• Glenn

Necromunda: Hired Gun - Review

In mijn vorige review van Warhammer Age Of Sigmar: Storm Ground kon je al lezen dat Warhammer steeds vaker een populair onderwerp is in videogames. Toevallig is Necromunda ook zo'n game in het 40K universum, maar dit keer in de vorm van een ouderwetse fast paced shooter. Zou het tegen de huidige standaarden op kunnen boksen?

Necromunda is een 'Hive World' in het imperium van Man's Segmentum Solar en bovendien een gigantische producent van munitie en wapens voor het Astra Militarum. Het levert ook veel troepen aan hen. Zo'n planeet is natuurlijk ook een fijne plek voor de criminele onderwereld. In de game speel je dan ook als een 'hired gun' voor diverse fracties in deze onderwereld en neem je, naast de verhaalmissies, allerlei contracten aan om langzamerhand sterker te worden.


Je arsenaal bestaat zowel uit melee als afstandswapens en deze zijn allemaal te upgraden. Hiernaast kun je melee executions uitvoeren als je dichtbij genoeg staat en heb je een grappling hook om op moeilijk te bereiken plaatsen te komen. Ook heb je nog de mogelijkheid om te wallrunnen. De combinatie van dit alles maakt Necromunda dus tot een heerlijke fast paced shooter die stiekem wel wat weg heeft van Doom. Het enige verschil is dat je nu ook nog een agressieve Mastiff hebt die voor je vecht. Je hoeft hem maar op te roepen met zijn piepende speeltje. Hij houdt er overigens ook wel van om af en toe geaaid te worden.

Tussen alle missies door, bevind je jezelf in "Martyr's End". Hier accepteer je missies, koop en upgrade je wapens en krijg je het meeste van het verhaal mee. In de missies zelf gaat het voornamelijk om zoveel mogelijk knallen, knallen en nog eens knallen. Een multiplayer mode was dan ook wel leuk geweest met dit soort gameplay, maar die zit er dus niet in.


Vanaf hier gaat het helaas bergafwaarts met de kwaliteit van het spel. Het is namelijk echt heel slecht geoptimaliseerd. Zo draait hij op Series S niet stabiel en schommelt hij veel tussen de 30 en 60fps, dit heb ik kunnen monitoren met de ingebouwde fps monitor in het spel (wat ik oprecht een super functie vind, deze zie je niet snel bij console games). Verder schokt het beeld vrij hevig als je om je heen kijkt en is het aimen verre van fijn.

Om het dan nog net wat lastiger te maken, is de aim van je vijanden echt spot on en moet je jouw leven goed in de gaten houden. Voor de rest is de AI echt zo dom als stront en staan ze bijna in de rij voor je melee execution aanval. Hoewel ik hem soms niet kon triggeren ondanks dat ik in hun persoonlijke bubbel stond, is dit een aanval die ik ontzettend veel gebruikt heb.


Deze aanval is namelijk niet alleen makkelijk te gebruiken met domme AI, je leven wordt ook aangevuld bij het maken van zo'n kill. Je bent zelfs niet te raken als je zo'n kill uitvoert, ook al staan er 30 vijanden op je te schieten. Maar vet ziet het er wel uit, als de animatie ervan tenminste goed verloopt en je niet ineens een stuk lucht vasthebt en je opeens een mes in een hoofd ziet steken.

Grafisch is deze game een beetje wisselend. Sommige elementen zien er wel oké uit, maar sommige dingen ook gewoon echt niet. De instabiele fps en het stotterende beeld had ik eerder al benoemd. Hiernaast is het acteerwerk ook gewoon echt bagger.


Meer valt er eigenlijk niet over deze game te vertellen. De gameplay is gewoon hersenloos leuk en het universum waar het zich in afspeelt, bevat gewoon heel veel leuke achtergrond. Alleen moet je wel het een en ander van Warhammer weten om daar van op de hoogte te zijn en om het te kunnen waarderen.

Conclusie

Necromunda: Hired Gun is een game die best nog een jaar in ontwikkeling had mogen blijven. De gameplay is leuk, snel en gewoon hersenloos knallen, maar het verhaal is eigenlijk niet heel interessant. Het bijbehorende acteerwerk is van matige kwaliteit.


Helaas is het spel ook niet goed genoeg geoptimaliseerd om echt te kunnen genieten van dat hersenloos knallen. Als hier binnenkort nog een update tegenaan gegooid wordt, dan zal hij net wat beter tot zijn recht komen. Helaas zal dit niet veel veranderen aan de rest van het spel en is hij waarschijnlijk alleen interessant als hij eens op de aanbieding is, vooral bij het gebrek van een fast paced multiplayer mode.


Score: 60/100

Game is beschikbaar gesteld door de uitgever.

Recente blogposts

Alles weergeven