Monster Energy Supercross: The Official Videogame 4 - Review

We zijn een beetje laat met de review, dat klopt. Maar het loopt helaas niet altijd zoals we willen. En laten we eerlijk zijn, als motorfan wil je gewoon zo lang mogelijk genieten van die ronkende motoren in plaats van bezig zijn met wat anders. Maar goed, na even wachten is hier ook onze review van inmiddels het vierde deel in de Supercross reeks.

Dit is het eerste deel van deze reeks die beschikbaar is op de next-gen consoles en dat zie je ook direct. Dit is het mooist ogende deel en hij draait zelfs stabiel op 60fps in 4K (of in mijn geval op 1440p omdat ik een Series S heb). Goede start dus, al zeg ik het zelf. Maar niet alles draait om de graphics natuurlijk (ook al zijn daar de meningen over verdeeld).

Dit deel omvat het seizoen van 2020 en is echt vol gestopt met 20+ officiële teams en coureurs, reikende van de 250SX East & West klassen tot de 450SX klasse. Hiernaast zijn er nog zat andere toevoegingen gedaan, maar helaas voelt het spel nog steeds niet 'vernieuwend' aan.

Ik begin deze game eigenlijk een beetje te zien als Fifa of welke andere sports game dan ook. Elke game van het nieuwe jaar, had net zo goed een update of DLC kunnen zijn, dat voor bijvoorbeeld twee tientjes aan te schaffen was. De verbeteringen of uitbreidingen zijn namelijk minimaal.

Zo is de Track Editor en 'The Compound' weer terug te vinden in de game. Waar in de Track Editor slechts een aantal toevoegingen zijn gedaan qua aanpassingsmogelijkheden, verandert deze verder niks aan wat het in essentie altijd is geweest. Je kunt de Track Editor creaties van anderen downloaden en die van jezelf delen met mensen over de hele wereld.

The Compound is opnieuw ontworpen en bevindt zich nu in de Maine Coastline. Dit landschap biedt onder andere diverse verhogingen, een bebost gebied en de oceaan in de verte. Wat wel een leuk detail is, is dat er nu ook dag- en nachtcyclus in verwerkt is, maar in de nacht is het best lastig rijden omdat je de obstakels vrij slecht ziet. Ook zijn er 5 parcours toegevoegd waar je in online co-op met vrienden kan racen en uitdagingen voltooid.

De grootste toevoegingen zitten echter in de career mode van het spel, hier zit nu veel meer diepgang in en je kunt punten verzamelen om je skill tree uit te breiden. Maar ondanks deze toevoegingen, is het nog steeds vrij kaal in vergelijking met andere games.

Hoewel bovenstaande natuurlijk een belangrijk punt is, had ik liever gezien dat ze verbeteringen aan hadden gebracht in de gameplay zelf. Al vanaf deel 1 is het namelijk een ramp als je met voorwerpen of andere coureurs in aanraking komt. De collision detection is werkelijk waar één groot drama en dat geldt stiekem ook wel voor de AI. Ook kan ik nog altijd niet het juiste gevoel krijgen van snelheid en daarmee de heuvels juist pakken. Scherpe bochten nemen is ook nog altijd een dingetje met je thumbsticks, ik heb die hoop maar opgegeven. Dit alles maakt het spel uiterst lastig (zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad) en laat het veelal onnatuurlijk aanvoelen. Je mag blij zijn (in mijn geval althans) als je de top 10 weet te halen.

Maar audiovisueel is er eigenlijk weinig aan te merken op deze game. Het ziet er altijd goed uit en draait ook stabiel en de geluiden komen mooi en vrij realistisch over. Zelfs het publiek is erg levendig en geeft je echt het gevoel alsof je je op zo een parcour bevindt. De commentators zijn wel vrij beperkt qua dialogen, maar dat is wel het minste waar ik me aan stoor als ik kijk naar alle puntjes.

Monster Energy Supercross 4 had net zo goed een update kunnen zijn van zijn voorganger. De aanpassingen en toevoegingen die gedaan zijn, zijn vrij minimaal. Het is dan ook jammer om te zien dat er niet meer tijd besteed is aan de daadwerkelijke gameplay en dat oude ergernissen nog steeds een aanwezig feit zijn. Audiovisueel maakt dit vierde deel wel echt een sprong vooruit, maar helaas is dit niet waar het om moet draaien bij een game en komt het toch echt tekort om als aanrader gezien te worden.

Score: 59/100