NBA 2K21 - Review

Op het moment van schrijven zijn de NBA play-offs in volle gang. Het zag er een lange tijd naar uit dat het seizoen door corona zou worden afgeschreven. Maar na een inspanning van het NBA bestuur werd de ‘NBA Bubble’ geïntroduceerd. Net als de MLS (voetbal) worden alle wedstrijden in een afgesloten gebied van Disney gespeeld zonder publiek. Uiteraard is dit niet leuk voor de supporters, maar het is beter dan niets. In de december staat er een nieuw seizoen voor de deur en dus kun je een nieuw deel verwachten van de bejubelde serie NBA 2K. Dit jaar zijn we aanbeland bij seizoen 2021 en dus heet de game, logisch, NBA 2K21.

Alle modi die je afgelopen game kon spelen, zitten nu er weer in. Zo kun je met je favoriete team een heel seizoen spelen en zorgen dat je de winst binnen haalt. Ook heb je My team, waarin je met kaartjes en een dosis geluk een eigen team kan maken en zo online spelen. Gewoon quickplay, voor de snelle pot basketbal en bijvoorbeeld online om net als ik flinke klop te krijgen van een Amerikaan.

Ook uiteraard is er ook weer My Career, waar je je eigen speler aanmaakt en een verhaal doorloopt. Er is minder ingezet op het verhaal in vergelijking met vorig jaar. Toen deed top acteur Idris Elba nog mee en was het verhaal ook wat dieper. Nu is het een vrij simpel verhaal. Jouw vader Duke was een zeer bekende basketballer en had veel respect in het wereldje. Nadat je eerst veel football gespeeld had, stap je toch in de schoenen van je vader.

Je begint op high school en moet zorgen dat je gezien wordt door de de verschillende universiteiten. Op zich is dit niet heel moeilijk, er zijn altijd wel universiteiten geïnteresseerd in jou. Het maakt voor het verhaal niet uit welke school je kiest. Er komt nog een liefde in het spel, maar ook hier is de bedoeling dat je door goed spel wordt gedraft door een NBA team. Het is wel belangrijk om tijdens college zo goed mogelijk te spelen. Hoe beter je speelt, des hoger je in de draft terecht komt en meer NBA teams belangstelling hebben.

Wat ik persoonlijk jammer vind, is de niet zo makkelijke gameplay. Als je een voetbalspel gewend bent, kom je van een koude kermis thuis als je denkt dat dit ook zo werkt. Waar ik vooral moeite mee heb, is een goede verdediging neer te zetten. Het is meer hopen dat ze mis gooien, dan dat ik iets doe waar een gedachte achter zit. Maar goed, voor de meer doorgewinterde speler is er niks veranderd en wel pick-up and play. Ik moet gewoon meer oefenen.

Waar de game werkelijk in uitblinkt zijn de graphics en het geluid. De details waarmee elke speler in de game zit, is onovertroffen. Elke tattoo, gouden tand of haardracht klopt tot in de puntjes. Ook bijvoorbeeld de half-time show ziet er gelikt uit. De hiphop muziek in de menu’s klinkt lekker en past goed bij de sfeer van de game. De commentatoren zijn subliem. Ze zeggen precies wat er op de vloer gebeurd, nooit hetzelfde en altijd op juiste moment. Andere sportgames mogen weleens kijken hoe dat bij NBA 2K21 werkt.

Het is moeilijk als je de beste sportgame bent om elk jaar te vernieuwen en te verbeteren. Op zich hoeft dat ook niet, want fans van NBA slikken dit als zoete koek. Wat ik wel jammer vind, is dat besturing ook niet voor beginners gemaakt kan worden. Ik denk dat dit nu veel mensen afschrikt om deze game te kopen, want het is een zeer steile leercurve. Maar als je tijd en geduld hier aan besteed, dan speel je de beste sportgame die je maar kunt vinden.

Game is beschikbaar gesteld door uitgever en is digitaal aan te schaffen in de Store voor €59,99.

Score: 88/100