Minecraft Dungeons - Review

Diablo en Minecraft hebben een baby gekregen! En zijn naam is Minecraft Dungeons. Persoonlijk is dit een game waar ik sinds de aankondiging op zat te wachten. Niet zo zeer omdat het Minecraft is, maar eerder omdat het een dungeon crawler is. Ik hou daar zo van he... Was het het wachten waard?

Elke Minecraft lover gaat deze game helemaal geweldig vinden. Je komt namelijk gigantisch veel tegen wat je al kent uit het vertrouwde Minecraft, van geblokte landschappen tot monsters. Alleen zit er nu dus een story in het spel, zoals bij Minecraft Story Mode, maar dan met een top-down view zoals Diablo.

Je komt er wel al snel achter dat, ondanks dat alle levels duidelijk verschillen van elkaar, de gameplay veelal hetzelfde is. Het spel kan dus wel een gevoel van herhaling veroorzaken. Voor mensen die het dus willen spelen omdat het een dungeon crawler is, hou dit in gedachten.

Het verhaal gaat van start met een cinematic trailer. Even kort gezegd en hopelijk zonder iets te verklappen... Deze opening laat zien hoe de Arch-Illager, de oorzaak van het kwaad wat over de wereld hangt, aan zijn kracht is gekomen. Je ziet wat voor kwaad hij hiermee kan uitoefenen en dat de wereld dus een held (of helden) nodig heeft om hem te stoppen.

Het lijkt me dus vrij duidelijk dat jij, met misschien tot drie anderen (multiplayer), de aangewezen persoon bent om achter de Arch-Illager aan te gaan. Dit is gedaan in de vorm van 9 levels, waarin je elke keer iets moet vernietigen en sterke monsters moet verslaan om de plannen van Arch-Illager in de war te schoppen.

Dit is dan ook het puntje wat zo herhalend aan kan voelen, in elk level moet je namelijk ongeveer hetzelfde doen. Het verkennen van de levels is weer heel leuk om te doen. Zo ontdek je vaak verborgen kistjes en zie je dat er veel tijd is gestoken in de diversiteit van alle levels, waarbij toch die Minecraft sfeer en look blijft bestaan.

In het begin vond ik het allemaal wat te makkelijk qua moeilijkheid, maar van die gedachte ben ik snel teruggekomen. Naarmate je verder speelt, wordt het al gauw lastiger en is het belangrijk dat je de moeilijkheid per level aanpast naar je power level. Ik ben heel eerlijk, bij 1 of 2 levels heb ik hem toch een beetje naar beneden geschroefd.

Het is in het begin fijn dat je dit per level zo makkelijk kunt doen, gewoon simpelweg even RB of LB indrukken om het moeilijker en makkelijker te maken. Nu ben je namelijk nog niet zo sterk en moet je eerst betere wapens, armor en artifacts vinden om je power level wat op te krikken.

Als je eenmaal wat beter spul hebt en je level is ook wat hoger, dan is het verstandig om je wapens en armor te enchanten. Voor ieder level dat je omhoog gaat, krijg je enchantment points. Hiermee maak je je wapens en armor dus wat beter en krachtiger. Ben je je armor en wapen zat? Dan gewoon lekker salvagen en je krijgt die punten gewoon weer terug om wat anders te enchanten.

Dit is dan ook direct iets wat ik wel uniek en grappig vind in Minecraft Dungeons. Je kiest geen klasse of iets dergelijks, maar de artifacts en wapens bepalen welke skills en aanvallen jij uit kunt voeren. Dit maakt het lekker makkelijk en afwisselend voor elke speler. Ben je nu gewoon tevreden met een samenstelling die je hebt, dan hou je die gewoon tot je er een betere versie van hebt.

In je kamp kun je ook artifacts en wapens maken die bijpassend zijn voor je huidige level. Dit geeft niet altijd de gewenste items die je wil hebben, maar soms moet je gewoon geluk hebben. Om deze items te kunnen maken, heb je wel emeralds nodig, deze verdien je in-game door monsters te killen en kistjes te vinden.

Als je het spel eenmaal uitgespeeld hebt, unlock je de nieuwe moeilijkheidsmode adventuremode. Speel je deze volledig uit , unlock je de apocalypse mode. Zo heb je wat meer doelen te bereiken, want je bent vrij snel door het verhaal heen met die 9 levels. Eigenlijk jammer dat je er zo snel doorheen gaat, want hier zit gewoon veel meer potentie in dan dat er nu naar uit komt.

Er wordt wel een teaser gegeven naar DLC die eraan zit te komen, dus ik ben opzich wel benieuwd wat dit met zich meebrengt. Het feit dat je dus wel met vrienden, zowel online als op de bank, kunt spelen, maakt het een leukere game om te herhalen tot die uitbreiding er is.

Grafisch kan ik er eigenlijk weinig van zeggen. Het ziet er gewoon lekker Minecraftig uit met veel kleuren en blokkerige texturen. Soms lijken de laadtijden wel wat lang te duren ten opzichte van hoe het spel eruit ziet. Ook is de muziek bijpassend en ga je zeker weten plezier hebben aan deze game. Her en der ben ik wel wat bugs tegen gekomen, zoals enemies die onder de grond zitten, items die door de grond zakken of mijn karakter die in de lucht blijft hangen door een springplateau. Ik verwacht wel dat deze met de day-one patch grotendeels opgelost worden.

Ben je een Minecraft liefhebber? Dan is dit een game die je niet mag missen in je collectie! Ben je een dungeon crawler liefhebber? Dan is het een twijfelgevalletje. Het spel biedt veel plezier en ook de mogelijkheid om online of op de bank samen te gamen, maar de gameplay is al snel herhalend. Dat is niet echt iets waar een dungeon crawler op zit te wachten. Wat ik dan wel weer heel leuk vind, is dat je geen klasse kiest, maar dat je krachten afhankelijk zijn van de items die je equipped hebt.

Hiernaast is het verhaal erg leuk gevonden, maar is het helaas van korte duur. Er is wel een teaser van aankomende DLC in het einde verwerkt en op de wereldmap, maar geen idee wat deze gaat bieden of hoe lang we er nog op moeten wachten. Al met al is Minecraft Dungeons wel precies wat je verwacht voor de prijs die je betaald. De game is momenteel namelijk te pre-orderen voor €19,99. Ik ben niet zeker of dit na release gaat veranderen! Dus wees er snel bij, gewoon voor het geval dat.

Score: 73/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en is beschikbaar via Game Pass of in de store voor €19,99