• Glenn

Mortal Shell - Review

Er zijn al heel veel games die de Dark Souls serie proberen te evenaren of na te bootsen. Sommige games lukt dit aardig goed, maar er zijn ook echt gigantische flops. Een voorbeeld van zo'n flop is Hellpoint, die ik laatst ook nog gereviewed heb. Mortal Shell doet in mijn ogen ook duidelijk een poging om de Dark Souls games te evenaren, wat verrassend goed gelukt is.

Een game als Dark Souls zal menig gamer nooit meer vergeten. Deze gameserie heeft gewoon een bepaalde vibe over zich heen waar je kippenvel van krijgt, op een goede manier dan. Dit soort games zijn genadeloos moeilijk en je gaat waarschijnlijk vaker dood dan dat je verder komt.

Neem dus wat specifieke mechanics, voeg hier wat nieuwe mechanics aan toe, neem wat gameplay elementen en een andere setting... en voila! Je hebt een nieuwe Souls game, in dit geval Mortal Shell. Een game die een gouden combi van het voorgaande heeft gevonden.

Je speelt in Mortal Shell als 'The Foundling', een wit mensachtig persoon. Toen ik dit zag was ik een beetje bang dat dit nog een Hellpoint zou worden... Al snel kwam ik een lichaam tegen en snapte ik waar de game zijn titel vandaan heeft. The Foundling heeft namelijk de mogelijkheid om dode lichamen van gevallen krijgers over te nemen, oftewel een 'mortal shell'. Gedurende het spel zul je een aantal verschillende tegenkomen (vier wel te verstaan), elk met verschillende stats en upgrades. Dus voor iedereen is er wel een favoriete shell te vinden. Uiteraard zijn er ook verschillende wapens, maar dit zijn er niet heel veel.


In het spel ga je op verkenning in de wereld van Fallgrim. Duidelijke aanwijzingen zijn er niet. Alle aanwijzingen over waar je nu eigenlijk heen moet, zijn verstopt in een aantal vage uitingen van side characters die je onderweg tegenkomt. Langzamerhand krijg je zo wel een idee van wat je moet doen en krijg je ook meer te weten over de 'mortal shell' die je gebruikt. Dit laatste vind ik dan wel een leuke extra, want hier had in principe niet direct aandacht aan besteed hoeven worden. Doordat dit wel gedaan is, krijgt het gehele verhaal een hele nieuwe dimensie.

De gameplay van het spel is eigenlijk vrij identiek aan alle Souls games, maar toch zijn er hier en daar een aantal kleine verschillen op te merken. Zo is Mortal Shell een RPG die niet zo ingrijpend is. Het is in plaats daarvan een RPG die veel meer gericht te werk gaat, wat je in staat stelt om de game toch wel binnen 10 à 11 uurtjes uit te spelen. In RPG termen lijkt dit vrij kort, maar ik vond het eigenlijk wel goed passen bij Mortal Shell.


Verder zijn er ook niet echt dat je zegt gigantisch veel verschillende locaties of vijanden en eindbazen. De eindbazen zijn in Souls games nog wel eens een groot puntje van frustratie, dus ik vond dit eigenlijk wel goed zo. Zo kun je je veel meer concentreren op het verhaal en wat er in de wereld gebeurt.

Grafisch gezien is Mortal Shell een pareltje en wat mij betreft zelfs next gen waardig. En dat voor een team van pakweg 15 mensen die het ontwikkeld hebben... Chapeau! De wereld is echt een uniek staaltje werk en ook de geluidseffecten die in de wereld verwerkt zijn, geven een grimmig sfeertje. Ze passen echt waanzinnig goed bij elkaar.


Er zijn ook wel een aantal verbeterpuntjes in het spel. Zo voelen de gevechten met meerdere vijanden tegelijk een beetje klungelig. De focus gaat al snel uit naar de sterkste van het groepje en de rest volgt later wel. Ook lijken de vijanden niet echt er uit te springen als het ware, maar geven op zich wel een uitdaging als het op grotere vijanden en eindbazen aankomt.


Conclusie

Mortal Shell is een waardige Souls game die het originele gevoel aardig weet te evenaren. Door een nieuwe setting en een aantal unieke gameplay elementen toe te voegen, zoals 'harden', aan een bestaande formule, is dit een op zich zelf staande game geworden. De focus ligt hier wel meer op het verhaal dan op de gevechten, wat voor mij een welkom iets was, want meer doodgaan dan spelen is niet zo mijn ding.


Ook is het qua graphics en geluidseffecten echt een pareltje geworden, dat net zo goed op de volgende generatie consoles uitgebracht had kunnen worden. Wel jammer dat de vijanden geen eigen identiteit hebben en er dus niet echt uitspringen. De prijs-kwaliteitverhouding is hiermee wel echt goed in balans.



Score: 81/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €29,99

Recente blogposts

Alles weergeven