed afgewerkt. Metal Tales: Overkill vind ik eigenlijk het meest in de buurt komen van een twin-stick shooter met rogue-like dungeon elementen. Tijdens het verkennen van de dungeon zal je in elke kamer eerst alle vijanden moeten uitschakelen om door te mogen naar een volgende (of vorige) kamer. Je leven wordt aan de hand van plectrums aangegeven en elke hit die je ontvangt neemt een plectrum weg. Je zal dus gaandeweg het spel goed moeten ontwijken en tegelijkertijd je vijanden schade proberen toe te brengen. In het begin is het nog vrij makkelijk om het overzicht te houden, maar naarmate je vordert in de game, worden de vijanden complexer en de kamers groter.

Wanneer het je niet lukt om het spel uit te spelen zonder alle levens te verliezen, moet je weer helemaal vanaf het eerste level beginnen. Gelukkig heeft de game maar zes levels. Voordat je echter weer volledig opnieuw begint, krijg je de kans om met je verdiende metallium permanente upgrades aan te schaffen. Deze kunnen je bijvoorbeeld een betere dodge geven of ervoor zorgen dat bepaalde items ook in de game spawnen. Per run kun je een maximum van drie challenges voltooien.

Hoewel je met Metallium permanente upgrades kan kopen, is het ook mogelijk om tijdens het verkennen van de levels tijdelijke upgrades te vinden. Deze blijven in principe tot het einde van je huidige run geactiveerd. Sommige upgrades voegen iets simpels toe zoals vuurballen die je gitaar kan afschieten, maar tijdens mijn playthrough vond ik een upgrade die mij zo overpowered maakte, dat ik alles in één schot kon doden. Nou ja, misschien niet alles dan, voor de laatste twee bazen had ik met deze upgrade toch wel twee schoten nodig. Omdat deze upgrade geactiveerd bleef voor de volledige run, werd het meteen ook vrij gemakkelijk om alle levels uit te spelen. Wat mij betreft hadden ze die upgrade misschien wel mogen beperken tot alleen het huidige level.

De levels volgen eigenlijk telkens dezelfde opzet. Zo zijn er normale kamers met gewoon een aantal willekeurige vijanden, boss chambers, traprooms, shops, challenge rooms en gift rooms. De boss chambers zijn eigenlijk de kamers die je telkens als laatste wilt doen, want zodra je de baas verslaat, ga je ook meteen verder naar het volgende level. Traprooms zijn kamers waar soms de meest complexe vallen staan die je moet trotseren om een upgrade te vinden. In de shops kun je kiezen uit een drietal items (of meer wanneer je de upgrades koopt) en je kan er zelfs metal muziek uit de Jukebox luisteren! In de challenge rooms krijg je telkens een gevecht in rondes dat je binnen een tijdslimiet moet voltooien. Als laatste kun je binnen de giftrooms de meest absurde upgrades vinden, deze zijn dan ook zeker het bekijken waard.

Op grafisch gebied is de game redelijk simpel ingericht, maar dit is voor deze game zeker niet verkeerd. Alle objecten in de levels zijn ook telkens weer verwijzingen naar gitaren en bandjes. Verder wordt er door middel van grafische aanwijzingen aangegeven waar een bepaalde aanval uitgevoerd gaat worden. Op deze manier kun je jezelf dan ook voldoende voorbereiden om een vijandelijke aanval te ontwijken.

Op het gebied van audio ben ik helaas wel een aantal minpunten tegengekomen. In de shops krijg je telkens echte metal nummers te horen en zelfs te zien welke artiest het betreffende nummer heeft gemaakt. Het lijkt er binnen de levels helaas op dat je vooral een generiek metal achtergrond muziekje te horen krijgt. Hoewel dit niet verkeerd klinkt, vind ik het toch zonde van alle nummers die ze er verder ingestopt hebben. Let er overigens in het begin ook goed op of het geluid van de game aan staat. Bij mij stond dit namelijk bij de eerste keer opstarten uit, waardoor de hele introductie zonder geluid afspeelde.

Helaas ben ik ook een aantal (achievement gebonden) bugs tegengekomen. Na het uitspelen van het eerste en tweede level kreeg ik bijvoorbeeld de achievements die behoorden tot andere levels. Bij drie van de zes levels heef de bijbehorende achievement zich dus helaas niet ontgrendeld. Gelukkig is dit iets wat naar mijn mening met een kleine update verholpen kan worden en ik verwacht stiekem ook wel dat dit op korte termijn gefixt wordt.

Wanneer je van rogue-like dungeons, twin-stick shooters én metal houdt is Metal Tales: Overkill een game die je kan overwegen om te proberen. Houdt er wel rekening mee dat de game vrij snel uit te spelen is. Zelf had ik de game binnen een klein uurtje volledig uitgespeeld (mede door de 1-hit kill upgrade). Daarnaast zijn er momenteel ook nog wat problemen met achievements.

Score: 60/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. Metal Tales: Overkill is digitaal beschikbaar in de Store.