Moo Lander - Review

Als ik zeg Ufo's en koeien, dan krijg je gelijk een visueel plaatje in je hoofd. Toch? Op één of andere manier is dat een welbekende combinatie. Waarschijnlijk omdat in films de koeien altijd de dupe zijn van Ufo's die op zoek zijn naar aardse wezens om te kidnappen. Koeien zijn (in films in ieder geval) niet echt de snuggerste en blijven vaak herkauwend staan toekijken hoe ze aan boord worden geteleporteerd.

Dat beeld zal waarschijnlijk de inspiratie zijn geweest voor de game Moo Lander. In Moo Lander volg je de laatste held van het Landers ras met zijn trouwe AI maatje Hamilton, op zoek naar melk, de meest waardevolle resource in het sterrenstelsel. En ja, waar melk is, zijn meestal koeien! Al gaat het hier niet zomaar over de standaard Nederlandse witte koe met zwarte vlekken.

Waar ik niet te veel wil spoilen over de verhaallijn, is het wel noemenswaardig dat ik me vermaakt heb met de droge humor die er in verwerkt zit. Oké, je kunt van een game die over Ufo's en koeien gaat verwachten dat het zichzelf niet zo serieus neemt, maar ik was er wel aangenaam door verrast. Ik hou wel van een geintje. Nou heeft niet iedereen dezelfde humor, maar dan weet je dat er een niet al te serieuze ondertoon is verwerkt in de game.

Moo Lander is op het eerste oog een platformer game, maar het is er wel een met een unieke twist. Zo zitten er verschillende RPG en combat elementen in verwerkt, waardoor het een leuke mix aan gameplay is geworden. Hier en daar zitten er zelfs wat puzzels in die je hersenen alert en levend houden. Gelukkig maar, want die koude melk kan zo een brainfreeze opleveren als je niet oppast.

Met alle XP die je verdient kun je in level omhoog gaan. Hiermee kun je weer wapens en vaardigheden vrijspelen. Ook kun je het uiterlijk van je UFO aanpassen als je wezens ontdekt, onderzoek doet en andere dingen tegenkomt. Een soort van light RPG dus.

Daarnaast heb je verschillende wapens die je vrij kunt spelen en deze zijn gerelateerd aan melk. Ja, echt! Melk is de (witte) motor van deze game en je moet dus altijd je voorraden goed in de gaten houden.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een melkschild, melk stralen schieten om vijandige wezens kapot te maken en met een gigantisch melkzwaard in het rond zwaaien. Wanneer je hiervan gebruikt maakt, daalt de hoeveelheid beschikbare melk en moet je deze op specifieke melkfonteintjes in de game weer aanvullen.

Ondanks dat het om een relatief kleine game gaat, ziet het er prachtig uit. De ontwikkelaars hebben hun fantasie de vrije loop gelaten, want de wereld zit vol prachtige, kleurrijke wezens en planten.

Grafisch is er weinig op aan te merken, de game loopt prima. Voor deze review is de game getest op een Xbox Series S en ik heb daarbij geen bijzonderheden in negatieve zin opgemerkt. Extra positief om te vermelden, is dat de game in couch co-op te spelen is met maximaal vier spelers in diverse gamemodes, waaronder PvP, PvE en Galactic Mooball. Moo-ltyplayer, tof!

Wat ik wel een minpunt vind aan de game is het feit dat de controls niet altijd even lekker smooth zijn. Je bestuurt je UFO met je linker stick, maar die is soms heel gevoelig en dan weer een stuk minder. Het voelt niet altijd even consistent en betrouwbaar aan.

Daarnaast is het combineren van de beweging van de UFO terwijl je wapens gebruikt soms behoorlijk lastig. Hierdoor is het soms een behoorlijke klus om je voertuig door de nauwe tunnels te manoeuvreren zonder dat je schade oploopt. Het duurt dus even voordat je de controls onder de knie hebt en dit maakt de game hier en daar extra uitdagend.

We hebben de game wel al in een vrij vroeg stadium kunnen testen en laat de release nog even op zich wachten, het is dus mogelijk dat de game op release beter presteert dan op het moment van testen.

Moo Lander is eigenlijk een hele leuke mix aan ingrediënten. Een epische story vol humoristische opmerkingen, een fantasierijke omgeving met een hoop prachtige wezens om te ontdekken en leuke RPG en combat elementen die het plaatje compleet maken. Dat smaakt als een heerlijk, ijskoud glas koude melk, waaraan je een snor op je lip overhoudt als toetje. Moooooooo!

Score: 77/100