• Jolina

Microsoft onderzoekt toegankelijkheid reparaties van hardware

Veel bedrijven hebben het consumenten bijna onmogelijk gemaakt om zelf hun hardware te repareren als dat nodig is. Daar is nu steeds meer kritiek op. Microsoft heeft als reactie hierop laten weten te onderzoeken of de toegankelijkheid van hardware reparaties verbeterd kan worden. Dit zou er toe kunnen leiden dat je in de toekomst zelf je hardware kan repareren.


Hoewel het niet verboden is eigen hardware aan te passen of repareren, vervalt in de huidige situatie meestal de garantie zodra je zelf iets aan je hardware aanpast. Hierdoor word je als consument gedwongen om gebruik te maken van specifieke reparatieservices of om zelfs nieuwe hardware aan te schaffen. Achterliggende reden is natuurlijk dat bedrijven zo extra geld kunnen verdienen, maar dit is in het nadeel van de consument.

Dat Microsoft als eerste grote speler in de tech markt het aspect nu aan het onderzoeken is, is natuurlijk een goed teken. De resultaten van het onderzoek worden echter pas rond mei 2022 bekend gemaakt, dus of het echt tot veranderingen gaat leiden, dat blijft even afwachten.


Voor de mensen die al enige actie aandurven om hun last gen console in leven te houden (waarvan de garantie toch al is vervallen in de meeste gevallen), hebben we eerder een instructievideo opgenomen over het schoonmaken van je console en het vervangen van de koelpasta.


Recente blogposts

Alles weergeven