• Jolina

Narita Boy - Review

Narita Boy is van ontwikkelaar Team 17, vooral bekend van de Worms serie binnen het grote publiek. Mijn liefde voor Team 17 zit vooral in Overcooked, maar dat weten de trouwe lezers inmiddels maar al te goed.


De cover, trailer en muziek van Narita Boy brengen gelijk een jaren '80 retro vibe met zich mee. Aangezien mijn bouwjaar ook uit die periode stamt, ontstond daar gelijk een klein vlammetje. Laten we hopen op een vurig positieve ervaring met deze game!

Narita Boy is een side scrolling actie-avonturen game met een bijzonder unieke uitstraling. Natuurlijk zijn er al meerdere games in dit genre geproduceerd en daaronder ook wel games waarbij pixels bewust worden ingezet.


Maar Narita Boy heeft een stijl die echt top is verwerkt. De details, het kleurgebruik en de muziek (inclusief coole soundtrack), het matcht tot een prachtig geheel. Het beeld heeft aan de zijkanten een soort bolling, zoals oude, bolle beeldschermen dat vroeger hadden. Inclusief bewegende strepen! Je kunt zien dat de game is vormgegeven door échte liefhebbers.

De verhaallijn gaat over een jongen die een digitale wereld wordt ingezogen. In die wereld heeft 'the creator' een game gecreëerd. Een ultieme slechterik genaamd HIM, heeft zijn herinneringen echter gestolen en het is aan jou om deze terug te vinden om deze digitale wereld te redden van een 'control-alt-delete' gebeurtenis. Zonder herinneringen van the creator is de digitale wereld natuurlijk niet meer aanwezig.


Narita Boy is opgebouwd uit levels, waarbij je in elk level jacht maakt op een herinnering. Je eerste taak is het vergaren van een supertof techno-zwaard, dat jou begeleidt in je avontuur. De levels geven je wel nog wat meer diepgang aan de verhaallijn, maar deze heeft verder op mij geen grote indruk gemaakt.

Ook wat betreft gameplay is Narita Boy minder onderscheidend. Soms voelt deze zelfs wat leeg aan, ondanks dat je gedurende de game wel nieuwe mogelijkheden krijgt door power-up's. Vooral de grote hoeveelheid back tracken zonder dat je beschikking hebt over een map zijn soms zelfs storend te noemen. Hier en daar had ik echt het gevoel zielloos rond te dwalen.


De combat is, ondanks de upgrades en toevoegingen die je gedurende de game tot je beschikking krijgt, niet echt opbouwend. Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden over de vijanden die je tegenkomt. De puzzels die in de game verwerkt zitten, zijn niet echt van hoog niveau, waardoor ook daar de diepgang mist.


Conclusie

Waar de stijl het krachtigste element is aan deze game, maakt het dit ook gelijk tot een valkuil. Want als je niks hebt met deze specifieke stijl, weten de gameplay en het verhaal het niet echt heel aantrekkelijk voor je te maken en dan is die retro vormgeving inclusief bolling en streepvorming zelfs irritant. Dan wordt een game die je in zo'n 6-8 uur kunt uitspelen niet echt aantrekkelijk.


Krijg jij vlinders in je buik van de adembenemende stijl? Dan neem je de rest op de koop toe en is dit echt een game die je echt moet uitproberen. Narita Boy is overigens onderdeel van de Xbox Game Pass, wat het risico op een miskoop natuurlijk volledig teniet doet.


Score: 70/100

Review code is beschikbaar gesteld door de uitgever.




Recente blogposts

Alles weergeven