Minute of Islands - Review
Minute of Islands is eindelijk uitgekomen, nadat de game eerder al even werd uitgesteld. Het is een kleine, avontuurlijke puzzelgame waarbij je in de huid kruipt van hoofdpersoon Mo. Mo is een soort van safekeeper van een eilandengroep, in een soort post-apocalyptische tijd. Aan haar de taak om de eilanden veilig en gezond te houden, inclusief de vier reuzen die zorgen dat de energie blijft stromen.
Het gaat helaas al vrij snel, nadat je de game hebt opgestart, mis. Als blijkt dat de reuzen, die het eiland handmatig actief houden, in de problemen zijn gekomen door een soort schimmelsporen in de lucht. Het is het begin van een avontuur, dat dieper gaat dan je vooraf zou verwachten.

Wat mij persoonlijk gelijk aantrok aan Minute of Islands, is de unieke handgetekende stijl. Het kleurgebruik is goed in balans, met als hoofdkleuren vooral groen-, bruin- en blauwtinten. Waar nodig worden met felle kleuren belangrijke details uitgelicht, zoals bijvoorbeeld Mo zelf, die een knalgele outfit aan heeft.
Behalve het kleurgebruik, wordt het ook vrij snel duidelijk dat het niet echt een aandoenlijke game is, maar dat er een behoorlijk luguber sfeertje in de game is verwerkt. Dit komt ook sterk terug in de narrator, die bestaat uit een zeer kalme vrouwenstem.

Waar de stijl en grafische kracht van de game tot mijn verbeelding sprak, blijft de gameplay zelf wat oppervlakkig. De basis bestaat uit puzzel en platform gameplay, maar het voelde regelmatig meer als een walking simulator. Hier en daar zaten zeker puzzelelementen, maar dat had veel meer aanwezig mogen zijn van mij.
De monoloog die je aangereikt krijgt van de narrator, geeft je stukje voor stukje meer inzicht in de verhaallijn van Mo. Het wekt zeker je interesse, want je wilt uiteraard gewoon weten waarom deze wereld zo f*cked up is en hoe Mo's karakter hierdoor is beïnvloed. Door dit verhaal en de herinneringen die je verspreid in de wereld kunt terugvinden, kom je daarnaast ook meer te weten over enkele familieleden van Mo en hun relatie in verhouding tot het verhaal. Het is geen verhaal waar je het over enkele maanden nog steeds over hebt, maar zeker intrigerend te noemen tot een bepaald niveau.

De patform elementen en bijbehorende besturing zijn wat mij betreft zelfs het zwakste onderdeel uit de game. Zoals elke platformer game, is de besturing lekker simpel. Je beweegt met de linkerstick, je springt met A en met B en soms RT voor interactie met je omgeving. Zo kun je herinneringen triggeren en heb je voor bepaalde acties je omni stick nodig, een soort staf waarbij je energie kunt leiden.
Maar dat springen... Pfff, wat een irritatie soms. Het is hier en daar behoorlijk onduidelijk waar je precies omhoog of omlaag kunt, ook al is dat op veel plakken duidelijk aangegeven door witte lijnen. Soms moet je echt op de millimeter nauwkeurig naar beneden gaan, voordat Mo de beweging inzet die jij voor ogen hebt. Het werkt alles behalve soepel, maar goed het is natuurlijk ook geen flitsende platformer zoals Rayman. Verwacht dat dus absoluut niet, want dan ga je heel erg teleurgesteld zijn.

Conclusie
Minute of Islands is een game met een prachtige look en stijl. De verhaallijn intrigeert je dieper te graven naar wat er is gebeurd en hoe dingen werken. De gameplay en besturing zijn helaas erg matig te noemen. Spreken dit soort indiegames je aan? Dan kun je zo'n 6 uurtjes plezier beleven aan deze game.
Score: 68/100
Review copy is beschikbaar gesteld door de uitgever.