Monster Truck Championship - Review

Soms heb je van die games, waar je nul verwachting bij hebt. Toen mij een week geleden werd gevraagd of ik de game Monster Truck Championship wou reviewen, dacht ik 'Hey, leuk!'. Ik was wel een beetje ingetogen, omdat racegames van Nacon de ene keer super zijn, maar ook vaak net de middelmaat weten te pakken. Vooral wanneer Nacon komt met een nieuwe franchise, is het altijd spannend.

Monster Truck Championship is een spiksplinternieuwe franchise van uitgever Nacon. De game is gemaakt door de Poolse studio Teyon, die bekend staat om enkele van de slechtste games ooit (zoals Rambo op de Xbox 360), maar zichzelf verleden jaar ook positief in de kijker wist te zetten met Terminator Resistance. Die game was verassend genoeg best leuk om te spelen of zoals ik het zelf altijd zeg een budgetbak parreltje.

Monster Truck Championship is, zoals de naam al doet vermoeden, een Monster Truck game. Je kent het misschien wel van TV en van de Hot Wheels toys. Het meest bekende is misschien wel Monster Jam, waarin de Arena wordt omgetoverd tot mega drekbak vol ronkende motoren en trucks, die over een schans de lucht in springen en met hun gigantische banden over autowrakken heen rijden.

Monster Truck Championship heeft geen licentie van het bekende Monster Jam, dus verwacht niet dat je bekende monstertrucks als The Gravedigger en BigFoot tegenkomt. Je kunt in Monster Truck Championship wel je eigen Monster Truck creëren. Dit is naar mijn mening uitgebreider dan ik had verwacht. Je hebt een truck die er uit ziet als Medusa of een UFO en je kunt er zelfs de Nederlandse vlag aan hangen. Alles is mogelijk.

Monster Truck Championship bestaat uit drie onderdelen, monster truck racen, freestyle en dragrace. Daarnaast telt het spel zo’n zeven maps per onderdeel. Hierdoor lijkt het wel wat summier wat je krijgt voorgeschoteld.

Monster Truck Championship wist mij gigantisch positief te verrassen, naar ik zal eerst de negatieve punten benoemen. Het eerste dat direct opvalt, is dat het spel er grafisch gewoon niet heel bijzonder uitziet. Het is gemaakt in de Unreal 4 engine en je merkt duidelijk dat Teyon nog niet alle foefjes kent, aangezien ik ook games heb gezien die er beduidend beter uitzagen in deze engine.

Dan komen wij nu bij het positieve en dat is de gameplay en de presentatie. Monster Truck Championship wil zich duidelijk afscheiden van de Monster Jam games, die vaak met pure onzin op de proppen kwamen en meer middelmatige kart clones wilden zijn. Nee, Monster Truck Championship pakt het wat serieuzer aan. Daar blinkt de game dan ook echt in uit. De physics van de monster trucks zijn geweldig en tijdens het racen heb je echt het gevoel dat je jezelf met een zware truck door de bochten moet wringen.

De gameplay is fenomenaal en misschien wel één van de leukste fun racers die ik dit jaar gespeeld heb. Direct na de korte tutorial geeft het spel je al het gevoel dat jij degene bent met de controle over de trucks. Na 20 minuten spelen, gooi jij er al direct de dikste stunts er uit zonder dat je het gevoel krijgt dat het te makkelijk is. Ook de AI van je tegenstanders is prima, als ook de moeilijkheidsgraad van de andere events in de game.

De game kan ook online gespeeld worden met tot acht personen, maar dit werkte gewoon niet lekker. Toen ik afgelopen weekend samen met een concullega de online functies probeerde, kwamen we beide al snel tot de conclusie dat er geen bal van klopte. Soms clipte je door je tegenstander of merkte jouw tegenstander er niets van als jij hem een dreun verkocht op jouw scherm.

Agh, het zit er in maar je kunt de game beter couch co-op spelen tegen elkaar, want online was het echt dikke bagger. Dat hadden ze er voor mijn part beter uit kunnen laten.

Ik zeg, zet een koud kratje Grolsch naast de bank met Jovink en de voederbietels pompend door je stereo en je zult een hell of a time krijgen met het spelen van Monster Truck Championship. Houd je een beetje van simpele fun en kun je wel een racegame gebruiken die op het randje ligt van sim en arcade, dan kun je niet misgrijpen met deze game.

Kun je makkelijk door de wat simpele graphics en inhoud heen kijken, dan haal je voor vier tientjes genoeg fun uit deze game. Ook voor de wat jongere gamers is dit een perfecte game. Als ik deze had gehad als achtjarige knaap, dan was dit voor mij de game van het jaar geweest!

Game is beschikbaar gesteld door uitgever.