MX vs ATV Legends - Review

Ben je wel eens van een koude kermis thuis gekomen? Nou, dat ben ik vandaag. Misschien waren mijn verwachtingen voor MX vs ATV Legends verkeerd. Zo had ik gedacht dat deze game vergelijkbaar zou zijn met een game die ik heb grijs gespeeld op de PlayStation 3, namelijk Motorstorm. Deze game combineerde motorcrossers, buggy’s en quads in een gezamenlijke arcadewereld met spectaculaire circuits en omgevingen. De ontwikkelaar THQ Nordic heeft een andere richting gekozen, namelijk een wat meer realistische.

Je begint, zoals in ongeveer iedere game, met een tutorial. En ik kan je zeggen dat dit nog best lastig was, vooral de jumps. Maar nadat ik alles had behaald, kwam ik in een kleine open wereld met in het middelpunt een boerderij die als een hub dient. Daar kom je een vriend tegen in de garage en de eigenaar van de boerderij. De eigenaar laat jullie gebruik maken van zijn faciliteiten en werpt zich later op als je coach.

Je begint je career op de motor en al snel speel je de quad en buggy vrij. Dan denk je dat de career afwisselende disciplines heeft. Dat is dus niet waar, of tenminste, zo heb ik dat niet ervaren. Je krijgt de keuze met welk vervoersmiddel je wilt spelen, maar alleen met de motor volg je een soort van verhaal. Bij de andere twee komt er niet echt uitleg of iets dergelijks. Je werkt gewoon je weken af en daarmee is het klaar. Het kan zijn dat dit later verandert en ik niet ver genoeg gespeeld heb. Maar om eerlijk te zijn, had ik daar niet echt behoefte aan.

Laat ik nog even positief blijven, want er zitten zeker goede dingen in. Zo zit er een nieuw onderdeel in de career, namelijk trails. Hier speel je niet op een track, maar rij je van checkpoint naar checkpoint. Hier combineer je wat grotere open vlaktes met kleine bergpaadjes. Ook is de career zeer uitgebreid. Zo neemt die letterlijk meerdere jaren in beslag. Daarnaast…. euhhhh, ja dan wordt het moeilijk om positief te blijven.

Ik speel mijn games op de meest krachtige console die er ooit geweest is, de Xbox Series X. Dan zou je verwachten dat er praktisch geen laadtijden meer zijn. Dat is dus helaas niet waar. Vaak moet je langer dan 30 seconden wachten totdat je een race kan starten. Wanneer je dan af en toe een soort van tussenfilmpje krijgt, is het schokkerig en totaal niet scherp.

Zelf heb ik een duidelijke voorkeur met wat ik fijnst vind rijden. Dat is met afstand de quad. Deze kan ik het best onder controle houden. Ook met de motor kan ik redelijk uit de voeten, maar de buggy is een drama om mee te rijden. Die zijn veel te gevoelig. Ook komt het voor dat de tracks net te smal zijn en de buggy’s een soort Destruction Derby aan het spelen zijn. Alles klapt op elkaar dan en je kan het podium wel vergeten dan.

De muziek in de game heb ik uitgezet. Deels omdat het niet mijn genre is (hardrock), maar dat kan je nog afdoen als smaak. De grootste reden is toch wel dat het niet consequent is. Daarmee bedoel ik, dat de muziek soms harder gaat uit zichzelf en dan opeens midden in de track weer zacht staat. Ook worden scheldwoorden gecensureerd, zodat er even een stukje tekst wegvalt. Ja, als je dat gaat doen, moet je maar andere muzieknummers is je playlist opnemen.

Wanneer je aan het rijden bent, zien de omgevingen er echt wel goed uit. Zo rij je de ene keer door de bergen, dan weer door de modder met een aantal jumps en kom je ook nog in volgepakte stadions. Het brengt genoeg variatie. Het jammere is dan weer dat het soms wat hakkelig gaat. Nu heb ik er geen goed oog voor, maar naar mijn idee ligt de framerate niet heel hoog. Zo zit er bijvoorbeeld geen quality of performance mode in.

Wanneer je van je motor of quad valt (en dat ga je doen), ziet het eruit of je een crash test dummy bent. Het is onnatuurlijk, dat het eigenlijk hilarisch is. Ook duurt het altijd vrij lang voordat je weer bent opgestapt. Daarnaast is het normaal dat je controller trilt wanneer je jumps maakt of even van de grond komt. Daar heb ik ook geen moeite mee. Maar wanneer je controller tijdens de prijsuitreiking harder vibreert dan het nieuwste speeltje wat Kim Holland gisteren gekocht heeft, weet je dat er nog genoeg te verbeteren valt aan deze game.

MX vs ATV Legends is op zich een aardige game. De tracks zijn gevarieerd en het rijden met de ATV en in mindere mate de motor is goed te doen. De optimalisatie van de laadtijden, graphics, framerate, muziek, controller en animatie is echter zo brak, dat ik hier nooit een voldoende voor kan geven. Zonde, want een goed potje crossen is aan mij altijd wel besteed.

Cijfer: 45/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever. MX vs ATV Legends is digitaal beschikbaar in de Store.