Microsoft zet hoog in op toegankelijkheid
In 2018 kwam Microsoft al met de Adaptive Controller, om mensen met een beperking makkelijker aangehaakt te houden in de wereld van gaming. Nu gaan ze nog een stapje verder in het vergroten van toegankelijkheid.
In 2019 werd al ingezet op de ontwikkeling van de Xbox Accessibility Guidelines (XAG's), richtlijnen om de game industrie mee te krijgen hun games toegankelijker te maken. De richtlijnen kunnen worden gebruikt door ontwikkelaars om ideeën op te doen en de toegankelijkheid te toetsen. De richtlijnen zijn in 2020 gelanceerd.
De eerste feedback was positief, maar er was ook behoefte aan meer context, om daadwerkelijk een goede stap voorwaarts te zetten. Er is een team op gezet om te onderzoeken hoe de richtlijnen verder verbeterd kunnen worden. Dit heeft tot nu toe in ieder geval opgeleverd dat de taal verbeterd is, er meer doelgerichter ontwikkeld kan worden en er meer beschikbare context is.

Maar het was nog niet voldoende voor Microsoft en er is nu nog extra op ingezet, door de opzet van een speciaal testprogramma, dat helpt in het valideren van de richtlijnen. Ontwikkelaars kunnen hun product insturen en laten testen op toegankelijkheid. Via het programma krijgen ze directe, concrete feedback over de aspecten in hun game die nog knelpunten kunnen opleveren voor mensen met een beperking. Mooi aan het concept is dat de games getest worden door gamers met een beperking, zodat de richtlijnen gelijk in de praktijk getoetst en gevalideerd kunnen worden.
Op deze manier laat Microsoft duidelijk zich welke visie het voor ogen heeft; iedereen moet zijn favorieten games kunnen spelen, waar hij/zij zich ook bevindt.