Metamorphosis - review

Bijgewerkt op: jul 13

Het boek ‘Metamorphosis’ (‘de Gedaantewisseling’), geschreven door Kafka, is misschien wel één van de meest bijgebleven boeken die ik heb gelezen op de middelbare school voor mijn Duitse literatuur lijst. Kort samengevat gaat dit boek over Gregor Samsa, een handelsreiziger, die na een nachtje drinken met zijn vrienden is veranderd in een insect ter grootte van een mens. Dus toen ik de titel zag van deze game wist ik eigenlijk wel zeker dat het geïnspireerd zou zijn op het boek van Kafka.

Echter vond ik 't wel een beetje apart, aangezien het boek geen vrolijk verhaal is. Met nieuwsgierigheid, en een vleugje scepticisme, dook ik in de game Metamorphosis! En wat bleek: er zijn meerdere boeken (en thema’s) van Kafka gebruikt als inspiratie voor deze game. Wat vind ik van deze puzzel-platform game?

De game begint, net als het boek, met Gregor die na een nachtje drinken met zijn vrienden veranderd is in een insect. Deze keer heeft hij alleen niet zijn menselijke grootte behouden, maar is hij gekrompen tot het formaat kakkerlak (ik heb eigenlijk geen idee wat nou erger is). Om terug te kunnen keren naar zijn menselijke vorm moet hij naar ‘The Tower’. In ruil voor werk is dit mogelijk. Hoe wanhopig Gregor ook is, hij besluit om eerst zijn vriend Josef K (een hoofdpersoon uit het boek ‘Het Proces’ van Kafka) te helpen.

In Metamorphosis zijn er dus twee verhaallijnen die parallel aan elkaar lopen, namelijk het verhaal van Gregor die worstelt met het insect zijn en terug wil keren naar zijn menselijke vorm en het verhaal van Josef K die probeert het rechtssysteem te doorbreken.

Het boek ‘Het Proces’ gaat over de onmenselijke en onbegrijpelijke rechtssystemen. En er komt overduidelijk nog een boek aan te pas, namelijk ‘Het Slot’. In dit boek staat de bureaucratie centraal, wat ook centraal staat in deze game. Je zou bijna denken dat het een vreselijke game is als je dit zo leest, maar nee. Dat is het dus niet.

Doordat je je als klein insect in een hele grote wereld waant, is een simpel bureau met een aantal spullen omgetoverd tot een parcours en verandert een rommelige boekenkast vrij gemakkelijk in een doolhof. En zelfs voor de zesbenige kleine Gregor zijn sommige wereldelementen te groot en te steil. Gelukkig is daar een oplossing voor, namelijk honing (of een andere plakkerige substantie, zoals lijm). Hiermee kun je een stukje over een verticaal voorwerp lopen!

De "oh, dan loop ik wel over het plafond" werkt trouwens niet! Daarnaast, omdat jij zo klein bent en de wereld zo groot, kun je geregeld het overzicht verliezen. Ook hier is ook oplossing voor. Met een druk op de knop zie je waar je al bent geweest en waar je naar toe moet.

De puzzels die je moet oplossen in de game zijn allemaal gebaseerd op het ontdekken van de wereld waarin je je begeeft. Het achterhalen wat bepaalde voorwerpen doen is misschien wel het lastigste gedeelte van Metamorphosis. Omdat jij zo klein bent is het soms best pittig om te achterhalen wat er nou gebeurd als je een bepaalde schakelaar omzet.

Doordat de gameplay er goed uit ziet, voelt het echt als een soort van Alice in Wonderland. Helaas zit de game grafisch niet echt heel erg lekker in elkaar. De randen zijn erg rafelig, de NCP's waren soms erg buggy (letterlijk en figuurlijk, haha) en daarnaast zakte de framerate geregeld tot een oncomfortabel niveau. Ook is mijn Xbox One X een aantal keer gecrashed.

Eindoordeel

De boeken van Kafka zijn nogal typisch, en dat is deze game ook. Dus ik ben nogal postitief verrast dat de ontwikkelaars zo'n goede geest van Kafka in Metamorphosis hebben kunnen stoppen. Namelijk onlogica, gecombineerd met de deprimerende waarheid en werkelijkheid.

Daarnaast hebben zij ook een aantal boeken met elkaar gecombineerd die eigenlijk niet echt samen kunnen. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de Xbox versie zo geteisterd wordt door technische problemen, zoals de framerate drops, de bugs in de game zelf en het af en toe crashen van de Xbox. Hierdoor voelt Metamorphosis net niet helemaal af. Ik heb geen idee of dit opgelost gaat worden met een aantal updates. Dan verdient Metamorphosis absoluut een hoger cijfer!

Metamorphosis is beschikbaar gesteld door de uitgever en is te koop in de Store voor € 24,99.