MouseBot Escape from Catlab - Review

Er komen vele kleine games uit op de Xbox. Veel daarvan krijgen bij ons een review en vaak wordt dat gedaan door Lotte of Jolina. Die vinden kleine indie parels helemaal geweldig en stiekem kicken ze er op zo snel mogelijk de 1000G binnen te harken.

Maar met de vele games die we reviewen, komt het wel eens voor dat ze eigenlijk te veel op het bordje hebben om nóg een game te spelen. Nu ben ik de rotste niet en help ik graag een vrouw in nood. Dus of ik een review wilde overnemen, MouseBot Escape from Catlab.

Zelf had ik nog nooit gehoord van deze game, maar na een klein onderzoekje kwam ik erachter dat MouseBot door Vector Unit eerst als mobile game is uitgebracht. Ze hebben nu dus de stap gewaagd naar de consolemarkt. Dat kan ik alleen maar waarderen, zoveel vertrouwen in je eigen game hebben, dat je vermoedt dat het op console ook een succes zal worden. Of het ook echt een succes is, dat lees je hier verder.

Ik kan natuurlijk zeggen dat MouseBot Escape from Catlab een diepgaand verhaal heeft met zeer goede characterbuilding en plotwendingen die je niet aan zag komen. Dan zou ik echter liegen en dat is niet de bedoeling van een review. Wat is het wel? Je bent een muis in een grappig voertuigje die probeert te ontsnappen van Catlab. De katten proberen jou te vangen en dood te maken met allerlei hindernissen in de levels. Nou, dan heb je het verhaal wel goed samengevat.

Doordat MouseBot Escape from Catlab eerst als mobile game is uitgekomen, zijn de controls zeer simplistisch. Zo hoef je bijvoorbeeld geen gas te geven met je wagentje, dat doet de game vanzelf. Het enige wat je moet doen, is naar links en rechts bewegen en de hindernissen ontwijken. Om een volgend level vrij te spelen, moet je voldoen aan bepaalde doelen die vooraf zijn vastgesteld. Bijvoorbeeld het einde van de level halen en genoeg kaasblokjes verzamelen. Verder zijn er nog optionele doelen, zoals alle kaasblokjes verzamelen, niet doodgaan tijdens de levels, het hartje verzamelen en binnen een bepaalde tijd de levels behalen.

Dit alles klinkt heel simpel en makkelijk. Zo stond ik er in het begin ook in, maar ik merkte na verloop van tijd toch dat het steeds uitdagender werd. Het lukte niet meer om alle kaasblokjes te verzamelen en dat hartje zat steeds vaker op een onmogelijke plaats. Ook is het mij niet één keer gelukt om het level binnen de snelste tijd te halen. De hindernissen die de katten in elke wereld voor je voeten gooien, maken het zeker niet makkelijker.

Op de website van de ontwikkelaar pronken ze ermee dat de game in 4K en 60fps draait. Dit klopt wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het er ook mooi uitziet. Het is allemaal wat simpel van design en nergens denk je ‘wow, wat tof’. Het is ook wel logisch te verklaren, aangezien het eerst op zo’n beetje alle Android telefoons moest kunnen draaien. Ook op gebied van de audio, blinkt het niet uit. Het doet wat het moet doen en daarmee is het wel klaar.

MouseBot Escape from Catlab is een wat simpele game in meerdere opzichten. De gameplay is met enkele knoppen te bedienen, uit de graphics kun je opmaken dat het eerst als mobile game is ontwikkeld en van het geluid merk je eigenlijk niet eens dat het er is. Toch schuilt hier wel een leuke game in. De levels en hindernissen worden steeds lastiger en ook de hoeveelheid content is met 88 levels gewoon uitgebreid te noemen. Voor enkele uurtjes simpel vertier ben je bij MouseBot Escape from Catlab op het juiste adres.