• Glenn

MotoGP 21 - Review

Vorig jaar heb ik de review van MotoGP 20 aan mij voorbij laten gaan, toen was ik namelijk een lang weekend weg, toen het nog (net) mogelijk was met alle maatregelen van tegenwoordig. Dit jaar heb ik hem dankbaar opgepakt, zodat ik kan genieten van die digitaal ronkende motoren.

Zoals je gewend bent van de MotoGP games, zit er een erg gedetailleerde campagne in verwerkt die je echt het gevoel geeft dat je de manager, maar ook de coureur bent van een MotoGP team. Hier wordt ook het complete MotoGP seizoen van 2021 aangeboden en het seizoen is één op één zoals in de echte MotoGP.


Wat betreft dat managen. Je kunt nu ook eigen teams maken die gemaakt zijn door sponsors, zoals Lenovo, die iemand inhuren die voor hen racet. Uiteraard kun je ook nog de officiële teams kiezen. Alleen het verschil met de nieuwe teams is, is dat je je eigen bestickering en kleuren kan kiezen en dus volledig aan kan passen.


Binnen het management heb je de;

- Personal Manager: Hij zoekt voor nieuwe contracten om hogerop te klimmen en meer te verdienen.

- Chief engineer: Deze assisteert jou met het verhogen van je Research Points, die je wekelijks of in oefensessies kunt verdienen.

- Data Analyst: Hij werkt samen met de Chief Engineer en beheert de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich voortdoen. Verder beheert hij ook de affiniteit van de gehele staf.

Maar in de Moto2 en Moto3 kun je nu ook zelf een Junior Satellite Team starten. Om dit te doen moet je een Team Manager, Technical Director en één Coureur inhuren (na een upgrade worden dit er twee).


Dit is niet het enige wat je managet. Je kunt nu ook je complete motor ontwikkelen door hier staff members aan toe te wijzen. Zo kun je de focus leggen op Electronics, Aerodynamics, Frame en Engine Power.


Er zitten ook zat verbeteringen en toevoegingen in het spel, buiten de al zeer uitgebreide carrière mode. Zo is er pas geleden nog een circuit aangepast (Catalunya circuit) wegens veiligheidsredenen en hebben ze deze voor release nog verwerkt in het spel. Het gaat hier om bocht 10 om specifiek te zijn, welke nu een andere vorm heeft gekregen.

Naast deze oplettendheid en natuurgetrouwheid, zijn nu ook de long lap penalties toegevoegd en de 'bike retrieval' functie. Long lap penalties zijn iets wat in de MotoGP al jaren ingebakken zit, dit was bij de games nog niet het geval, tot nu dan.


Long lap penalties betekenen dat je in een bocht eigenlijk een extra lange buitenbocht moet maken die in de baan verwerkt is. Deze straf krijg je opgelegd als je een bocht hebt afgesneden. En stel je zou nu op je plaat gaan, dan kun je niet simpelweg respawnen zoals vroeger, maar nu moet je zelfstandig naar je motor toe rennen om hem weer op te rapen en verder te rijden. Dit is iets waar ik echt al jaren naar hunker in dit soort games en nu is het er gewoon eindelijk.


En om het nog realistischer te maken, is in MotoGP 21 nu ook de temperatuur van je remmen van invloed op het remgedrag van je motor. Hiernaast heb je natuurlijk ook nog het brandstofverbruik en slijtage van je banden. Tenslotte is ook het veersysteem van je motor opnieuw ontwikkelt om het nog realistischer te maken. Bepaalde instellingen van je motor zijn tijdens het racen in te stellen door middel van de ECU (electronic control unit) op je motor, die je bedient met het D-pad.

Bovenstaande maakt MotoGP 21 de meest realistische MotoGP game dusver. Er zit weer een simulator mode in, die nu nog echter aanvoelt dan ooit tevoren door al deze verbeteringen en toevoegingen. Maar het wordt er zo ook niet makkelijker op natuurlijk, een beetje uitdaging mag er wel in zitten wat mij betreft. Zelfs online is er nu meer uitdaging, want je mag het nu opnemen tegen elkaar met maximaal 22 spelers per sessie, waar dit er eerst maar 13 waren.


De graphics zijn wederom fenomenaal, dit is namelijk de eerste MotoGP game die ook geoptimaliseerd is voor Xbox Series X|S en hij draait op 4K 60fps (op Series X, want Series S draait max op 1440p). Door de huidige en nieuwe grafische processoren in de consoles, is een betere weergave van licht nu ook een feit en zijn laadtijden iets van vroeger door het gebruik van de SSD schijf.


De geluiden van de motoren klinken weer geweldig, alleen in de tutorial vond ik mijn motor aanhoren als een opgevoerde grasmaaier. Zodra ik mijn eerste race ging rijden klonk deze al heel anders. Geen idee waar dit aan lag, maar vreemd was het wel.

Natuurlijk was het niet alleen maar rozengeur en maneschijn op het moment van testen. Zo zaten er toch nog wel een aantal kleine bugs in de game die invloed hadden op bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad en het vallen met je motor. Dit waren echter bekende problemen en zijn inmiddels met de tweede patch al uit de game gehaald. Voor de rest heb ik werkelijk niks opgemerkt tijdens het spelen en grenst deze aan perfectie.


Buiten dat is en blijft het een sportgame die, buiten de jaarlijkse toevoegingen en verbeteringen, 100% gelijk is aan zijn basisprincipe en voor niet fans dus kan gaan vervelen. Vergelijk het maar met Fifa, maar dan zonder bal en met motoren (zouden ze toch eens een combi van moeten maken, krijg je een soort Rocket League met motoren) .

Conclusie

MotoGP 21 is inmiddels het Fifa onder de motorsport geworden. Dat wil zeggen, elk jaar wel verbeteringen en toevoegingen, maar in de basis qua gameplay eigenlijk gewoon hetzelfde. Dit jaar zijn er echter aardig wat dingen toegevoegd die het realisme in het spel aardig opkrikken en de natuurgetrouwheid naar de echte MotoGP eer aan doen. Zo zijn de long lap penalties toegevoegd en een nieuwe functie genaamd 'bike retrieval', waarbij je dus zelf naar je motor moet rennen om hem op te rapen.


Grafisch maakt MotoGP 21 ook echt een sprong vooruit, de game is namelijk speelbaar in 4K met 60fps op Xbox Series X en de lichteffecten zijn ook echt vooruit gegaan. Dit laat de game nog realistischer aanvoelen dan dat hij al is. De echte motorfanaat mag deze game dan ook echt niet laten liggen en gaat hier weer uren plezier aan beleven. Voor de beginnende MotoGP speler kan het spel echter wel moeilijk aanvoelen, het is namelijk niet te vergelijken met een doodnormale racegame zoals Forza of Need for Speed.



Score: 81/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever

Recente blogposts

Alles weergeven