• Leon

MXGP 2021 - Review

Het einde van het jaar nadert en daarmee droogt ook de aanvoer van nieuwe games mee op. Toch zag ik dat er nog een aantal leuke games uitkomen voor onze favoriete console. Zo ook deze game die ik alvast heb mogen spelen, MXGP 2021. Zoals je misschien weet is MXGP 2021 de officiële motorcrossgame van ontwikkelaar Milestone. Deze ontwikkelaar is voor meerdere racegames verantwoordelijk, zoals het goed gewaardeerde MotoGP 21 en Hot Wheels Unleashed.


De MXGP is niet het bekendste discipline van het motorrijden, maar voor mij persoonlijk wel de spectaculairste. De coureurs leggen hun rondjes af door modder, gravel en zand op een crossmotor. En laat de wereldkampioen van afgelopen jaar nou net een Nederlander zijn. Jeffrey Herlings wist in de laatste race van het jaar te winnen en het eindklassement naar zich toe te trekken.

De game laat je helaas niet met hem of andere favoriete coureur spelen. Je maakt een eigen personage aan wanneer de game start en die gebruik je de hele game. Je kunt uit diverse onderdelen kiezen, zoals quick modes, career, free-roam, track editor en multiplayer. Uiteraard heb ik als eerste de careermode onder de loep genomen.


Je begint niet direct in de MXGP, maar in de klasse daaronder, de MX2. Je kan zelf kiezen in welk team je wilt beginnen. Hou er rekening mee dat er verschillende teams zijn die fabrieksmotoren hebben, die je niet kunt upgraden. Andere teams hebben dat niet en daar kun je jouw gewonnen punten/geld besteden aan betere onderdelen voor je motor.


Wanneer je een team gekozen hebt, gaat de career echt van start. Omdat MXGP 2021 de officiële licentie heeft, volg je ook de kalender met bijbehorende tracks die dit jaar op het programma stonden. Je begint dus in Rusland. Het doel is simpel, zo hoog mogelijk eindigen na twee manches. Ik kan je vertellen dat de tegenstanders het je niet makkelijk maken. In de eerste drie races bungelde ik zo’n beetje in niemandsland rond de zevende plek. Ik zat zoals ze het zo mooi kunnen zeggen bij het wielrennen in een chasse patate.

Na een aantal races kreeg ik de gameplay steeds beter onder de knie en begon ik races te winnen. De rewind functie heeft hier ook zeker aan bijgedragen. Zo steeg ik steeds verder in het klassement en bij de laatste race stond ik bovenaan met een kleine voorsprong. Wat ik leuk vond, was dat de naaste belagers ook de koplopers in het echt zijn. Klein stukje van realisme. Maar goed, de eerste manche werd ik derde en daardoor had een overwinning nodig in de tweede manche. Met geconcentreerd rijden en gebruik van de rewind, werd ik eerste en kampioen. Nu door naar de echte MXGP.


Helaas verandert er niet zoveel in de MXGP. Je kan voor een ander team kiezen met een betere motor, de tegenstanders zijn anders en beter maar de tracks zijn hetzelfde. Dat is natuurlijk niet raar, maar twaalf locaties is toch niet zo heel veel. Gelukkig zijn er ook enkele legacy tracks toegevoegd. Die speel je soms tussendoor, wanneer je wordt uitgedaagd voor een duel tussen jouw personage en een directe concurrent. Je krijgt er geen extra punten voor in het klassement, maar geeft je wel een extra gevoel van rivaliteit.

Voor iedere race kun je een bike setup doen. Dit is echt heel uitgebreid. Zo kan je de voorvork aanpassen, bij welke snelheid de motor van versnelling moet wisselen, hoe je remmen afgesteld wilt hebben en of je achterwiel wat verder naar achter wilt hebben of juist dichterbij. Om eerlijk te zijn, heb ik hier geen kaas van gegeten. Dus heb alles gewoon op standaard laten staan en op mijn niveau ging dat prima.


Het rijden zelf, was in het begin wel inkomen. Ik heb vaker motorcross games gespeeld, maar kon nooit echt meekomen. Letterlijk vallen en weer opstaan. Gelukkig werd ik er wel redelijk snel beter in. Je leert de tracks kennen en weet wanneer je moet remmen om de bocht zo snel mogelijk te nemen. Ook is het niet zo dat je de jumps altijd met volle snelheid moet nemen. Het is mij meermaals gebeurd dat ik daarna buiten de baan vloog. Soms is rustiger rijden een snellere manier om te kunnen winnen.


Naast het rijden van circuits, zit er nog meer in de game. Zo kan je een eigen circuits bouwen en die delen met de wereld. Ik moet zeggen dat ik het geprobeerd hebt, maar echt goed ben ik er niet in. Nee, dan doe ik liever de free-roam modus. Een groot gebied waar je lekker kan klooien. Zo heb ik hier een waypoint challenge gemaakt en gedeeld. Jullie kunnen dus mijn parcours afleggen. Zoek op Xbox Gaming en probeer mijn tijd van 1 minuut en 55 seconden te verslaan!

Op grafisch vlak vind ik de game er goed uitzien. Sowieso zijn de tracks precies nagemaakt en zien ze er prima uit. Wanneer het bijvoorbeeld tijdens een race begint te regenen, dan verandert de baan ook echt in een modderpoel en blijven de plassen in de verschillende sporen liggen.


Ook de motoren en coureurs zijn prima vormgegeven, maar alles buiten de baan is helaas wat minder. Het geluid van de motoren brult lekker, maar hoort zich ook een beetje simpel aan. Je kan ook weinig meer verwachten eigenlijk.


Conclusie

MXGP 2021 van ontwikkelaar Milestone is een mooi pakket aan motorcross rijden geworden. Naast de careermode, met officiële licenties, is er nog veel meer te doen. De free-roam modus vind ik echt een leuke toevoeging. Ook ziet de game er prima uit en is het leuk dat veranderde omstandigheden zorgen voor een andere race. Wat jammer is, is dat er slechts zestien circuits inzitten. Daar kan Milestone weinig aan doen, want er zijn nou eenmaal niet meer locaties op de kalender.


Score 82/100

Reviewcode is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven