MotoGP 22 - Review

Iedereen is inmiddels wel bekend met de MotoGP, weliswaar van de games of gewoon omdat je een fervent motor(race)liefhebber bent. De TT Assen is door de jaren heen een landelijk begrip geworden en wordt druk bezocht. Het is al leuk om gewoon langs de weg richting Assen al die mooie motoren van de toeschouwers te spotten. Die populariteit stopt uiteraard niet in Nederland, daarom mogen we elk jaar weer een nieuwe game verwachten in deze serie, net zoals met FIFA en F1 het geval is. Ik bedoel maar, wie kent Valentino Rossi nou niet?

Weet MotoGP dit jaar wel iets nieuws te leveren? Ik hoop van wel, vooral omdat het een jubileum titel is, de tiende in de serie. Of hadden ze er beter een update van kunnen maken zoals ze dat ook zouden moeten doen bij FIFA? We gaan het even voor je ontleden.

Zoals de laatste jaren eigenlijk standaard is, is de campaign echt gigantisch uitgebreid. Zo is het complete 2022 seizoen van de MotoGP, Moto2, Moto3, Red Bull MotoGP Rookies Cup en de MotoE aanwezig. Dit houdt in dat er maar liefst 120 officiële coureurs in de game en meer dan 20 officiële circuits zitten.

Dit alles is verwerkt in een 'Managerial Career' zoals ze dat noemen. Dit betekent dat je kunt kiezen om een contract te tekenen bij een bestaand team of om zelf een team te starten. Hierbij krijg je de ondersteuning van een volledige staf, bestaande uit een Chief Engineer, Personal Manager en een Data Analyst. Daarnaast kun je je career zelf aanpassen en spelen aan de hand van een set kalenders. Het is zelfs mogelijk om een Junior Team op te starten in de Moto2 of Moto3. Zo kun je nieuwe techniek onderzoeken om de prestaties van je motor te verbeteren.

Hiernaast wordt ook het seizoen van 2009 in het zonnetje gezet, dit was namelijk één van de meest iconische seizoenen uit de MotoGP. Van dit seizoen zitten alle parcours in de game verwerkt en krijg je ook nog eens zo'n 50 minuten aan originele beelden uit dit seizoen voorgeschoteld. Zo duik je in de MotoGP geschiedenis met meer dan 70 coureurs en motoren. Het seizoen van 2009 wordt in documentaire vorm uitgebeeld vanuit verschillende perspectieven, wat het wel interessant maakt.

Om een goede MotoGP coureur te worden, heb je natuurlijk training nodig. Geen zorgen, je hoeft het niet allemaal zonder hulp te leren als het te moeilijk blijkt te zijn. In de game zitten een aantal tutorials die uitgesplitst zijn in 'standaard' trainingen en gevorderde trainingen. Zo kun je een beetje ontdekken hoe hoog je niveau ligt en hoeveel en welke hulp je nodig hebt om er niet bij elke bocht uit te vliegen met een hoeveelheid spins, die het op een voorstelling van het Zwanenmeer laten lijken.

De game heeft een nieuw analytisch systeem toegevoegd, wat de keuze voor jou bepaalt op basis van hoe je de trainingen hebt doorlopen. Het is natuurlijk altijd mogelijk om dit aan te passen als jij het er niet mee eens bent of het gewoon niet fijn vindt spelen. Verder kun je ook nog in de MotoGP Acadamy elk parcours doornemen om elke bocht leren en zijn ideale lijn te leren kennen. Dit kan tijdens een echte race veel voordelen met zich meebrengen.

En ja, je moet natuurlijk ook een beetje flair hebben als je bekend wil worden op het parcours. Daarom zitten er nu maar liefst vijf graphic editors in de game waarmee je jouw coureur en motor kunt aanpassen naar jouw eigen stijl. Je kunt je creaties zelfs online delen met andere spelers en je kunt de designs van andere spelers downloaden als je zelf niet in een creatieve bui bent. Dit werkt zelfs cross-platform.

Maar oké, buiten een goed team, veel oefening en je natuurlijke skills, heb je ook de juiste strategie nodig om een race te winnen. Zo moet je rekening houden met de slijtage van je banden, temperatuur van je remmen en je benzineverbruik. Er zit ook een AI systeem genaamd A.N.N.A. in de game. Dit systeem, dat werkt op basis van "machine learning", is verbeterd om tegen de meest uitdagende concurrenten te racen. Als ze vallen, moeten ze opstaan ​​en zo snel mogelijk weer op hun motor stappen.

Wat er nog meer verbeterd is binnen de game, zijn onder andere de graphics, nieuwe 3D modellen, betere physics en nog veel meer. Onder het kopje "veel meer", zitten onder andere de toevoeging van een split-screen mode voor twee spelers en (verticale) cross-play. Voor het eerst in een MotoGP game is het nu dus mogelijk het op de bank tegen een vriend op te nemen op één van de parcours. De verticale cross-play houdt in dat je tussen verschillende generaties van hetzelfde type console kunt spelen. Kortom, Xbox One spelers kunnen gewoon tegen Xbox Series X|S spelers racen.

Wat betreft de andere verbeteringen, moet je bijvoorbeeld denken aan de toevoeging van RHD (Ride Height Device). Hiermee kunnen spelers zelf het locking mechanisme beheren van het RHD en de compressie van de veringen tijdens de race controleren. Maar ook een realistischer oppervlak van de parcours, een verbeterd veringsysteem bij het rijden over de curbs en vervorming van de banden op basis van jouw rijstijl, wat weer resulteert in een realistischer gedrag van je motor.

Op papier klinkt dit allemaal echt supergoed. Begrijp me niet verkeerd, dat is het ook, maar toch zitten er ook wat negatieve punten aan de game. Zo blijven de coureurs er nog altijd vrij levenloos uitzien en kun je deze niet geheel aanpassen. Er is slechts een beperkte keuze uit gezichten. Gezien je jouw coureur toch vaak genoeg ziet zonder helm, is dit na al die jaren best jammer te noemen.

Daarnaast is de soundtrack een beetje saai voor de oren en is de AI verre van foutloos. Ik ben namelijk vaak genoeg onderuit gereden door iemand die vol op me in botste in een bocht. En nee, dit was niet in een online multiplayer match door een "sportieve" speler... Dit zorgt soms wel eens voor frustraties tijdens een race, waardoor je de 'rewind' functie misschien wat overmatig moet gebruiken. Daarnaast zijn al die veranderingen eigenlijk ook wel dingen die ze wellicht met een update hadden kunnen implementeren, in elk geval grotendeels (denk ik).

Is MotoGP 22 een game die je moet hebben? Als je een liefhebber van de MotoGP en de games ervan ben, dan kan ik niet anders dan "JA" zeggen. De game ziet er grafisch weer fantastisch uit. Op de personages na dan, die hadden net iets meer aandacht mogen krijgen. Helaas is de soundtrack een beetje saai. Daarnaast zijn er wel veel verbeteringen toegevoegd aan de game, die de MotoGP ervaring nog realistischer maakt dan ooit tevoren. Natuurlijk blijft het toch een beetje speculeren met een controller in je hand, als je nog nooit op een MotoGP motor gezeten hebt, maar toch! Ik denk dat in elk geval een groot deel van deze verbeteringen ook via een update uitgebracht hadden kunnen worden.

Game beschikbaar gesteld door de uitgever en beschikbaar in de store voor €69,99.